fbpx

Afl. 34 – Sales vanuit vrouwelijke energie

Wat is sales vanuit vrouwelijke energie en hoe verschilt deze van de standaard sales zoals hij jou misschien geleerd is? Dat leg ik je uit in deze podcastaflevering.

Je luistert naar de podcast van schop naar de top, door Lotje Euser, Aflevering nummer 34

Good morning!

De zon schijnt vandaag, ik merk dat dit zo welkom is na de storm van afgelopen weekend. Dat je denkt: ah tijd voor voorjaar!

Het voorjaar weerspiegelt voor mij altijd de periode van nieuwe projecten, nieuwe inspiratie, en het zaaien van goede ideeën waarvan je gedurende later in het jaar weer letterlijk business Wise de vruchten kunt plukken.

Deze week stond bij mij in het teken van The Female Sale, het was een tweedaagse masterclass die ik gaf over sales vanuit vrouwelijke energie.

En het weerspiegelde voor mij eigenlijk de aftrap van mijn eigen journey op het gebied van sales op een nieuwe manier. Sales vanuit vrouwelijke energie.

Nu houd ik niet zo van de term vrouwelijke energie. Ik houd meer van de term interne energie, energie die je uit jezelf haalt in plaats van uit je prestaties zoals bij mannelijke energie. Maar goed – de term vrouwelijke energie is bekender dus we houden het even voor nu hierop.

Afgelopen periode heb ik gemerkt dat de manier waarop sales wordt neergezet door een hoop mensen, niet de manier van sales is waar ik in geloof.

Het lijkt ook allemaal zo op elkaar. Dat vind ik niet leuk. Ik vind het niet uitdagend en ik voelde van; ja ik wil dit verschil maken voor ondernemers dus hoe kan ik voor mijzelf eerst dit verschil maken? Alles begint bij jezelf.

Dus ik ben op onderzoek uitgegaan van: hoe is sales mij aangeleerd, hoe heb ik het toegepast in gesprekken en wat zorgde er nou voor dat ik zo succesvol deals kon sluiten. Nou ik heb hier eerder over gepraat in mijn podcast. In de aflevering: kijken, kijken, niet kopen – praat ik erover en vandaag wil ik verder in op wat sales vanuit vrouwelijke energie inhoudt.

Je herkent misschien ook wel: als je ergens middenin zit, is het heel moeilijk om op jezelf te reflecteren. Want je zit letterlijk in de ratrace en je blijft maar doorgaan. In the heat of the moment is het heel lastig om een stap terug te doen en echt beschouwend naar iets te kijken, in mijn geval: naar mijn geschiedenis in sales te kijken.

Daarom vond ik afgelopen tijd een goede periode om eens terug te kijken naar de tijden dat ik 20 leadsgesprekken per maand voerde en wat ik daar voor mijzelf uit kon halen en kon meegeven aan mijn klanten.

Dat resulteerde in de masterclass die afgelopen week plaatsvond. En in deze podcast wil ik je vertellen wat ik onder andere heb meegegeven in de masterclass en hoe jij dit mogelijk ook voor jezelf kunt toepassen.

Momenteel wordt sales vooral heel pro-actief en misschien ook wel ergens agressief onderricht. Er zijn heel wat coaches die zeggen: ga maar gewoon 20 DM’s sturen naar potentiële klanten. Ga maar spraakmemo’s sturen. Ontwikkel een e-book en trek mensen daarna je funnel in om naar die verkoop te leiden.

Ik denk nu van: ja been there, done that. 

Het voelt voor mij niet satisfying. Het voelt niet natuurlijk voor me. En ik merkte dat ik deze manier van je klant ergens in tricken, niet bij me past.

Ik wil geen aankoop forceren vanuit angst of pijnpunten. Nee ik wil de klant verleiden, zoals George Clooney dat deed met Nespresso: What else?

En verleiden doe je door op verlangen in te spelen en niet op angst. Met angst gaat alle energie naar beneden. Vraag iemand waar hij of zij bang voor is en de energie is weg.

