Hoe sterk geloof jij in jezelf? En hoe zorg je dat je stevig in jezelf blijft geloven, ongeacht wat er gebeurt in je business? Daar praat ik over in deze nieuwe podcast aflevering
Beluister hem op Spotify
Je luistert naar de podcast van Schop naar de Top door Lotje Euser aflevering 35
Goedemiddag! Leuk dat je luistert naar de aflevering vandaag!
Gisteren keek ik de documentaire op Netflix over Fyre festival, ik weet niet of je ooit over dit festival hebt gehoord. Maar het was een festival wat vol bombarie werd gepromoot door influencers in 2017. Het was echt gewoon maandenlang een trending topic op instapram en op twitter.
Toen het gepromoot werd hing er een sfeer van groot mysterie omheen maar er werden zulke mooie plaatjes geplakt en de branding was zo sterk dat het echt een hype werd. Dit was een festival waar je bij MOEST zijn als millennial. Een festival zoals Coachella maar dan nog groter.
Ik kan er heel veel over vertellen maar puntje bij paaltje: Maar, het festival ging uiteindelijk ten onder aan zijn eigen succes. Het was zo goed en groot vermarkt, met zo’n sterk succes dat het niet meer waargemaakt kon worden. Er werden teveel beloftes gedaan die niet nagekomen konden worden. Teveel tickets, teveel mooie praatjes…. Je kent het wel.
dit festival werd een grote flop, er waren teveel mensen, er waren te grote beloftes gemaakt aan de gasten. Zo zouden er villa’s zijn met 3 slaapkamers, yachts waar gasten konden verblijven, super veel high Class food, grote artiesten zouden optreden.
En dan denk je: hoe kan zo’n festival nou zo uit de klauwen lopen?
Nou de oprichter en het brein achter dit festival, Billy McFarland geloofde zo sterk in zijn visie en liet zich niet tegenspreken. Hij wilde niet over problemen horen maar over oplossingen. Dus iedereen die van het team ook maar zei van: dit loopt uit de hand, dit gaat helemaal fout. Werd gewoon uit het team gegooid.
Maar iedereen van zijn team wist eigenlijk dat het uit de klauwen liep. Het werd te groot, de locatie faciliteerde niet de droom. Het budget faciliteerde niet de droom, zodat het toen het festival plaats moest vinden echt enorme chaos werd.
Er was geen eten, geen water, geen voorzieningen. Het eiland waar het festival op de Bahama’s moest plaatsvinden had helemaal niet de ruimte en faciliteiten om een festival van deze grootte te hosten. Nou uiteindelijk hadden 350 gasten geen slaapplek en stonden er alleen maar vluchtelingententen waar de festivalgangers in moesten slapen.
Het had een groot succes kunnen zijn, als Billy realistischer was geweest. En soms is realisme de killer van grote dromen. Maar soms heb je ook realisme nodig om het echt, wat je belooft en waar je in gelooft, voor elkaar te boksen.
Je moet wel deliveren.
En ik keek laatst ook al Inventing Anna op Netflix en de Tinder swindler. Inventing Anna gaat over een zelfbenoemde socialiste die veel mensen heeft belazerd in new york en veel geld van anderen heeft gebruikt voor haar eigen gewin. Ze deed zich voor als een erfgename en kon mensen zo sterk overtuigen van haar verhaal dat iedereen het geloofde. En de Tinder swindler eigenlijk ook, maar dan via Tinder dates.
Allebei aanraders trouwens en ook waargebeurde verhalen. Zo bizar! Ik zit een beetje in de frauduleuze docu’s momenteel zoals je hoort. Maar het gaat allemaal over mensen die frauduleus hebben gehandeld en maar door konden blijven gaan en dan ben ik altijd geïntrigeerd naar; hoe komt het dat deze mensen zulke dingen voor elkaar krijgen?
Nou ik heb een gemene deler ontdekt: het waren stuk voor stuk ontzettende goede sales mensen door hun sterke mate van zelfgeloof. Niet om je het gevoel te geven dat sales frauduleus is. Nee absoluut niet. Maar zij konden zichzelf ontzettend goed verkopen aan anderen. En dingen net wat mooier voorspiegelen dan de werkelijkheid eigenlijk was.
Daar wisten ze heel goed misbruik van te maken. En in een wereld waar Instagram het leven altijd net wat fancier weerspiegelt, dan het is – kun je met een goed opgezet imago heel ver komen.
Zo was Anna helemaal geen socialiste die erfgename was van Russische maffia en de Tinder oplichter had veel vriendinnetjes naast elkaar die hem telkens geld toestuurden
Maar de gemene deler was dat zij altijd in zichzelf bleven geloven, zo sterk dat ze mensen konden meetrekken in hun frauduleuze verhaal.
Ze konden zichzelf allemaal zo sterk verkopen, en vooral mensen laten geloven in het verhaal wat zij zelf hadden verzonnen. Ze wisten zo goed een imago te creëren waardoor mensen hun verhaal 100% geloofden.
Nou nu ben ik bezig met Jeen-ius op Netflix over Kanye West en Kanye is absoluut geen fraudeur, maar dit is nog een voorbeeld van iemand die onophoudelijk in zichzelf bleef geloven en uiteindelijk na heel veel pogingen echt naam wist te maken in de muziekwereld en ook in de fashionwereld.
Het duurde echt een tijd voor Kanye echt serieus werd genomen in de muziekwereld, een wereld waarin hij eigenlijk voor een lange tijd alleen als producer werd gezien en niet als de rapper waarvan hij zelf wist: ik ben die rapper en ik ben zoveel meer dan alleen een beat maker voor anderen. Maar hij zette door, sterk overtuigd door zijn eigen kunnen en uiteindelijk kreeg hij die record deal bij roc a fella records, waar jay-z een van de co-founders was.
