Wat moet je doen als je sales traag gaat? Als niemand lijkt te kopen en je alleen krekels hoort? In deze episode deel ik met je hoe ik hier zelf en hoe ik hier klanten mee leer omgaan. Want sales is zoals eb en vloed en hoe beter jij leert omgaan met de trage periodes in je sales, hoe makkelijker jouw sales weer gaat stromen.
Beluister hieronder de aflevering
Wat doe je wanneer je sales traag gaat?
Je luistert naar de podcast van businessmentor Lotje Euser aflevering nummer 79
Jaa welkom bij deze nieuwe podcastaflevering! Mijn naam is Lotje Euser, ik ben deal closer en sales expert en ik help ondernemers om meer sales dan ooit te genereren op een manier die energie en plezier geeft.
Vandaag wil ik het hebben over wat je kunt doen als je sales momenteel traag gaat.
En misschien heb jij dat gevoel ook. Dat je ziet dat er weinig nieuwe klanten bijkomen, of dat je heel hard moet trekken aan mensen om bij jou te kopen.
En daardoor zakt je energie in. En je motivatie en denk je: Waar DOE ik dit allemaal voor?
Je werkt zo hard. Je post heel veel. Je probeert je publiek te groeien. En het enige wat jij terugkrijgt zijn krekels!
En daar heb je zo’n hekel aan waardoor de moed in je schoenen zakt.
Oke als allereerst wil ik je vertellen dat sales zoals eb en vloed gaat. Er zijn momenten dat je sales enorm makkelijk voelt. Dat je volop nieuwe klanten krijgt en dat je echt in die flow van goede energie zit. Alles lijkt vanzelf te gaan.
Maar er zijn ook momenten dat het langzamer gaat. Dat het eb is. Dat je weinig aanvragen binnenkrijgt. Of zelfs helemaal geen.
En dat je jezelf afvraagt: gaat dit wel goedkomen? Komen er nog wel klanten? En waar zijn ze in hemelsnaam?
Dan kickt je zelftwijfel ook in. Ga je je afvragen of je aanbod nog wel klopt, of je prijzen wel goed zijn en mensen niet afschrikken.
En die gedachtes van twijfel, vullen dan op dagelijkse basis je hoofd.
Dit is echt normaal. Ik coach klanten die 50K omzetten, 100K omzetten of zelfs 300K omzetten en bij NIEMAND is sales een constante lijn. Het is altijd eb en vloed.
De klanten met wie ik samenwerk, hebben vaak last van ongeduld. En dat gevoel ervaar jij misschien nu ook.
Dat je ongeduldig bent.
Dat je niet wilt wachten.
Je wilt die klanten NU!
En hoe ik mijn klanten hiermee help is als volgt:
Als allereerste gaat het erom dat je die emoties die je nu ervaart, erkent. En accepteert. Het klinkt nogal logisch maar ik zie heel veel ondernemers die heel slecht kunnen omgaan met wat ze voelen en ervaren.
Die dan allerlei vreemde sprongen gaan maken.
Ineens mega veel korting gaan geven bijvoorbeeld.
Of hun lancering gewoonweg afbreken omdat er niemand komt.
Of ineens mensen pushy berichten gaan sturen, omdat je zo erg graag die klanten wilt.
Oké als je geneigd bent om dat op dit moment ook te doen, die rare sprongen te maken wil dat je even stopt.
Maar dat je erkenning geeft aan wat je voelt momenteel.
Ik zie altijd 3 soorten bewegingen bij klanten die het lastig hebben. Of ze bevriezen, dus ze vallen stil. Ze doen niks meer. Of ze vluchten, ze bedenken dat ze ineens op vakantie moeten. Of ze gaan in de vechtmodus. En gaan nog harder pushen. Vallen uit tegen hun omgeving. Zijn niet meer te genieten.
Dit is geen gezonde manier met je emoties omgaan. Het werkt super destructief voor jou en voor je business.
Dus ik wil dat je hier anders mee omgaat.
Ik wil dat je die gevoelens opschrijft. Van je afschrijft. Dit is een manier waarop je met emoties kunt leren omgaan.
Emoties zijn er niet om op te kroppen.
Maar om te ervaren, ook de minder leuke emoties.
En ze te accepteren.
En ze vervolgens te verwerken
Dat opschrijven is een manier van die emoties accepteren en verwerken. En ik merk bij klanten, en ook bij mijzelf dat dit heel goed werkt.
Zelfs beter dan je misschien nu denkt.
Als jij ze niet van je afschrijft, blijven gedachtes en gevoelens in je hoofd ronddraaien.
Je denkt de hele tijd: “OMG er koopt niemand,” en daardoor voel je je rot.
En dan nemen al zulke soort gedachtes heel veel ruimte in en kosten ze veel energie. Omdat je er de hele tijd mee bezig blijft. En dat kan je echt gek maken. En dan kom je in zo’n vicieuze cirkel van gekmakende gedachtes, negatieve emoties en dan is alle helderheid weg.
Gedraag je je als cruella de vil. Haha.
Dus schrijf ze op. Alles. Alles wat zich in jouw hoofd afspeelt. Alle angsten. Alle twijfels. Alle boze gevoelens.
Schrijf maar op hoe vervelend je het vindt dat klaasje naar de concurrent is gegaan. En dat er niemand reageerde op jouw oproep. Dat je masterclass aanmeldingen nog 0 zijn. Dat je je oom die goede advies wilde geven, een lul vindt. Dat je baalt dat je omzet nu zo laag is.
Ga net zolang door, totdat je leeg bent. Totdat alles op papier staat. En ja dat kan soms best wat blaadjes in beslag nemen.
Maar ga dus net zolang door tot je hoofd leeg is.
Maar je zult zien, dat als je klaar bent met schrijven je je gekgenoeg vervuld voelt. Alsof het oplucht. Je hoofd is leger. Het voelt minder zwaar.
Want dan merk je ineens: wauw, er speelt zich echt een hoop drama in mijn hoofd af.
De vraag is nu: is alles echt waar?
De meeste dingen die we denken, zijn niet eens waar. Maar als we in die golf van emoties zitten, Ja dan zijn we gewoon niet zo helder. Dan kunnen we niet logisch nadenken want we VOELEN van alles. En dat zijn niet altijd de fijne emoties. En dan komt vaak echt die drama queen omhoog.
Misschien ervaar je ook wel emoties als je al die dingen opschrijft. Dat is helemaal oké. Laat de tranen maar gaan. Beter eruit dan erin. Huilen lucht altijd op.
Als je alles hebt opgeschreven is het tijd voor het volgende:
Wat je vervolgens kunt doen, is opschrijven waarom jouw gedachtes niet waar zijn. Waarom jouw sales bijvoorbeeld WEL snel kan gaan.
Waarom de volgende klant al WEL onderweg is.
Waarom jij het verdient om nieuwe klanten te ontvangen.
Waarom mensen wél op jouw hulp zitten te wachten.
Doe dit op de meest hardnekkige gedachtes, die jou echt dwars zitten.
En je zult eerst weerstand ervaren. Want als mensen geloven we gewoon: onze gedachtes zijn allemaal WAAR! Natuurlijk zijn ze waar. Ik DENK ze toch.
Maar zijn ze dat echt, of houd je jezelf voor de gek?
Ik had een klant en ze zei van: ik heb gewoon geen zin om te posten. En ik zei van: waarom niet? En ze zei: het heeft toch geen zin.
Dus ik vroeg haar: waarom heeft het geen zin?
Ze zei: omdat ik nauwelijks nieuwe klanten aantrek via social media.
Ik zag gewoon haar teleurstelling. Haar frustratie. En het blokkeerde haar voortgang.
Ik zo: øke maar wat gebeurt er als je stopt met posten? Komen er dan wel klanten?
En ze zei nee…
Ik zo: dus wat als ik je vertel, dat je maar 1 post hoeft te schrijven en dat je dan de kans X100 vergroot dat er een klant naar je toekomt? Heb je er dan zin in?
