fbpx

Afl. 36 – Wat te doen als het niet verkoopt

Wat moet je doen als je merkt dat iets niet lekker verkoopt in je business? Wanneer je aanbod niet aanslaat of mensen niet kopen? Als je ondernemer bent, kom je dit gegarandeerd tegen. Hoe zorg je dat wanner de resultaten tegenvallen je toch weer in de salesmodus komt? Je hoort het in deze podcast!

 

Je luistert naar de podcast van Schop naar de top door Lotje Euser, aflevering 36

Hee – voor je gaat luisteren naar de aflevering van vandaag wil ik wat onder je aandacht brengen. In april start mijn programma “Word een bestseller” waarin ik jou als ondernemer help om makkelijker te verkopen aan je favoriete klanten.” Het is een programma van 3 maanden waarin ik je ga helpen in 1-op-1 coachingsessies om die bestseller te worden. Mocht je nou denken: hier wil ik meer over weten – kijk dan op schopnaardetop.nl voor meer informatie.

Lieve ondernemende vrouwen – welkom bij de aflevering vandaag over verkopen.

Deze week gaf ik een gratis masterclass die was ingestoken op “Sales perfect passend maken voor jou en je business. 

Ik vroeg in die masterclass: wat associeer jij met sales? De antwoorden die ik kreeg waren: leuren met je aanbod, noodzakelijk voor je business, niet altijd even makkelijk, lastig op zijn tijd. 

En ik vraag me af: herken jij jezelf hierin? En wat vind jij daarvan?

Is dat nou eenmaal hoe sales is – of mag het anders? Kan het anders?

Ik vond de antwoorden heel leuk – ik was blij met de openheid die ondernemers gaven en dat hielp mij ook weer verder in de masterclass.

Ik kan klanten niet helpen als ik niet weet wat voor onderliggende overtuigingen er bij sales zitten.

Soms reageert iedereen op Instagram met: ja sales is leuk! Dan denk ik: waarom zie ik dat dan nog niet in je posts?!!

Vervolgens ben ik ingegaan op de 3 fasen van sales: vraag, aanbod en deal en hoe je deze 3 fases kunt doorlopen. Vervolgens besprak ik hoe je zorgt dat sales gaat voelen op een manier die net zo goed aanvoelt als dat ene favoriete jurkje wat nooit kreukt en altijd heerlijk zit.

En nu vraag ik je: voelt sales ook voor jou zo? Dat het je perfect past? Dat je denkt: ahhh dit zit lekker. Dit voelt prettig. Dit kan ik elke dag doen?

Of voelt het Energy draining? Dat je denkt: mweeeeeh. Ik word hier niet blij van.

Of ben je ervan overtuigd dat het anders kan, maar weet je niet precies hoe je sales perfect passend kunt maken? Dat je denkt: het lijkt iedereen zo makkelijk af te gaan, de hele wereld kan blijkbaar verkopen except for me.

Dat je de uitzondering bent. Ik zal je vertellen: nee je bent geen uitzondering. Jij kunt ook makkelijker en sneller leren verkopen.

Maar, even eerlijk nu he: vind je van jezelf dat je wel genoeg bezig bent met sales?

Ik zal je vertellen wat ik vaak van ondernemers hoor: ze zijn druk bezig met een nieuwe cursus, een nieuw programma – in de hoop dat het dit keer wel verkoopt. Want de vorige keer lukte dat dus niet zo…

Of zodra ze merken dat sales niet zo lekker gaat, gaan ze nog meer content produceren, nog meer blogs, e-books – nou noem maar op.

Misschien herken je dit. Je sales loopt niet en je schiet in de creatie-modus omdat je hoopt dat dit het gaat oplossen. 

Maar creatie is niet hetzelfde als sales en daarover wil ik je vandaag meer vertellen.

Een hele hoop ondernemers stappen in deze valkuil. Je hebt een aanbod, een programma, of producten die je wilt verkopen. Je merkt dat dit aanbod niet de animo krijgt waarop je had gehoopt en je gaat direct in de paniekmodus: omg het ligt aan mijn content. Het móet wel de content zijn. Of het product.

IK MOET MEER CONTENT MAKEN. IK MOET IETS ANDERS MAKEN WAT WEL VERKOOPT.

Ik wil je vandaag vertellen: ik snap helemaal je paniek, en je frustratie misschien ook wel – dit zijn zaken waar ik ook als ondernemer mee moet dealen – want ik ben ook continu bezig met sales als business coach.

Soms loopt het heerlijk, stroomt je sales super goed en soms heb je periodes die rustiger zijn. Wanneer je niet zoveel verkoopt als je zou willen.

Maar de reden dat je aanbod niet verkocht wordt, ligt vaak niet aan de hoeveelheid content. HET ligt ook niet aan het aanbod.

Het ligt aan jou en je manier van verkopen. Of de hoeveelheid tijd dat je bezig bent met verkopen.

Want even echt oprecht, even serieus hier: verkoopt het niet? Of verkoop jij niet? TELL ME WOMAN.

Het is heel makkelijk om indirect te bouwen aan je programma, je business door je te verschuilen achter contentcreatie. Want dan kun je achter de schermen werken, hoef je niet echt reality te racen.