Nou Kanye is tegenwoordig drukker op Twitter om zijn familie en kenniskring te bashen, wat enorm de aandacht afleidt van zijn talenten, maar die documentaire is wel echt een aanrader om te kijken.
Nou, waar wil ik het vandaag over hebben? Over zelfgeloof en overtuigd zijn van jezelf.
Zelfgeloof is de key als je wilt doorbreken in je carrière en als je als ondernemer de top wilt bereiken.
Zonder zelfgeloof kom je niet ver.
Alles start bij jezelf.
En ondernemers die ik coach struwelen hier ook nog wel eens mee als in: “Kan ik deze klanten wel blij maken? En Waarom zouden ze naar mij komen? En ben ik wel goed genoeg om dit te bereiken?”
Daarom wil ik dat klanten ook voor een groot deel van hun tijd aan hun zelfgeloof werken. Want als jij het niet gelooft, als jij er voor de volle 100% in gelooft – dan geloven jouw klanten het ook niet.
Zelfgeloof is heel makkelijk als je de resultaten krijgt waar je voor gaat maar op het moment dat het leven je het net wat moeilijker maakt, is het belangrijk dat je zelfgeloof als een paal boven water blijft staan.
Dus hoe sterk geloof jij in jezelf?
Ik geloof stuk voor stuk in mijn klanten, best fijn voor een coach, maar het betekent niets als zij niet in zichzelf geloven.
Soms hebben we resultaten nodig om in onszelf te geloven, maar dan geven we zoveel power weg aan zaken buiten ons heen, dan dat we onszelf die power toekennen.
In salesgesprekken moet jij overtuigd zijn dat je de klant kunt helpen, dat jij de aangewezen persoon bent. Als je zonder zelfgeloof in een gesprek komt, voelen klanten dat.
Gisteren had ik een salescall met een klant die na een paar minuten al liet vallen dat hij eigenlijk al een coach had gevonden. Toch heb ik doorgezet in dit gesprek. Ik heb het gesprek niet afgekaatst, ik ben hem juist nog sterker gaan coachen in dit gesprek.
Waarom? Omdat, het feit dat hij al een coach had, voor mij niet betekende dat ik niet geloofde dat ik hem niet kon helpen.
Ik geloofde dat ik hem kon helpen desondanks dat hij al iemand anders had gevonden en dat wilde ik laten zien in dat gesprek. Mijn zelfgeloof was niet aangetast.
Daarbij ging het niet om dat ik wilde dat hij zijn coach zou ontslaan of iets dergelijks. Nee ik wilde dat hij voelde dat ik hem kon helpen en dat die andere coach daar niet van invloed op zou kunnen zijn.
Als ik alleen sales focust dat gesprek in was gegaan had ik het gesprek misschien eerder beëindigd, maar nee – ik geloofde nog steeds in mijn waarde.
Maar ik geloof er sterk in, dat dingen altijd op een positieve manier naar je terug kunnen komen als je in jezelf blijft geloven dat je de klant kunt helpen.
No Matter What.
Kanye bleef ook zijn muziek afspelen voor record labels, ook al wilden ze hem niet aannemen. Waarom? Omdat hij in zichzelf bleef geloven.
En hij wist: ooit een dag, gaat het lukken. Ik word de bestgeklede rapper.
De aanhouder wint altijd. Ook al kun je nu misschien nog niet het resultaat zien. Je zelfgeloof moet, ongeacht je resultaten, altijd stevig blijven staan.
In mijn 1 op 1 coaching programma: “word een best seller” heet het, gaan we ook aan het werk met zelfgeloof. Zodat jij jezelf kunt verkopen, wat er ook gebeurt. Wat er ook gebeurt in je salesgesprekken, wat er ook gebeurt in je DM’s. Wat er ook gebeurt met je social media getallen. Wat er ook gebeurt met je omzet.
Zodat je jezelf erdoor heen kunt leiden, met je zelfgeloof voorop.
En wat is de volgende stap hierin? Dat je waarmaakt wat je belooft. Dat je voorbereid komt opdagen. Als de organisatoren van FYRE beter waren voorbereid, als zij hadden gezegd: we kunnen max 300 mensen kwijt voor dit festival, had het écht een succes kunnen worden.
Dus zorg dat je mooie praatjes geen loze beloftes worden. Dat je zelfgeloof het wint van de realiteit. Nee – je zelfgeloof moet je leiden naar het waar kunnen maken.
Want zelfgeloof is mooi maar klanten geloven het pas écht als je het waarmaakt.
In de coachingwereld worden natuurlijk overal mooie praatjes opgehangen. Maar degenen die blijven zijn degenen die het waarmaken. Die in zichzelf geloven maar vervolgens ook deliveren.
En misschien nog wel meer leveren dan ze beloven. Ik houd zelf heel erg van overdelevering, ik wil dat ik klanten ZO GOED help dat ze echt zoiets hebben van WAUW DIT IS GEWELDIG.
Daar ga ik in een andere aflevering nog verder op in. Maar voor nu wil ik je dus uitdagen: stel dat al je resultaten weg zijn, dat je social media getallen weer op 0 komen, dat al je prestaties weg zijn: kun jij dan nog steeds in jezelf geloven?
Sta je nog steeds stevig in je schoenen? Kun je nog steeds op komen dagen?
Wil je meer informatie over mijn best Seller programma? Stuur me gerust een mailtje of een DM! Ik geloof dat jij een best sneller kunt worden, maar het belangrijkste is dit: dat jij het zelf ook gelooft.