fbpx

Verstand vs gevoel in je business

We leren allemaal om beslissingen te maken op basis van verstand. We willen graag verstandige keuzes maken. Maar wat als die verstandige keuze niet goed voelt? Maak je dan keuzes vanuit je gevoel of verstand? Als je geneigd bent om teveel naar je verstand te luisteren, dan vergeet je snel om naar je gevoel te luisteren. Het resultaat is dat je voldoening gaat missen in datgene wat je aan het doen bent. In deze blog leg ik uit hoe je verstand en gevoel kunt combineren in je business.

 

Misschien heb je de kans gekregen om een grote opdracht uit te voeren voor een klant. De opdracht is op papier precies in je straatje, maar je wordt er niet super excited door, moet je dan nog wel de opdracht aannemen?

Op onderzoek uitgaan naar je gevoel

Je kunt waarschijnlijk alle voors en tegens wel be-rationaliseren voor jezelf. Maar belangrijk is dat je nagaat waarom je niet super excited wordt door de opdracht en dat je ruimte geeft aan dit gevoel door te onderzoeken:

  • Is het niet uitdagend genoeg voor je omdat je zulke opdrachten al te vaak hebt gedaan?
  • Heb je het gevoel dat je de opdracht moet aannemen omdat het een mooie kans is voor je op financieel gebied?
  • Ligt het aan het bedrijf waar je de opdracht gaat doen? Past het bedrijf niet qua kernwaarden bij jou?
  • Of wil je eigenlijk een andere kant op met je eigen bedrijf en andere type opdrachten aannemen?

Ten eerste:
Keuzes maken op zakelijk vlak vanuit het “moeten” gevoel raad ik af. Probeer “ik moet” te veranderen in “ik wil”. 

Maar ten tweede is het belangrijkste: Jij bent de enige die de keuze kan maken en jij bepaalt of de keuze juist is of niet. Een keuze kan juist zijn omdat hij bijdraagt aan je doelen bijvoorbeeld.

Hoe gedachtes je gevoel veroorzaken

Als coach vind ik het belangrijk dat je keuzes maakt vanuit een goed gevoel. Je gedachtes zijn hierin leidend, want zij veroorzaken de emoties die je ervaart. Dus ook een voldaan gevoel komt voort uit de gedachtes die eraan ten grondslag liggen.

Als jij je focust op de gedachte:

“Ik ga ja zeggen op deze opdracht omdat ik deze opdracht moet uitvoeren, anders loop ik geld mis.”

Dan veroorzaakt dat een andere emotie en ook minder voldoening dan wanneer je denkt:

“Ik zeg ja tegen deze opdracht omdat ik weet dat hij mij verder gaat helpen bij het bereiken van mijn doelen.”

Terwijl de situatie hetzelfde blijft, creëer je wel hele andere gevoelens door je gedachtes. Wees je bewust van welke gedachtes jij uitkiest en zorg dat ze gepaard gaan met de gevoelens die jou vooruithelpen. Zo houd je de focus op het bereiken van je eigen doelen én de voldoening in je business.

 

Loop jij ook tegen het missen van voldoening aan op zakelijk vlak? Coaching kan je hierin helpen! Boek een gratis call met mij om hierover te sparren via onderstaand formulier: