fbpx

Afl. 46 – Waarom simpel werkt in business

Maak jij ook soms zaken ongemerkt onwijs gecompliceerd? Mijn klanten zijn multi-talentvol en zorgen er soms ook voor dat ze zaken overcompliceren. In deze aflevering vertel ik waarom simpel zo goed werkt en hoe jij zaken in jouw leven makkelijker gaat maken.

Je luistert naar de podcast van schop naar de top door Lotje Euser aflevering nummer 46

Goedemorgen! Hopelijk heb je een heel fijn weekend gehad, ik had een heerlijk weekend! En ik heb gisteren iets nieuws geprobeerd! Een van mijn vriendinnen werd 32 jaar en samen met een andere vriendin heb ik haar verrast. Toen die vriendin vorig jaar jarig was, zaten we in een lockdown en konden we niets leuks doen. Dus daarom hebben we dit jaar helemaal goed gemaakt een soort van doe-cadeautje gegeven. 

Ik vind altijd dat nieuwe herinneringen maken zoveel leuker is dan gewoon een product cadeau krijgen. Dus we gingen suppen. In Nijmegen heb je de Lentse plas en dat is onwijs groot en daar kun je dus suppen. Het was zo ontzettend leuk om te doen! Ik heb nog nooit gesupt, en op het begin was het een beetje spannend want je moet dus hele tijd je balans houden terwijl je op die plank staat en soort van roeit, maar op een gegeven moment kregen we het echt onder de knie. Het was heerlijk om op het water te zijn, het water was super helder en schoon, de zon scheen helder. Ja we voelden ons echt on top of the world.

Dus dat was mijn weekend, het was zo fijn!

Vandaag wil ik het hebben over waarom het zo belangrijk is om dingen simpeler te maken in plaats van complexer.

Zeker als je de top wilt bereiken, gaat dat niet lukken door jezelf in complexiteit te verdrinken. Je moet juist jouw weg om de top te bereiken zo simpel mogelijk maken. 

Ik sprak vorige week met een klant en hij is een nieuw product aan het lanceren en we hadden een soort van plan gemaakt voor die lancering. En ik merkte vervolgens stilte… dus ik stuurde hem een bericht op voxer: maak het niet te complex voor jezelf. En hij reageerde direct met: ja dankjewel voor de reminder, dit had ik echt even nodig.

De klanten die ik coach zijn multi-talentvolle mensen, ze hebben mega veel ideeën en inspiratie en dat is onwijs fijn, maar tegelijkertijd is dit ook een valkuil. Omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen en alles tegelijkertijd willen doen. Daardoor doen ze uiteindelijk minder dan ze zouden kunnen doen. Niet omdat ze het zo willen, maar omdat ze gewoon overwhelmed raken met alle details en mogelijkheden.

Stel dat ik dit weekend, toen ik ging suppen van te voren helemaal ging nadenken over alle details; hoe zou het subboard eruit zien? Hoe kom ik op die plank? Kan ik wel blijven staan? Wat als ik val? Wat als het waait en er golven zijn? Wat als mijn vriendinnen vallen? Zijn er wel leuke tentjes in de buurt waar we wat kunnen drinken? Wordt het wel goed weer? Wat kan ik het beste aan doen qua kleding?

Dan had ik het zo complex gemaakt voor mezelf en was ik waarschijnlijk helemaal gek geworden. 

Alsof je een mega groot geweldig gerecht wilt maken en het recept mist. Je hebt alleen een plaatje van het resultaat gekregen. Dan zullen er ook 1001 vragen in jezelf opkomen. Dit is trouwens waarom ik niet kook, ik vind het vaak te ingewikkeld. Teveel stappen. Gelukkig vindt mijn vriendje het wel leuk en kookt hij de meeste keren. Dat even tussendoor.

Dit zie ik klanten dus ook doen in hun sales en marketing. Ze willen iets dolgraag gaan doen maar lopen aan tegen het feit dat ze alles van te voren al willen weten en perfect uitgewerkt willen hebben. En dan lopen ze vast. Ze verliezen ook hun motivatie want ze weten niet meer waar ze nou precies moesten beginnen.

Misschien herken je dit zelf wel uit de situatie waarin je nu werkt. Of dat nou loondienst is of een eigen bedrijf. Ik had hetzelfde vroeger toen ik ging solliciteren. Zodra ik de vacaturetekst las, wilde ik al 100% weten hoe iets in elkaar stak. Hoe het bedrijf werkte, wat voor tools ze gebruikten voor marketing. Kon ik dit wel? Wat voor vragen zouden ze stellen in het gesprek? Hoeveel afdelingen zijn er? Hoe doen ze nu aan marketing? Zijn de mensen die er werken wel aardig? Kan ik deze functie wel uitvoeren?

