fbpx

Afl. 61 – Hoe maak je sales leuk en makkelijk?

Hoe maak je sales leuk en makkelijk als ondernemer? En hoe kom je erachter waar jouw probleem precies zit op het gebied van sales? In deze podcast geef ik je tips hoe jij als ondernemer aan sales kunt doen die 100% bij jou past.

Good morning!

Welkom bij een nieuwe aflevering van Schop naar de Top, ik ben Lotje Euser ik ben business mentor voor vrouwen die de top willen bereiken.

Ja lieve ondernemers en loondiensttijgers, en dit is de allereerste aflevering van 2023 en ik bedacht me: waar zal ik eens die eerste aflevering over maken?

Voelt toch een beetje speciaal hè? Zo in het nieuwe jaar. Ik ben ook ZO benieuwd hoe dit jaar gaat verlopen, aangezien afgelopen jaar ook zoveel verrassingen heeft gebracht. En mensen, dingen op mijn pad heeft gebracht waar ik zo dankbaar voor ben.

Dus ik kan echt niet wachten om dit verder voor dit jaar te ontdekken.

Dus, waar gaan we het vandaag over hebben?

Nou waar ik ondernemers het voornaamst mee help is om aan sales te doen die leuk is, voelt als fun en attractive is. Ik vind aantrekkelijk in het NL niet zo lekker klinken, dus ik houd het ff op attractive.

Dus waarom niet gewoon hier de eerste aflevering over insteken?

Als je ondernemer bent, zou je eerste taak moeten zijn om aan sales te doen. Waarom? Sales equals money, zoals ik dat noem. 

Zonder sales geen inkomen.

En misschien heb jij als ondernemer afgelopen jaar echt aan jezelf gewerkt, een hoop op persoonlijke ontwikkeling gedaan – wat hartstikke mooi is – maar is je sales daarbij naar de achtergrond gekropen. Dat is minder mooi, want dat merk je waarschijnlijk in je resultaten nu in Q1 al.

Je sales moet echt prioriteit zijn. En natuurlijk marketing is belangrijk en ondersteunt sales ook, maar geloof mij: je kunt een hoop marketing activiteiten ondernemen zonder sales resultaten te krijgen. En dat is ook waar een hoop ZZP’ers tegenaan lopen: ze zijn zo actief op social media, en met bloggen en hun website, maar de sales focus ontbreekt. Waardoor ze vastlopen en wellicht freelance opdrachten moeten gaan doen.

Ze vergeten dat ze met die blogs en social media posts niet direct klanten binnenhalen. En dat merken ze in hun sales resultaten en op hun bankrekening.

Dus oké je weet dat sales vanaf nu je prioriteit is.

Maar nu komt er nog een probleem bij kijken: veel ondernemers zijn zo ontzettend goed in hun vak, echt een grote expert op hun gebied. Maar ze weten het niet te verkopen, of ze vinden sales gewoon in het algemeen niet leuk.

Dit zie je trouwens ook terug in het bedrijfsleven he? Denk eens aan de vele inhoudelijke experts die er zijn, vervolgens manager worden en erachter komen dat managen of een expert zijn echt 2 verschillende dingen zijn. Ik heb ooit een collega gehad, die was zo inhoudelijk sterk als technisch consultant, maar hij had echt geen managers ambitie. En liep daardoor vast in zijn eigen groeipad. Omdat veel bedrijven toch wel uitgaan van: als je wilt groeien, dan moet je leidinggevende worden. Opklimmen op de ladder. Wat ik trouwens onzin vindt, want niet iedereen kan goed managen. Dat moet in je zitten. Dus je raakt sowieso je mensen kwijt als dat de enige manier is waarop medewerkers in jouw bedrijf kunnen groeien.

Dus misschien vind je sales niet leuk, en wat doen we als we iets niet leuk vinden? We gaan het uitstellen. Het is zoals je kledingkast opruimen, of je garage. Je weet dat het moet gebeuren, het is een rotzooi daar, maar je stelt het elke keer uit. “Dat doen we wel volgende week”.

