fbpx

Afl. 62 – Verkopen op een netwerkevent

Verkopen op een netwerk event, hoe doe je dat? Deze vraag kreeg ik van een van jullie en in deze aflevering vertel ik alles over mijn strategie. En die zal je wellicht verbazen.

Je luistert naar de podcast van Schop naar de top door Lotje Euser, Aflevering nummer 62

Woohooo – wat vinden jullie van mijn nieuwe podcast tune? Is ie niet fantastisch? Alle credits gaan naar Laurens Hoynck van Papendrecht, die dit nummer heeft gecomponeerd en geproduceerd en zangeres Sifra voor de mooie zang. Nou ik ben zoo trots en blij hiermee. Het verschil met mijn eerdere copy free tune, is echt enorm! Dit past precies bij de vibes van mijn business – ik ben helemaal through the roof.

Ik kreeg een vraag waarover ik vandaag wil praten, de vraag was: hoe kun je verkopen op netwerk events?

En dit vond ik een mooie vraag want ik weet dat een hoop van jullie ook naar netwerk borrels gaan en events om andere ondernemers te ontmoeten. En dat is ook heel belangrijk want zo vergroot je je circle. Zo leer je meer like minded mensen kennen en leren mensen jou kennen en wat je doet. Dat kan je vervolgens weer nieuwe opdrachten of klanten opleveren. Ik zie in coachingprogramma’s ook altijd dat deelnemers bij elkaar klant worden. Hoe mooi is dat? 

Veel coaches geven hun coaches ook de opdracht om tenminste 2 x per week te netwerken, naar events te gaan of mensen te ontmoeten. 

Sowieso is dit heel goed voor jezelf, we zijn nu eenmaal sociale wezens die opleven door contact te maken met anderen – ik keek afgelopen week die documentaire op Netflix Stutz heet ie. Echt een dikke aanrader. De docu gaat over de therapeut van Jona Hill, nou Jona is een acteur heeft gespeeld in The wolf of wallstreet en don’t look up. En Bekende acteur wel. En Phil Stutz is zijn therapeut, waar Jona kwam met mentale klachten zoals de depressie waar hij mee kampte, en nog steeds wel mee kampt. En Jona vond zijn therapeut zo geniaal en de lessen zo waardevol dat hij graag deze insights wilde delen met andere mensen in de wereld. Dus de docu gaat over zijn therapeut en hij voert continu gesprekken met zijn therapeut waarin Stutz over zichzelf deelt, Jona over zichzelf praat en ook over de tools die Stutz gebruikt om zijn cliënten te helpen.

Nou hoe kwam ik hierbij? Een van die tools ging over de 3 niveaus van levenskracht vergroten. De eerste laag ging over de relatie met je fysieke lichaam, het tweede level ging over de relaties met anderen en het derde level over de relatie met jezelf. En Stutz gaf dus aan dat je relaties als de handvaten kunt zien waaraan je terug in het leven wordt getrokken. En dat als mensen depressie klachten krijgen, ze geneigd zijn om zich af te zonderen. Terwijl je juist die relaties als handvaten nodig hebt om je eigen berg te beklimmen.

Nou en in sales is dat niet anders. Je moet continu relaties blijven opbouwen, onderhouden en versterken om aan sales te kunnen doen. Sales begint nu eenmaal met een connectie maken. En daar zijn netwerk events perfect geschikt voor.

Maar zoals Stutz ook zegt: jij moet het initiatief nemen. Als je verwacht dat andere mensen dat doen, dan heb je het niet begrepen.

Als je naar een netwerk event gaat en je verwacht dat anderen op jou af komen, ja dan kun je lang wachten. 

En interessant vond ik ook dat: Stutz zegt ook in de docu van: zelfs al ga je lunchen met iemand die je matig interessant vind, toch heeft het een positief effect op hoe je.

Dus ook in netwerkvents moet jij het initiatief nemen en op mensen aflopen of gewoon je aansluiten bij een groepje. Tegenwoordig worden er veel speed date momenten ook gecreëerd waardoor het allemaal wat soepeler verloopt en minder awkward voelt.

Maargoed, even terug naar de vraag: hoe kun je verkopen op events?

Zoals jullie weten, sta ik helemaal achter mijn concept van Feminine sales. Dat betekent dat elke sale begint vanuit connectie bouwen met je audience. Zonder die connectie kun je niet verkopen. En dat je niet vanuit pushy energy mensen gaat stalken met je aanbiedingen. Dat je niet ongevraagd mensen persoonlijk gaat benaderen met: ik heb dit aanbod wil je dit kopen? Want dat voelt super penetrerend. Is heel masculien. Maar mijn oplossing is dat je mensen naar jou laat toekomen, door je positionering, door je messaging, door de manier waarop je over je aanbod praat.

Dus als je intentie is voor zo’n event puur om te verkopen, heb je het doel niet begrepen. Want je doel zou moeten zijn: om connecties te maken met andere mensen. Dat is je doel.

Dit is namelijk het probleem als je er een salesdoel van maakt: je legt heel veel druk op jezelf, waardoor je minder authentiek kan overkomen. En je kunt jezelf teleurstellen als het niet lukt, waardoor je je minder gemotiveerd voelt en de kans klein is dat je het nogmaals gaat proberen. Maar dit is eigenlijk nog het minste probleem. Het grootste probleem is: En mensen voelen het echt, zodra je tegen iemand begint te praten met als doel of verborgen agenda: ik wil aan jou verkopen. Het voelt letterlijk niet oprecht.