Het liefst had ik alles al 100% uitgewerkt voor ik ging solliciteren. En het maakte me enorm onrustig. Ik ging twijfelen aan mezelf. Omdat je gewoon de meeste dingen niet van te voren kunt voorspellen. En omdat hoe complexer je het maakt voor jezelf, hoe minder vooruitgang je uiteindelijk maakt. Dus solliciteerde ik soms ook gewoon niet bij bedrijven. Omdat ik het veel te ingewikkeld maakte voor mijzelf. En dat werkt dus tegen je op alle vlakken.

Daarom houd ik heel erg van versimpelen. In je salesprocessen, in je business, in je aanbod, in je strategieën.

Omdat simpelheid je snelheid geeft. En als ondernemer heb je snelheid nodig om vooruit te komen.

Dus dat je niet 1001 producten bedenkt, maar in het begin gewoon met 1 écht goed product komt. Wat je duidelijk en makkelijk kunt communiceren naar je doelgroep. 

Dat als je meerdere producten aanbiedt je vasthoudt aan 1 simpele strategie om die producten te lanceren.

Dat als je solliciteert of salesgesprekken voert focust op 1 doel: het naar je zin hebben in het gesprek bijvoorbeeld, of gewoon nieuwe ervaring opdoen.

Dat als je een website maakt je focust op 1 doel: is je boodschap helder?

Dat als je social media posts maakt je focust op: post ik vanuit mezelf en wie ik ben, of wat ik denk dat anderen van mij verwachten?

Dat als je met vriendinnen weggaat je focust op 1 doel: een leuke dag met elkaar doorbrengen.

Dat als je met sales bezig bent je 1 strategie ontwikkelt waaraan je ALTIJD kunt blijven vasthouden.

Herken je dat ook dat je soms in meetings zit en dat er mensen bepaalde problemen enorm groot maken? En ze de oplossingen daardoor ook heel complex maken? Waardoor je de meeting uitgaat met een nog groter probleem? Waarvan ook niemand meer zin heeft om het op te lossen? Want men, wat is dit een groot probleem zeg. 

Ik heb een aantal mensen in mijn vriendenkring die bij de overheid werken en die vertellen altijd dat in die branche, mensen een kei zijn in problemen groter maken en de oplossingen veel te complex, in plaats van te focussen op het tackelen van het probleem.

Nou, ik zal je vertellen: dat is niet alleen bij de overheid, maar dat gebeurt in alles branches. Overal heb je doemdenkers, mensen die bij elke oplossing “ja maar!” Roepen. Zo vermoeiend, als je in zo’n omgeving werkt: ik begrijp dat je hier soms enorm van kunt balen. Ik voel met je mee.

Aan jou de taak, als je wilt verder groeien, boven het maaiveld wilt uitkomen, de top wilt bereiken en niet zomaar gemiddeld wilt blijven: om de problemen weer zo simpel mogelijk te maken en de oplossingen ook.

Nou dan wil je misschien weten hoe? Ik zal je vertellen hoe ik dat doe met mijn klanten: Het helpt mijn klanten, als ze zaken te complex maken om het probleem of de uitdaging waar ze tegenaan lopen op te knippen in stukken. 

Bijvoorbeeld een klant wil een podcast lanceren, waar weet niet hoe ze zorgt dat de opnames op spotify komen, weet niet of haar telefoonmicrofoon wel goed genoeg is, hoe ze gaat zorgen voor luisteraars, hoe haar podcasts ook op andere platforms komen. 1001 vragen.

De eerste stap zou zijn, als we het opknippen: ga gewoon een aflevering opnemen. Je eerste aflevering.

Zodra dat is gedaan, ga je kijken of er plugins zijn voor je website om een podcast te maken en welke plugin voor jou website zou werken.

Daarna ga je de plugin installeren

Enzovoorts.

Door het op te knippen in stappen wordt het veel overzichtelijker en begrijpen klanten wat ze moeten doen om uiteindelijk bij hun doel te komen.

Ik ben momenteel aan het overschakelen naar internationaal. Ik kon het in mijn hoofd heel ingewikkeld maken: kan ik wel over naar Engels? Is mijn engels überhaupt wel goed genoeg? Hoe zal mijn huidige publiek erop reageren? Ga ik volgers verliezen??

