fbpx

Hoe klanten voor jou gaan kiezen

Je bent ondernemer en je bent vast niet de enige ondernemer die doet wat jij doet. Die kans is heel klein. Maar je wilt toch dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrentie. Zeker als ZZP’er is het belangrijk om je te onderscheiden. Hoe zorg je dat klanten voor jou kiezen? In deze blog vertel ik je hoe je dat voor elkaar krijgt.

 

Laten we ervan uit gaan dat jouw concurrent evenveel kennis heeft en expertise als jij. Dus dat je het op die vlakken niet kunt winnen.  Hoe ga je dan wel winnen? Het antwoord is door op emotie te gaan zitten. Klanten maken beslissingen op basis van emotie en als jij door hebt hoe jouw klanten beslissingen maken dan gaat de bal rollen!

Emotie als onderdeel van je marketingstrategie

Nu klinkt het nog een beetje vaag, “op emotie gaan zitten”. Mijn klanten kijken me ook wazig aan als ik dat zeg dus hoe maak je dat concreet?

Dat maak je concreet door de volgende vraag te stellen:

“Welk gevoel wil jij oproepen bij jouw doelgroep?”

En dat je vervolgens op dat gevoel gaat inspelen met je marketinguitingen. Dat je dat gevoel centraal onderdeel maakt van alles wat je onderneemt.

Voorbeelden van emotie gebruiken in marketing

  1. Gevoel van FOMO

    Wanneer merken zoals Nike. Nespresso, H&M en noem maar op, limited editions uitbrengen proberen ze het gevoel van FOMO op te wekken. Dat je er snel bij moet zijn omdat de limited editions anders uitverkocht zijn.

  2. Gevoel van inspiratie

    Platformen als Pinterest proberen gebruikers zich geïnspireerd te laten voelen door te helpen om vision boards te creëren. 

  3. Gevoel van urgentie

    “Hier moet je bij zijn!” – “Deze actie loopt t/m zaterdag en op = op. Dit soort marketinguitingen wekken een gevoel van urgentie op bij klanten waardoor ze proberen om de klanten sneller tot aankoop te laten overgaan.

  4. Gevoel van motivatie

Merken als Nike proberen klanten te motiveren door hun “Just do it” slogan.

Wees consistent in de emotie die je gebruikt

De kracht van herhaling komt hier om de hoek kijken want hoe vaker jij dezelfde emoties probeert op te wekken bij je klanten, des te beter het blijft hangen. Dus ga vooral niet eerst op angst zitten, en daarna op motivatie en daarna weer op angst. Blijf consistent in het gevoel dat je wilt oproepen, zo onderscheid je je van de concurrentie en gaan klanten voor jou kiezen.

Als business coach help ik ondernemers om de juiste emoties op te wekken zodat de juiste klanten ook voor hen gaan kiezen.

Heb jij hier als ondernemer ook hulp bij nodig? Boek dan een gratis call! Via onderstaand formulier: