fbpx

Podcast afl. 24 – Wat is Personal Branding?

Wat is personal branding? En hoe zet je personal branding in als ZZP’er? In deze podcast vertel ik wat personal branding is, hoe je het strategisch kunt inzetten en wat de voor- en nadelen zijn voor jou en je business.

 

Lees hieronder de transcriptie

Je luistert naar de podcast van Schop naar de Top door Lotje Euser aflevering nummer 24

Welkom ondernemende mensen!

Hoe is het bij jullie? Trekken jullie nog eindsprintjes naar de kerst toe of ben je al rustig aan het afbouwen naar het einde van het jaar?

Voor mijzelf ben ik nog lekker in een actie nemende flow, ik heb een nieuwe programma gelanceerd Magnetic Marketing waarin ik volgend jaar ondernemers ga helpen met puur hun marketing op orde brengen om meer ideale klanten aan te trekken en zichzelf steviger in de markt te zetten. 

Het onderwerp van vandaag sluit daar mooi op aan want ik ga het hebben over waarom personal branding zo belangrijk is voor jou als zzp’er – maar ik wil er meteen een side note bij zetten. Want personal branding is ook belangrijk als je in loondienst werkt.

Personal branding, als je een beetje bekend bent in coachingland dan is het een term waar een hele hoop business coaches zich op richten. Bij mij is personal branding een onderdeel van het traject maar niet de hoofdmoot. Omdat je meer nodig hebt dan alleen branding om je business te laten groeien. Het is een belangrijk onderdeel van de sleutel maar alleen dit onderdeel kan nog niet het slot openen, als je snapt wat ik bedoel.

Als allereerst: wat verstaan we onder personal branding? Laten we zien wat het internet zegt:

Personal branding is the conscious and intentional effort to create and influence public perception of an individual by positioning them as an authority in their industry, elevating their credibility, and differentiating themselves from the competition, to ultimately advance their career, increase their circle of influence, and have a larger impact.[1]

The process of personal branding involves finding your uniqueness, building a reputation on the things you want to be known for, and then allowing yourself to be known for them. Ultimately, the goal is to create something that conveys a message and that can be monetized.

Wauw mooie uitleg en heel compleet ook. Dit is ook voor de ondernemers die ik coach, en zichtbaar de beste willen worden in hun vakgebied ontzettend belangrijk. Ze moeten hun Unique brilliance, zoals ik het noem, vinden en die naar buiten brengen en uitbuiten

Ik zie personal branding als: bewuste acties die je kunt nemen om jezelf neer te zetten een merk en jezelf te onderscheiden van de rest. En waarom is dat nou zo belangrijk als ondernemer maar zeker als Zzp’er? Als je Zzp’er bent bestaat je bedrijf niet zonder jou. Als jij er niet bent, als jij geen actie onderneemt dan loopt je bedrijf niet. Jij bent het bedrijf, jij doet alles, jij haalt je opdrachten binnen, jij doet het klantcontact, jij sluit de contracten, jij verkoopt jezelf. Jij bent het product wat je verkoopt. En personal branding stelt je in staat om op te vallen in die grote poel van andere Zzp’ers. 

Daarin onderscheidt personal branding zich van de algemene term branding of brand management of brand marketing.

Een merk heeft ook branding nodig, natuurlijk. Branding is voor bedrijven ook heel belangrijk, en een onderbelicht onderwerp – no doubt. Bedrijven onderschatten ook de kracht en de voordelen van een sterke brand opbouwen om zich te onderscheiden in de markt maar kunnen vaak door de mensen die er werken, ook overleven zonder sterke branding. Omdat vaak in die gevallen juist de medewerkers zorgen voor de vorming van de brand, door de cultuur die ontstaat door de medewerkers. De medewerkers zorgen dan voor het persoonlijke en uitzonderlijke sausje. Dat zijn de medewerkers die zich heel hard inzetten voor hun bedrijf, die zich verbonden voelen met de visie en de missie en anderen hierdoor ook willen enthousiasmeren.