Vraag iemand wat haar/zijn stoutste dromen zijn, waar zij of hij echt naar verlangt – ja dan krijg je echt geweldige gesprekken.

En de ondernemers die er afgelopen week bij waren, hadden zich aangemeld omdat ze dit gevoel herkennen en ook denken van ja: er moet toch een andere manier zijn van sales, die geen trucje is. Die persoonlijk en oprecht is. Die niet de aankoop forceert vanuit urgentie of angst.

En ik ben ervan overtuigd, ik weet dat dit ook anders kan.

Ik heb gekeken naar mijn gesprekken, het zijn er honderden, van multi-nationals tot aan kleinere start-ups en al mijn deals die ik heb gesloten begonnen met de connectie.

Klinkt een beetje suf – maar er zijn weinig mensen echt goed in connectie leggen. Of ze denken dat connecten op linked in en vorm van connectie is. Haha nee hoor. De button klinkt leuk maar het draait dan alleen om de cijfers. Als je écht de connectie wilt leggen dan ga je persoonlijke gesprekken voeren. 

Dan ga je die gesprekken helemaal om de klant en zijn behoeftes laten draaien. Het gaat al veel te snel over: ik kan je hiermee helpen en dit bied ik aan, en dit en dit en dit.

Nope. Dit is. NIET de manier. Dit is Helemaal fout. De beste deals close je vanuit vrouwelijke energie.

Aangezien je je misschien niet goed kunt voorstellen wat dan nu de sales is die je vaak tegenkomt, zal ik je een voorbeeld geven.

Een goed voorbeeld van die sales die opdringerig is en zoals die daadwerkelijk nu geleerd wordt aan andere coaches en consultants ga ik je nu vertellen:

Ik kwam het afgelopen week nog tegen. Dit doe ik trouwens niet om te bashen maar omdat ik wil laten merken wat er gebeurt als je sales doet vanuit die mannelijke energie en vanuit de standaarden die ondernemers nu worden meegegeven.

Ik had een connectie met een andere coach, zij had me uitgenodigd voor die connectie en zij stuurde me na onze connectie meteen een DM waarin ze haar gratis webinar aan mij promootte.

In deze DM ging het helemaal om haar webinar. Het was een uiteenzetting van de inhoud van het webinar. Het zou een copy paste kunnen zijn geweest, een bericht die zij ook naar anderen stuurt want het ging niet om mij. 

Vervolgens reageerde ik niet. Ik voelde me niet aangesproken. Momenteel doe ik helemaal niets met webinars en richt ik me op andere dingen.

Daarna na een paar dagen kwam er weer een bericht, werd een van de andere producten in de etalage gezet en naar mij verstuurd. 

Ik reageerde nog steeds niet, want ik voelde me weer niet aangesproken. Het hele bericht ging namelijk alleen maar over haar en haar aanbod. Er stond niet 1 vraag in, die persoonlijk aan mij werd gesteld.


Nou als iemand niet reageert op je berichten, dan ga je natuurlijk nadenken van: wat gebeurt hier? Dan vindt er een reflectie moment plaats. 

Vervolgens gebeurde er dit: ik kreeg een bericht met: en hoe gaat het met jou Lotje?

DAARNA PAS! TOEN HET AL 3x STIL WAS GEBLEVEN VAN MIJN KANT.

En dit is dus PRECIES waar ik zie dat sales misgaat. Deze manier van verkopen is helemaal gericht op het aanbod van de verkoper en niet op de behoefte van de koper.

Het is de verkeerde volgorde, je gaat niet eerst je aanbod pushen en dan bij stilte eindelijk echt de connectie aan.

Nee je gaat eerst de connectie aan en daarna kijk je of er behoefte is aan jouw aanbod. Of je de klant kunt helpen en vervolgens indien ja, waarmee dan.

Wat had zij dan anders kunnen doen in haar messaging? 

Nou ze had bijv het eerste bericht kunnen insteken op: hi Lotje, ik zie dat je business coach bent voor vrouwen. Wat leuk! Hoe gaat het met coachen?