Je bent bezig, je hebt het idee: ik ben bezig dus het is goed. Zolang ik maar bezig blijf is het goed.

Maar eigenlijk houd je jezelf alleen maar aan het werk. Werkverschaffing noemen we dat schat, en hier moet je verre van wegblijven als je een business wil die simpel is en weinig tijd kost.

Iedereen die ik coach wil meer verdienen en minder tijd kwijt zijn, heb jij dit ook? Ik gok van wel maar waarom houd je jezelf dan zo druk?!?!?!

Dus zeg even eerlijk: heel eerlijk. Hoeveel ben jij bezig met sales? En hoeveel met content creëren?

Ben je meer voor de schermen of achter de schermen aan het werk? 

Ik wil je dit meegeven vanuit mijn business coach hart, ik zeg dit met heel veel liefde: Jij moet niet achter de schermen aan het werk, – maar VOOR de schermen. Daar gebeurt namelijk de sales.

Dus stop met meer content creëren als je vastloopt! Stop met nieuwe producten lanceren.

Besluit dat je gewoon nu ALL IN gaat. 

Mensen kopen van jou – omdat ze jou zien. Niet omdat je weer een e-book hebt geschreven.

Als je zegt: ja maar hoe verkoop ik dan? Hoe genereer ik nou meer sales? Hoe doe ik nou aan lead generation? 

Dat doe je doordat je opportunities creëert waarin klanten Ja kunnen zeggen tegen jouw aanbod.

En dat kunnen allerlei opportunities zijn. Misschien is het een masterclass, misschien is het een kennismaking, misschien is het een netwerkborrel, misschien is het een uitnodiging die je opstuurt.

Het mag allemaal – zolang je maar situaties creëert (jullie creatieve vrouwen vinden het heel fijn dat ik dit woord gebruik he?) waarin klanten ja kunnen zeggen tegen jouw aanbod.

Dat gebeurt niet door het lezen van blogs / content.

Het ligt vaak dus niet aan de content, maar het ligt aan de mate waarin jij echt aan het verkopen bent.

Hoe je je klanten aanspreekt. Durf je ze direct aan te spreken? En dan doel ik niet op koude DM’s sturen – nee dan heb ik het over situaties waarin je de klant hebt uitgenodigd en waarin je dan kunt aftasten wat hun directe behoefte is en of jij ze kunt helpen. Waarin je aftast of zij interesse hebben in jouw aanbod. 

En dit is heel direct – maar je kunt het op een uitnodigende manier doen. Vaak houden we ons hier verre van omdat we zo bang zijn voor de mogelijkheid op een nee. 

Dus we gaan content maken. Lekker veilig.

Maar dit is niet de manier – jouw business heeft het nodig dat jij aan sales doet. 

En jouw business heeft het nodig dat je uitvindt hoe jij sales voor jezelf passend kunt maken. Dat je het op zo’n manier doet waardoor het effortless voelt.

Waardoor jij er ook plezier in krijgt – en je deze vibes direct overbrengt op je klanten waardoor zij zich weer gemotiveerd en geënthousiasmeerd voelen om te kopen.

Nou even terug naar die masterclass, op het einde vroeg ik aan de vrouwen die meededen waar ze mee moesten stoppen, waar ze mee door wilden gaan en wat ze wilden toevoegen. En op die laatste kreeg ik zulke mooie antwoorden als:

Meer contacten, meer durven, creatiever zijn, meer handleen vanuit visie, eigen verhaal vertellen, originaliteit toevoegen, out of the box denken.

Zo gaaf! Zoals ze aan het begin van de masterclass over sales dachten – zo getransformeerd waren hun gedachtes aan het einde van de masterclass over sales.

Het lijkt soms alsof je DM’s, je e-books, je fyeebee’s de enige manier zijn om aan sales te doen. Maar er is zoveel meer mogelijk als je kijkt wat bij jou past.

Dus kijk nu eens heel goed naar hoe je je tijd besteedt: hoe vaak ben je bezig met verkopen? En hoe goed past het bij jou?

Word jij er blij van?

Voel jij je enthousiast?

Voel jij je geïnspireerd?

Als je hierop nee antwoordt, moet je zeker een call met mij inplannen want dan is dit de reden dat je niet genoeg bezig bent met sales.

En dit is ook een van de redenen waarom je sales nog niet zo hard gaat, als zou kunnen.

Want als jij het niet voelt, voelen jouw klanten het ook niet.

En ik weet dat het anders kan. Verkopen mag leuk zijn! Inspirerend! Aantrekkelijk!

Ik ben benieuwd wat dit in jou losmaakt, wat je momenteel denkt. Misschien zie je vooral vraagtekens of misschien voel jij je nu ook geïnspireerd om eens creatiever te kijken naar hoe je kunt verkopen.

Misschien wil je hier wel een keertje over sparren met me. Dat kan zeker. Ik help je graag.

Laat het me weten! Ik houd het hier voor vandaag bij! Ik heb zo weer een coachingcall, maar ik wens je alvast een heel fijn weekend toe!