Dus branding is ook zeker belangrijk voor bedrijven maar ik wil je in deze podcast meer vertellen over personal branding.

Sommige mensen denken dat personal branding vooral je huisstijl is, gewoon een logootje en een canva template met je huisstijl die je terug laat komen op je website of je social media, maar personal branding gaat écht veel verder dan dat.

Om het verder uit te leggen ga je vertellen wat mijn reis is geweest op het gebied van mijn eigen personal branding. 

Mijn idee was namelijk om een merk op te bouwen “Schop naar de Top” maar ik merkte dat omdat ik zo centraal sta in mijn bedrijf, het bedrijf draait om mij, mijn expertise, mijn gezicht, mijn ervaring en mijn klanten.. klanten doen zaken met mij, dat het voor mij makkelijker werd toen ik besloot dat ik de personal brand zou worden. 

Ik had eerder een aparte Instagram voor mijzelf als persoon en een aparte Instagram voor Schop naar de Top. Ik had moeite om onderscheid te maken tussen wat ik was, en wat Schop naar de top was. Ik vond het lastig om op verschillende accounts verschillende posts te maken. Om ze ook beiden te onderhouden. Ik zat eigenlijk in een soort van identiteitscrisis. Want ik wist waar ik voor stond en waar mijn bedrijf voor stond en het ene vloeide voort uit het andere. 

En sinds ik besloot dat het niet apart en los van elkaar stond maar echt een geheel was, werd het voor mij zoveel makkelijker om mijn bedrijf te positioneren. 

Ik kon gaan delen vanuit mijzelf waar ik voor sta en hoe ik klanten wil helpen. En daardoor konden mensen en klanten zich ook makkelijker gaan identificeren met mij. 

Dat brengt ook risico’s met zich mee natuurlijk. Want ik heb nu de verantwoordelijkheid om mijn bedrijf in een positief daglicht te zetten. Om heel bewust te delen wat ik wil delen en waar ik denk dat mijn bedrijf voor staat. Dus het geeft je een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel – en daar moet je soms voorzichtig mee omgaan. 

Ik denk goed na over wat ik wel en niet deel, waar ik wel en niet op reageer, de standpunten die ik inneem. Want alles heeft impact op mijn business.

Je ziet dat risico ook bij influencers natuurlijk, die ook hun eigen brand zijn, 1 misstap, 1 verkeerde tweet, een verkeerde samenwerking, een verkeerde DM en zowel hun eigen brand als zijzelf kunnen enorm geraakt worden en dat heeft directe impact op je business en je omzet.

Dat betekent dat ik dus ook keuzes maak om bepaalde zaken wel te laten zien, het persoonlijker te maken en meer over mijn leven te delen, maar ook om bepaalde zaken niet te laten zien of me er niet mee te bemoeien. Je begeeft je op glad ijs, je kunt letterlijk makkelijker een uitglijer maken, je bent meer exposed to the world, maar klanten kunnen ook makkelijker naar je toe glijden want er zijn minder obstakels.

En hetzelfde geldt als je in loondienst zit en je jezelf duidelijker binnen het bedrijf wilt positioneren om bijvoorbeeld kans te maken op promotie. Jij moet dan meer op komen dagen, jij moet jezelf meer laten zien zodat je ook gezien gaat worden. En dat is eng, het ijs is glad. Je kunt uitglijden maar als je die angst voor uitglijers aan de kant kunt zetten en kunt accepteren dat dit nu eenmaal een risico is, je schaatsen kunt aandoen en leert op smalle ijzertjes over het ijs te glijden, gaat er wel een wereld met grenzeloze kansen voor je open.

Ik heb trouwens de uitdaging op personal branding vlak nog niet helemaal getackeld als ik kijk naar mijn LinkedIn. Ik ben nog steeds aan het uitvinden wat post ik nu op mijn bedrijfspagina, en wat post ik op mijn eigen LinkedIn. Mijn eigen LinkedIn heeft namelijk een veel groter bereik door de vele connecties die ik daar heb, maar mijn bedrijfspagina heeft meer volgers die écht interessant vinden wat ik daarop post. Dus nou, mocht ik dat stuk hebben uitgedokterd, dan horen jullie het zeker. Work in Progress noemen we dat. Ik heb ook gewoon niet zo’n enthousiasme voor LinkedIn als voor Instagram, waar ik me wel helemaal thuis voel. Dus het grootste deel van mijn content deel ik ook gewoon op Instagram.

Maar wat is zijn nou personal branding take aways als jij ook aan het uitvinden bent hoe je jezelf als een brand sterker wilt neerzetten?

Als allereerst is het belangrijk dat je accepteert dat jij het bedrijf bent. Ik zie zoveel ZZP’ers die praten in “we helpen jou” “we doen dit, we doen dat” – ik denk dan wie is we? Jij en je boekhouder?   Ik begrijp ook niet helemaal waarom ondernemers dit doen. Misschien omdat het veiliger voelt om te praten vanuit we, want wie kunnen je klanten dan accountable houden? “We komen snel bij je terug met een antwoord” en als de klant vervolgens na een week nog niks heeft gehoord dan kun je de schuld bij je denkbeeldige collega leggen, terwijl eigenlijk jij verantwoordelijk was maar niet de schuld op je durft te nemen.

Maar laten we eerlijk zijn het is in 100% van de gevallen: jij! Dus skip alle “we”’s uit je teksten, het slaat helemaal nergens op. Maak ervan: ik! Ik doe dit, ik ben dat. 

Ten tweede is het belangrijk wat je Why is. Waarom doe jij wat je doet?

Ik had hier gisteren nog een gesprek over met 2 andere ondernemers. Is het belangrijk wat je doet en daarom waarom je dat doet? Ik vind dat de why eerst komt en daarna pas de wat. 

Mijn why is dat ik zie dat veel vrouwen een bepaalde zelftwijfel ervaren met zoveel onbenut potentieel en dat ik ervan overtuigd ben dat als ze hun twijfel doorbreken ze zoveel grotere resultaten zouden kunnen bereiken in hun bedrijf.

Als derde is het belangrijk wat je waardes zijn en hoe je die laat doorsijpelen in hoe je communiceert met de wereld. Dus stel jij vindt een bepaalde werk/privé balans heel belangrijk, dat je dat laat zien. Dus dan ga je niet continu posten over hoe druk je bent met werk, maar ook dat je dagen vrij neemt en tijd voor jezelf neemt.

Stel jij vindt als ZZP’er belangrijk dat je bedrijven persoonlijk en direct kunt helpen, dan is het dus ook belangrijk dat jouw communicatie open en direct is en mailtjes niet door een assistent worden afgehandeld. Maar dat je zelf je telefoon opneemt bijvoorbeeld. Jason Oppenheim, een van de meest succesvolle makelaars aan de west Coast, misschien ken je hem van Selling Sunset, neemt ook nog steeds zijn eigen telefoon op als klanten bellen – want dit is een van zijn belangrijkste waarden; een persoonlijke service bieden aan klanten.

Zorg dat dit klopt! Dat het spot on is!

Als jouw waardes niet overeenkomen met de manier waarop je handelt krijg een complete mismatch. 

Ik zie dit ook bij bedrijven, wil je dat jouw klanten altijd met de expert praten, laat dan niet een receptioniste de telefoon aannemen maar zorg dat je klanten ook écht direct met experts praten.

Dus het heeft ook te maken met de manier waarop je actie onderneemt en wat je redenen erachter zijn. 

Het belangrijkste is met personal branding dat alles klopt, ik houd er echt van als alles aligned is. Ik ga hier zo goed op!! Want dan verwar je ook niet je potentiële klanten. Als jij allerlei verschillende en tegenstrijdige signalen de wereld instuurt dan klopt je personal brand niet meer en heeft dit dus direct impact op je business.