Ik kan me voorstellen dat een constante klantenstroom heel belangrijk voor jou is, heb je daarbij al eens X of Y overwogen?


WOW dat is zo’n andere insteek. Dan voel ik me persoonlijk aangesproken, dan wordt er écht een connectie gelegd.

Dit is precies dus waar sales vanuit vrouwelijke energie om draait: die connectie eerst aangaan. Relatie eerst, dan pas sales!

En dit is een van de dingen waar ik op hamerde in de masterclass. Hoe je dan die connectie aangaat, waar de touchpoints zitten met jouw klanten en hoe je hier gebruik van kan maken voor jouw business.

Ik moet zeggen: ik ben zelf heel assertief, als er zich een kans voordoet dan pak ik hem met beide handen aan. Ik verval soms ook nog wel eens in mannelijke energie.

En dat komt ook omdat ik ben opgegroeid in een groot gezien, nou dan moet je zeker wel assertief zijn en duidelijk je grenzen bewaken. Maar dat is energie die… ja hoe zeg ik dit: veel energie kost. Ik kan er veel mee bereiken, en dat heb ik ook eerder gezien in mijn carrière maar ik weet ook dat die vrouwelijke energie me verder gaat helpen op een manier die voor mij beter vol te houden is.

Dus ik wil die mannelijke energie een beetje indammen. Toen ik dus merkte dat ik op het bericht van die coach wilde reageren met feedback, bedacht ik me: oké dit is weer vanuit die mannelijke energie. Ik ga nu iets pushen naar diegene. Hoe kan ik nu gebruik maken van wat ik anderen graag wil leren.


En dit was een heel zelfbewust moment. Ik heb het met mijn eigen coach gedeeld, die mij teruggaf hoe ik zelf in mijn natuurlijke patroon verviel in mannelijke energie.

En als ik wil belichamen waar ik in geloof, is dat dus niet om meteen de confrontatie aan te gaan en haar feedback te geven, maar om een uitnodiging neer te zetten.

Ik stuurde terug van: je merkt dat ik nog niet heb gereageerd. Wil je dat ik je vertel waarom?

En dan bied ik dus aan om haar feedback te geven, maar zij bepaalt of ze dat wil ontvangen ja of nee. Niet dat je het ongevraagd geeft.

Dat is een hele andere energie dan meteen met de deur in huis vallen en iemand ongevraagd feedback geven.

Dit was trouwens heel lastig voor me. Want ik geef heel graag feedback en ook soms eerlijk toegegeven, ongevraagd. Omdat ik gewoon VOEL van: Oh ik wil jou dit zo graag teruggeven omdat ik denk dat je er heel veel aan hebt.

Maar sommige mensen zitten daar niet op te wachten. En dan is het juist goed dat je eerst de uitnodiging neerzet van: wil je eerlijk weten wat ik hierover denk?

Dat is echt de pure vorm van vrouwelijke energie, uitnodiging neerzetten en eerst vragen voordat je besluit te geven.

De beste sales wordt ook gesloten door het stellen van vragen en het verzamelen van alle puzzelstukjes. Als ik terugkijk naar alle deals die ik heb gesloten ging ik altijd vanuit nieuwsgierigheid de gesprekken in. Wat is het dat de klant echt wil en zoekt? Wat voor partij zoekt de klant? Wat is het doel? Wanneer wil de klant dit bereikt hebben? 

Ik legde een betere connectie omdat de klant daadwerkelijk het gevoel had, dat er naar hem of haar geluisterd werd.

En daardoor kon ik ook veel meer informatie krijgen waardoor ik de klant een geoptimaliseerd aanbod kon doen. Vaak bleek namelijk dat er nog veel meer behoefte was aan andere zaken dan van te voren ingestoken.

Maar die informatie verzamel je alleen als je echt durft door te vragen en die connectie opzoekt.

Wil je hier nou eens over sparren voor jouw business? Of misschien voor jouw job? Stuur me dan gewoon een bericht dan kunnen we erover in gesprek.

Ik ben er voor je. Voor nu wens ik je een heel fijn weekend toe en tot volgende week!

.