Opnieuw: soort van 1001 vragen die opkomen. En ik geef er gewoon niet aan toe. Ik heb het opgedeeld in stappen: stap 1: social posts vanaf nu in het Engels schrijven, stap 2: een engelse website. Stap 3: zorgen dat mensen via die website kunnen kopen.

Nou je snapt hem denk ik nu wel :).

Dus ga eens na voor jezelf: waar maak ik zaken onnodig complex? Hoe kan ik ze versimpelen? Welke stappen zouden nodig zijn om het simpeler te maken voor mijzelf?

Ook voor je klanten en voor je collega’s is het heel fijn om simpel zaken aan te pakken. Ik hoor altijd van klanten dat ze het fijn vinden dat ik zo concreet ben. Dat komt omdat ik ze help om dingen stap voor stap aan te pakken. En die stapjes kunnen klein zijn, maar daardoor niet minder essentieel. Want die stappen zorgen ervoor dat ze vooruit blijven gaan, dat ze snelheid hebben.

De kans op succes is namelijk zoveel groter als je dingen versimpelt. In mijn coachingsprogramma: Word een bestseller richten we ons ook op 1 ding: je sales makkelijker maken, en dat doen we door je strategie te versimpelen. Natuurlijk komt er een hoop bij kijken, en andere zaken waar ik met je aan werk zoals converterende teksten schrijven, een aanbod maken waar je dolverliefd op bent, je energie hoog houden, de belichaming van je toekomstige zelf, je boodschap op orde, ontwikkeling van je leiderschapskills. Maar daar hoeven klanten zich niet zorgen over te maken. Want daar zorg ik voor als hun coach. 

Zij hoeven zich alleen maar te richten op de stappen die we samen afspreken, en die uit te voeren.

En vervolgens besluiten we samen ook dat de rest er dan even gewoon niet toe doet. Alle andere 1001 ideeën. De informatie-overload in hun hoofd.

En het werkt! Omdat klanten zich gemotiveerd en gefocust voelen wanneer ze snappen wat ze komende tijd gaan doen. En het niet te ingewikkeld voor hen voelt.

Als jij onderneemt en je communiceert 1001 dingen de wereld in, wordt het heel lastig voor andere mensen om je te volgen. Dat komt omdat 1: niet iedereen even snel dingen kan verwerken als jij, 2: de meeste dingen die je zult zeggen voor hen nieuw zijn, 3: mensen herhaling nodig hebben voor ze zaken onthouden.

Dus als je je nieuwe product aan het lanceren bent, maak het dan niet te complex. Licht bijvoorbeeld 1 onderdeel per dag uit van je aanbod en niet alles tegelijkertijd. 

Herhaal je boodschap zodat jouw klanten snappen wat je aanbiedt. En pas je tempo aan op je klanten. Als je iets heel nieuws doet, wat nog nooit eerder is gedaan hebben mensen meer tijd nodig om het te begrijpen. En vaak ook meer uitleg.

Dit geldt ook in het bedrijfsleven met collega’s. Dat als er echt een grote verandering plaatsvindt, je nummer 1 prioriteit moet zijn dat iedereen snapt wat de verandering inhoudt, wanneer die plaatsvindt en wat de verandering voor die personen betekent.

Wat ook helpt voor meetings is bijvoorbeeld dat je aan het einde van de meeting even een korte simpele recap doet en nog even de actiepunten per persoon doorneemt. Zodat je zeker weet: iedereen snapt dit, en iedereen weet wat hij moet doen. Onwijs simpel en het werkt.

Hetzelfde geldt voor de onboarding. Ik stuur altijd een mailtje voor de onboarding van mijn bestsellersprogramma naar klanten met heel simpel uitgelegd: op deze data hebben we coaching staan, op deze momenten is er copywriting spreekuur, met deze link kun je naar de online omgeving waar al mijn documentatie en video’s staan. Onwijs simpel en het werkt!

Ik hoop dat je door dit pleidooi van vandaag ook in jouw carrière gaat kijken waar de mogelijkheden zitten om te versimpelen. Waar je jezelf tijd kunt besparen, niet alleen als je de actie simpeler maakt maar ook je denkproces. Complexe dingen uitvogelen kost ontzettend veel denkkracht en denktijd. Maak het simpel en bespaar jezelf deze tijd en energie. Je zult zien dat het dan ook veel leuker wordt om dingen op te lossen. 

Dit was wat ik voor vandaag wilde delen, ik hoop dat je genoten hebt van deze podcast. Vergeet je niet te abonneren en ik hoop dat je de volgende keer ook weer luistert naar een nieuwe podcast van schop naar de top.