En dat gebeurt veel ZZP’ers dus ook. Ze stellen sales uit omdat ze niet weten hoe ze het moeten doen of ze hebben er echt een hekel aan. En zodra er dan weer een nieuwe freelance verlenging wordt getekend denken ze “Oef, zo – komend half jaar hoef ik me niet meer om sales te bekommeren”

Maar als jij je eigen aanbod wilt verkopen en niet alleen van freelance opdrachten afhankelijk wilt zijn, of je bestaande klanten, – dan zal je toch echt aan de bak moeten.

Dus ik ga je helpen. Ik heb mijn eigen klanten ook geholpen om sales leuker te maken, zodat het makkelijker voelt en ze blijven doorgaan met verkopen.

De vraag is: wat maakt sales voor jou niet leuk?

Is het omdat je denkt dat je mensen moet lastig vallen? Dan gaat het om het gevoel wat je hebt bij sales en bepaalde overtuigingen die je hebt in je hoofd.
Is het omdat je twijfelt of je überhaupt wel kopers kunt vinden? Dan zit het hem meer in je eigen zelfvertrouwen in je programma en niche.
Kleeft er zo’n drammerige salesmanager smaakje aan? Dan heb je misschien wel slechte ervaringen gehad met andere mensen die je iets probeerden aan te smeren in het verleden.
Is het omdat je niet weet hoe je het moet aanpakken? Dan zit het hem in je skills.
Vaak als we iets niet kunnen zien we er ook tegenop, ik had dat vroeger altijd met wiskunde. Tot mijn zus me een keer goed uitlegde hoe ik wiskundige vergelijkingen moest oplossen en toen kon ik het en vond ik het veel minder vervelend.

Dus je moet ff voor jezelf op een rijtje zetten: wat maakt dat je sales nu niet leuk vindt?

En wat je probleem ook is: no shame he. Elke ondernemer is ooit bij 0 begonnen.

Vervolgens is het: hoe kun je je issue met skills, mindset, zelfvertrouwen oplossen?

Ik zou natuurlijk zeggen: huur mij in als je coach, maar daar heb je op DIT moment dat je luistert niets aan. Dus ik ga je even helpen.

Kijk wat het allerbelangrijkste is als ondernemer maar ook als je in loondienst zit, is dat je doet waar je goed in bent en waar je van houdt.

Als jij heel goed bent in face 2 face met mensen praten, maak daar dan gebruik van in je sales. Ga naar netwerk bijeenkomsten, spreek elke week met iemand af, ga naar borrels, bijeenkomsten, lezingen, workshops – plekken waar jouw ideale klant mogelijk komt.

Een van mijn klanten kan zo ontzettend goed netwerken, het zit ook in zijn human design trouwens. Toen hij zijn netwerk ging gebruiken om te verkopen, schoten de resultaten echt omhoog. Bizar. 

Als jij goed bent in teksten schrijven ga dan bloggen of gebruik emailmarketing om te verkopen.

Als jij goed bent in verhalen vertellen, maak dan video’s – ga live op Facebook, zet ze op YouTube, maak reels op instagram waarin je praat. Do live Q&A sessies en verkoop daar je aanbod.

Ik heb klanten die gewoon moeten gaan zitten en praten over hun aanbod en altijd zo klanten aantrekken. Zonder dat het moeite kost of voelt als heel ingewikkeld.

En natuurlijk: er zit altijd strategie achter: waar ga je over praten, hoe maak je het bruggetje naar sales – maar dat zijn dan dingen waar we aan werken.

Of zorg ervoor dat je op podia staat, lezingen geeft en zo mogelijke kopers naar je toe trekt als je het heerlijk vindt om voor een publiek op te treden. 