Ik adviseer mijn klanten op het gebied van branding ook om het kloppend te maken, om meer van zichzelf te laten zien en hun waardes om daarmee klanten aan te trekken en af en toe écht hun mening te laten horen over onderwerpen die hun business raken. Dan zet je namelijk jezelf en je expertise centraal en laat je van je horen. En er zijn zoveel ZZP’ers die geen gebruik maken van deze mogelijkheid en daardoor kansen mislopen. Of het toch te spannend vinden om meer van zichzelf te laten zien en daardoor het “puur professioneel” houden. Ik twijfelde ook een tijd van: hoe kom ik nou professioneel over, maar kom ik ook als mezelf over? En ik kon het loslaten op het moment dat ik overtuigd was van: ik ben een professional, maar ik ben ook mezelf. En die gaan hand in hand. Het een sluit het ander niet uit. Ik houd van serious business, maar ik houd ook van plezier maken. Ik ben soms streng voor klanten maar ik ben ook zorgzaam voor mijn klanten en ik wil ook dat zij het naar hun zin hebben tijdens mijn traject. Dat ze het gevoel hebben dat ze alles met mij kunnen delen en dat ik er voor hen ben als ze me nodig hebben. Dus voor mij is het een soort win-win.

Mensen kopen natuurlijk ook van mensen en dat gaat makkelijker en directer wanneer jij je bedrijf belichaamt. Mensen willen zien wie de persoon achter de naam is. Daarom hebben we zoveel vloggers en influencers momenteel. 

En dat lukt niet als je alleen maar kennis deelt en als je alleen maar aan het informeren bent in plaats van ook te inspireren, te relativeren en dingen persoonlijk te delen. Zodat je potentiële klanten de persoon achter het bedrijf leren kennen.

Betekent niet dat je af en toe geen humor erin mag gooien of grapjes mag maken – want juist door iets tegenstrijdigs te roepen en vervolgens je punt te maken met hoe je er wél in staat kun je de aandacht trekken van de juiste klanten.

Ik volg een coachingtraject bij Dominique Dolman en zij heeft een gezegde: afstoten betekent ook aantrekken. Vaak willen we door iedereen geliked worden maar je kunt nooit iedereen aanspreken en juist door klanten af te stoten, ga je juist de goede types sterker aantrekken die bij jou klant willen worden. Misschien dat ik haar hier nog een keer over ga interviewen voor een podcast – is namelijk echt wel een belangrijk topic dat zij nog beter dan ik in de vingers heeft.

Dus eigenlijk is de rode draad van dit verhaal: bij personal branding is belangrijk dat je snapt dat jij het bedrijf bent, jij bewust bepaalde zaken van jezelf laat zien die bijdragen aan de merk-identiteit en jij snapt hoe je positief kan bijdragen aan het merk aka jezelf en je groei. Want hoe sterker jij jezelf neerzet als je bedrijf, hoe meer jij laat zien wie je bent en wat je belangrijk vindt, des te makkelijker ga je daarmee ook de ideale klanten aantrekken.

Ik ben benieuwd of jij als ZZP’er na deze podcast ook meer met personal branding aan de slag gaat. Het is zo’n mooie manier om jezelf te onderscheiden in een markt waar de concurrentie groot is maar waarin je beseft dat er niemand zoals jij is. Er zijn andere mensen die doen wat jij doen, maar juist door personal branding toe te voegen heb jij de ideale manier om jezelf te onderscheiden en op te vallen om daar de ideale klanten mee aan te trekken en naam te maken voor jezelf. 

Wil je hier meer over weten, of ben je nog aan het zoeken hoe je dit kunt toepassen voor jezelf, stuur me dan een DM (liever op Instagram dan op LinkedIn natuurlijk haha) want dan gaan we het gesprek aan en kan ik met je meedenken!

Voor nu wens ik je een hele mooie week nog verder toe, ik ben er volgende week ook weer – en ik hoop dat je de volgende keer ook weer luistert naar een nieuwe aflevering van schop naar de top!