fbpx

De kracht van gepersonaliseerde content

Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten gaan reageren op jouw boodschap en aanbod? In een wereld waar elk merk een nieuwsbrief heeft en er ontzettend veel “clutter” is ontstaan, kan het lastig zijn om nog de aandacht te trekken van je klanten. Gelukkig bestaan er toch nog manieren om bij jouw doelgroep in the picture te komen en een van die manieren is gepersonaliseerde content.

Je bent een specialist, een expert in jouw vak en je hebt zoveel kennis te delen. En dat is belangrijk, want mensen hebben behoefte aan jouw expertise! Maar niet alle informatie is voor iedereen en daar gaat gepersonaliseerde content over. Eerder schreef ik al een post over het belang van een goede niche, en deze post sluit daar verder op aan!

Wat is gepersonaliseerde content?

Gepersonaliseerde content is content die je specifiek maakt voor een of meerdere klanten.

Dus in plaats van dat je een algemene nieuwsbrief stuurt naar al je klanten, (one size fits all) maak je een meer specifieke nieuwsbrief die je naar een beperkte groep klanten stuurt (tailor made).

Of  een ander voorbeeld: in plaats van dat je één generieke homepage hebt, heb je een homepage die is afgestemd op het type klant dat jouw website bezoekt. Dit is handig als jouw klanten allemaal verschillende productbehoeftes hebben.
Zoals dat mannen bijvoorbeeld vrijwel geen behoefte hebben aan damesmode items op de homepage van hun favoriete merk, dus waarom zou je die dan wel laten zien? De ruimte op je homepage is kostbaar, daarom is het slim om zorgvuldig om te gaan met wat je op je homepage wilt laten zien en voor wie.

Wat is het voordeel van gepersonaliseerde content?

Het voordeel is dat je directer inspeelt op de behoefte van jouw klanten en daarmee sneller hun aandacht kan trekken. Je laat de juiste content zien, bedoeld voor de juiste mensen. Dit heeft enorm positieve invloed op je engagement en verkoop.

Wanneer je bepaalde klanten al hebt binnengehaald, zijn die naar andere informatie op zoek dan potentiële klanten. Het heeft daarom ook geen zin om bijvoorbeeld één generieke mail funnel te maken, omdat de behoeftes aan informatie per klanttype zo verschillend kunnen zijn.

Geef je klanten echt de informatie waar zij op zitten te wachten.

Op basis waarvan kun je content personaliseren?

Je kunt op basis van verschillende factoren content personaliseren. Het hangt helemaal af van jouw business, welke factoren je uitkiest.

Denk aan:
– demografische factoren
Verschillende content op basis van locatie en woongegevens van je klanten
– factoren op basis van gedrag
Waar zoeken jouw klanten op? Welke e-books downloaden ze? Welke posts liken ze? 
– factoren op basis van branche
Waar zijn jouw klanten werkzaam? 
– factoren op basis van waar ze in jouw customer journey zitten
Je kunt je voorstellen dat potentiële klanten die jou een beetje kennen (door een webinar) behoefte hebben andere informatie dan klanten die al vaker hebben gekocht bij je.

Tot slot

Het allersterkste punt aan gepersonaliseerde content is dat je klanten vertelt waar zij behoefte aan hebben op dat moment. Je voegt waarde toe door in te spelen op what is going on en ze niet te vervelen met informatie waar ze niet op zitten te wachten.

Als je de juiste snaar weet te raken, dan heb je direct de juiste aandacht te pakken en levert dit je business zoveel meer awareness en conversie op! Dat is de kracht van gepersonaliseerde content.

Pas jij het personaliseren van jouw content al toe voor je business?

Als je hier eens over wilt sparren of hulp wilt met jouw marketing voor je business, vul dan onderstaand formulier in!