Hetzelfde geldt natuurlijk als je in loondienst werkt. Als jij ergens heel goed in bent, ga daar dan meer tijd aan besteden. En maak het bekend aan je baas, van: ik ben hier goed in, ik wil dit meer doen. Vaak houden we dingen voor onszelf. But why? Mensen zijn niet automatisch zo opmerkzaam dat ze zien wat jij het allerliefste wilt doen. Je moet het claimen. Je moet het kenbaar maken.

En alles wat ik hier vertel kun je natuurlijk ook inzetten om jezelf te profileren binnen het bedrijf waar jij werkt. Ik weet dat een hoop mensen die deze podcast luisteren ook in loondienst werken, dus ik wilde hier ook even een bruggetje naar maken.

Het belangrijkste is: als jij kiest waar jij goed in bent, en dat blijft inzetten voor je sales – ga je sowieso resultaat behalen.

Sowieso. En ik zeg niet meteen direct hè? Want je moet altijd zaadjes planten en dan oogsten. Als je naar de sportschool gaat, krijg je ook niet direct een sixpack.

Je moet blijven volhouden.

Maar richt je pijlen in je sales op een strategie en acties die perfect matchen met je talenten. Dat is echt onwijs belangrijk.

Het kost je dan zoveel minder moeite en het is ook een stuk leuker. 

En dit is ook waar mijn allergie zit op bepaalde systemen die door de coaching industrie zijn bedacht. Of 12 stappenplannen om jouw aanbod te verkopen, dat soort cursussen weet je wel – als die niet jouw talenten matchen, ja dan is het ook niet leuk om te doen en krijg je ook niet die grote resultaten waar je op hoopt.

Nou zijn een hoop startende ondernemers niet super actief met sales en als ze in vedergeval IETS gaan doen en in de actiemodus komen, kun je al relatief veel resultaat behalen. Maar ik praat nu tegen jou, die al een tijd een business heeft, en toch een soort van allergie heeft op sales. Het toch niet SUPER leuk vindt.

Want dat is echt de grootste blocker in je business. Dat jij sales niet de kans geeft om leuk gevonden te worden. Of ook niet aan het ontdekken bent hoe je het leuk kunt maken.

En misschien heeft deze aflevering nu wel je gedachtes veranderd. Als dat zo is: laat me je iets vertellen over de manier waarop ik coach:

Ik zie jou echt. Ik luister en hoor waar je tegenaan loopt. En ik sla het niet plat met: volg deze standaard stappen maar op.

Nee ik kijk altijd naar wat jij nodig hebt om verder te groeien. Om dat imperium te bouwen, om de beste te worden in je industrie, in het kort: om de top te bereiken.

Daarom kijk ik wanneer ik mensen coach altijd naar: waar zitten hun sterke punten en hoe kunnen ze daar gebruik van maken in hun sales? Ik dring geen pre-made methodes op, omdat wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet.

Dus al mijn coachingklanten krijgen ook ander type coaching, en andere opdrachten mee. Omdat ze allemaal iets anders nodig hebben. Sommige struwelen heel erg met zelfvertrouwen, anderen moeten gewoon echt meer focus krijgen, en weer anderen moeten meer in de actie modus komen en gewoon gaan doen.

Nou en als je momenteel luistert en denkt: ik zou ook zoveel meer kunnen verkopen, maar het plezier ontbreekt, of ik mis zelfvertrouwen of ik heb gewoon meer skills nodig wanneer het op sales aankomt. Dan moet je me gewoon een berichtje sturen op LinkedIn of IG want ik weet zeker dat ik jou ook kan helpen om beter te worden in sales en er veel meer plezier in te hebben.

Alright, dit was wat ik vandaag wilde delen. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad voor jouw eigen bedrijf. En mocht je er iets over kwijt willen, je kunt me gerust een berichtje sturen – vind ik leuk!

Voor nu wens ik je een hele fijne week toe, maak er iets moois van en tot volgende week!