Betekent niet dat het niet gebeurt. Ik was afgelopen week op een event en ik zag een ondernemer die aan multi level marketing doet, wat veelal gebaseerd is op zo’n piramidespel weet je wel? En die dus actief aan het acquireren was. En ik heb daar respect voor. We hustlen allemaal. Je weet nooit in wat voor situatie iemand zit. En zeker als je inkomsten afhangen van de mensen die jij aansluit bij jouw overkoepelende organisatie als partner, ja dan moet je gewoon acquireren. Dus respect daarvoor, zeker.

Maar het is alleen niet de manier waar ik blij van word, of energie van krijg. Voor mij voelt het niet oprecht als ik klanten probeer te ronselen voor mijn business.

En dit herken jij misschien ook wel.

Dus wat kun je dan doen? Neem als primaire doel: ik wil nieuwe mensen leren kennen. En neem als secundaire doel, en dit wordt vaak onderschat: ik wil mijn doelgroep beter leren kennen. 

Want de kans is groot dat er wel zeker een potentiële klant voor jou tussen loopt, die precies op zoek is naar jouw hulp.

Maar veel ondernemers nemen niet écht de tijd om hun doelgroep te leren kennen. Waardoor ze vastlopen in hun messaging. Want ze weten eigenlijk niet precies wat hun ideale klant denkt of tegenaanloopt. Dus ze gaan aannames doen. Wat absoluut niet werkt en je heel onzeker kan maken.

Het is net zoals een sollicitatie doen bij een bedrijf dat je helemaal niet kent, – ja wat wil je dan in je sollicitatiebrief zetten? Je moet je sollicitatie persoonlijk gericht aan dat bedrijf maken. Best handig als je dan tenminste weet wat hun visie en missie is, en wat voor services ze verlenen. 

Dus ik adviseer mijn klanten ALTIJD om interviews te houden. Al is het maar dat jij weet hoe jij kunt praten tegen jouw ideale klant. Maar ook dat je hun struggles kunt gebruiken als input voor jouw content.

Alright. Terug naar verkopen via netwerken. Dus je verandert het doel naar: ik wil nieuwe mensen leren kennen. En het leuk is: als jij mensen wilt leren kennen en je bent oprecht geïnteresseerd, dan zijn mensen ook oprecht geïnteresseerd in jou. Wat je uitstraalt krijg je terug.

En dan is het aan jou om super enthousiast te vertellen over je bedrijf, over wat je doet, welke klanten je bedient en waarmee. En als je DIT goed weet te doen, kun je er zeker van zijn dat jouw ideale klant hierop AANgaat. Als je hier moeite mee hebt moet je trouwens een van mijn afleveringen luisteren over je sales pitch. Daarin leg ik uit wat je moet vertellen.

En als je ideale klant hierop aangaat dan is de kans groot dat ze je een berichtje later stuurt, of vraagt of jullie emailadressen kunnen uitwisselen of contacten op Linkedin.  Maar ik vind dat jouw ideale klant daarvoor de eerste stap mag zetten. Want als jij je sales pitch doet en daarna zegt: dus kan ik jou hier ook mee helpen? Ja dan verpest je eigenlijk de safe space die net gecreëerd is. 

Het voelt gewoon niet prettig. Net zoals je bij een autodealer komt, laten we zeggen Audi, je eigenlijk eerst wilt rondkijken en die salespersoon dan in de tweede minuut tege je zegt: hé wil je deze Audi X7 kopen?

WTF dude, laat me eerst even rondkijken.

a

Oké dus jij laat anderen naar jou komen, in plaats van dat je je oplossing gaat opdringen aan iemand anders. Wat je wél kunt doen is dat als je voelt van: hier zit nog wel wat bij deze persoon. Of diegene is heel geïnteresseerd, Is dat je voorstelt om nog een keertje koffie te drinken bijvoorbeeld, om de connectie verder te versterken. Of nog even een bericht nastuurt op Linkedin, dat je het zo leuk vond om die persoon te spreken. Is allemaal oké – maar ga niet direct je aanbod opdringen.

Want nu komt waarin ik heilig geloof: als jij jouw boodschap vervolgens door middel van attraction marketing weet te verspreiden, dit goed aanpakt en je ideale klant je connectie is geworden, en rondloopt met het probleem waar jij DE oplossing voor hebt, dan kán het niet anders dan dat je van diegene een bericht gaat krijgen. Dan kan het niet anders dat je die persoon gaat aantrekken.

En op het moment dat diegene uitreikt, ja dan kun je over sales beginnen.

Dit is een van de principes van feminine sales. Je gaat mensen niet najagen, of spammen op Linkedin, je laat ze op jou afkomen.

Oké nou ik heb weer een hele hoop verteld, ga die documentaire kijken over Stutz op Netflix en ja ga gewoon naar netwerkbijeenkomsten want het is gewoon echt heel erg leuk en goed voor het uitbreiden van je connecties en het geeft je ook vaak weer zo’n opleving. Dus doe het gewoon en laat je salesdoelen even los. Wees authentiek, leg pro-actief connecties en laat mensen op jou afkomen om iets bij je te kopen.

Fijn weekend!