Hoe straal je degene uit die je moet zijn om te zorgen dat mensen bij je kopen?
Een ijzersterke positionering heb je niet alleen nodig om jezelf te onderscheiden, het helpt je ook om positionering als anker te gebruiken in een wereld waar je zo snel bent afgeleid door 1001 dingen. Maar hoe maak je je positionering ijzersterk? Hierbij mijn visie.
Wie ben jij?
Je positionering draait om wie jij bent (of moet zijn) en hoe jij wilt dat klanten jou zien. Het lijkt in dit opzicht op je imago. Welk beeld hebben klanten van jou en je bedrijf? Met behulp van je positionering kun je op je imago sturen.
Iedereen is uniek. Elk bedrijf is uniek. Maar zien jouw klanten dat ook zo? Of ben je one of the many voor hen?
Door écht te laten zien wie jij bent, waar je voor staat en wat jij belangrijk vindt, kun je je positionering versterken.
Hoe wil je dat klanten jou zien?
Kies 2 woorden zoals jij omschreven wilt worden door klanten. Of zoals je wilt dat je bedrijf omschreven wordt door klanten.
Dit is jouw focus voor je positionering. Dit gaat jouw positionering ijzersterk maken.
Denk vervolgens aan de dingen die jij kunt doen om zo gezien te worden door klanten.
Wat moet je hiervoor doen? Hoe moet je komen opdagen om door je klanten op deze manier omschreven te worden?
Bedenk van tevoren wie je zal aantrekken en afstoten met je positionering
Welke mensen zullen worden afgeschrikt door je positionering? Wie zullen zich niet herkennen in wat je te delen hebt?
Je moet je drang naar “ik wil dat iedereen mij leuk vindt” veranderen in “Ik wil dat mijn ideale klanten die bij mij kopen, mij leuk vinden”
Positioneren is niet bedoeld om de hele wereld te pleasen. Bedenk daarom wie je gaat afstoten met je positionering. Het is helemaal oké om mensen af te stoten!
Het is goed om dit voor jezelf helder te hebben, zodat je weet welke mensen niet zullen “aan” gaan op jouw positionering. Als je het van te voren al weet, hoef je ook niet te schrikken wanneer het daadwerkelijk gebeurt. Want als je voor een sterke positionering kiest, dan zul je bepaalde mensen afstoten.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten: wie zullen juist wel worden aangetrokken? Wie zal zich herkennen, wie zal enthousiast worden?
Daarna is het goed dat je naar deze 2 groepen kijkt: ben je hiermee tevreden? Stoot je mensen af die je toch niet echt als klant zou willen? En trek je de mensen aan die je juist wél wilt helpen en waar je blij van wordt?
Zeg je nu Yes & Yes? Dan zit je goed! 🔥
Als jij trouw blijft aan je 2 gekozen woorden, en acties blijft nemen vanuit je gekozen positionering, maak jij je positionering ijzersterk.
Dat is alles.
Pssst: in mijn Magnetic Marketingprogramma gaan we ook aan de slag met jouw positionering. Want positioneren = onmisbaar om de top te bereiken