Ze zei: ja dan heb ik er wel zin in.
Dus zie je dat het eigenlijk niet waar was, dat ze geen zin had? Ze was alleen bang dat het niets zou opleveren. Maar het vooruitzicht dat het wél iets zou opleveren, verlichtte haar weerstand direct.
Dus ik zei haar: ga vanuit die energie jouw post schrijven. Vanuit: door deze post kan ik ZOMAAR nieuwe klanten aantrekken.
Want het is namelijk echt zo. Ik zie het vaak genoeg bij klanten dat ze soms maar 1 post nodig hebben om hun sales weer in beweging te krijgen.
Natuurlijk train ik ze op copywriting en messaging in mijn Bestseller programma. Maar belangrijk is dat ze zich realiseren dat door juist in die blokkade te gaan, ze niets bereiken.
Maar juist door uit die blokkade te gaan. En hun weerstand te overwinnen, ze zoveel nieuwe kansen naar zich toe trekken.
En dat gebeurt met jou misschien ook wel. Dat je omdat je uit je flow bent, blokkeert. En niks meer doet.
Maar ik zie zoveel doorbraken bij mijn klanten als ze juist door hun weerstand heen bewegen, hun emoties erkennen, accepteren en vervolgens ook zichzelf hier doorheen kunnen leiden.
En dit heeft absoluut niks te maken met “Doen alsof je emoties er niet zijn,” Maar te ervaren: “oké ik voel weerstand. Ik erken mijn negatieve emoties. Ik ervaar ze ten volle. Ze zijn hier bij mij. En tóch kies ik ervoor om weer in de actiemodus te gaan.”
Want dat is wat jouw sales momenteel nodig heeft. Beweging. Als jij beweegt, komt jouw sales ook weer in beweging.
Maar als jij vertraagt, omdat jouw sales traag is, ja dan houd je deze tendens in stand. Ik zeg altijd: jij gaat eerst, dan komt je sales.
Dus ga in die actiemodus! Schrijf je gevoelens op, schrijf je hoofd leeg. Ervaar je emoties. Accepteer dat je je momenteel gewoon even BLUH voelt. En daarna maak je de shift.
En ga je, desondanks dat het niet makkelijk is, toch weer bewegen.
Het succes in je sales wordt niet bepaald door de succesvolle periodes, en ik weet dit klinkt tegengesteld maar juist hoe jij door de trage periodes heenbeweegt. Hoe jij daarmee omgaat. Hoe jij je emoties verwerkt. Dit is echt waar jouw doorbraak zit in jouw sales en wat jouw sales weer in beweging gaat brengen.
Ik hoop dat je veel hebt aan deze aflevering. Er is nog iets wat ik met je wil delen, want op 4 april gaat er iets heel leuks gebeuren: ik ga dan een nieuwe editie van het Elevate Event geven. Het heet dit jaar Elevate Your Leads en vindt plaats op 4 april op een fantastische locatie in Utrecht. Tijdens dit event ga ik jou leren hoe jij jouw lead generatie X 10 kunt brengen en kunt zorgen dat je een pijplijn vult met droomklanten die staan te popelen om met jou te werken.
De meeste ondernemers weten niet eens hoe ze aan lead generatie moeten doen die perfect past bij hun aanbod, dus het is echt tijd om dit aan te pakken.
Dit wordt een live dag / trainingsdag want we gaan echt samen jouw unieke lead generator neerzetten. Super praktisch, in de actiemodus. Gericht op jouw droomklant en jouw aanbod.
En even voor jouw informatie: dit gaat verder dan het zoveelste Gara e-book schrijven. Want er zijn nog ZOVEEL andere mogelijkheden die veel leuker en unieker zijn om aan leads te komen.
Is dit iets voor jou? Je kunt je aanmelden via mijn link in bio op Instagram. Ik heb er echt onwijs zin in en de plekjes gaan heel hard! Dus twijfel niet te lang!
Heb een geweldige week!
Tot snel!