Hoe word je de beste in jouw vakgebied? En wat betekent dat eigenlijk als je de beste bent? In deze podcast ga ik in op hoe je de beste word, bent en blijft en vertel ik je ook hoe je de go-to expert wordt in je vakgebied.
Luister de podcast op je favoriete platform of direct op Spotify.
Je luistert naar de podcast van schop naar de top door Lotje Euser aflevering nummer 18.
Goedemorgen allemaal, welkom bij een nieuwe podcast en vandaag ga ik het hebben over een geweldig onderwerp namelijk de beste worden in je branche!
Dat is namelijk mijn missie, ik help ZZP’ers om zichtbaar de beste in hun branche te worden.
En nu vraag je je misschien af: hoe kom ik hierop? Waarom de beste?
Nou ik zal het je uitleggen.
En ik heb deze missie gekozen omdat ik het belangrijk vind dat er meer female leading examples komen. Dus voorbeelden van leidende vrouwen, in allerlei functies. En waarom vind ik dit belangrijk? Ik vind dit belangrijk omdat zij weer andere vrouwen kunnen inspireren door te laten zien wat mogelijk is.
Dus als jouw collega kan doorstomen tot manager bijvoorbeeld, of een vriendin een succesvol ondernemer kan worden met 300K jaren – dan inspireert dat jou ook! Dan zie jij wat er mogelijk is en kun je voor jezelf besluiten dat jij dit ook wilt mogelijk maken. Zien is geloven zeggen ze, maar je moet eigenlijk ook eerst geloven om te zien. Maar daarover meer later.
Persoonlijk houd ik ook niet van gemiddeldes, ik houd van het beste. Ik wilde zelf ook altijd de beste sales marketeer worden toen ik nog in loondienst zat, ik wilde de beste verkoper worden toen ik bij een bank werkte – dus dat midden in het maaiveld blijven steken is niks voor mij. Ik steek graag mijn kop er bovenuit omdat het me een kick geeft en ik wil ook kijken wat er voor mij mogelijk is – het is eigenlijk een diepe drive die in mij zit. Ik wil weten wat voor mij mogelijk is om te behalen. Wat kan ik allemaal uit mijzelf halen? Wat is de limiet? Hoe kan ik mezelf blijven verrassen? Wat voor potentie zit er nu in mij die ik momenteel nog niet benut?
En misschien als je deze podcast nu luistert herken je je in dat nieuwsgierige gevoel – dat je wilt uitvinden wat jij allemaal mogelijk kunt maken – nou dan is het goed dat je met deze aflevering meeluistert want top-ondernemer in spé – deze aflevering is voor jou!
Misschien moeten we eerst even definiëren wat de “beste” zijn inhoudt. Eigenlijk heeft de beste zijn met perceptie te maken. Je bent namelijk pas de beste als anderen je die erkenning geven. Je kunt het wel zelf hard roepen, maar dat maakt je niet de beste.
Ik heb een leuk voorbeeld uit Million Dollar listings New York, een van de brokers Ryan Serhant wilde heel graag meedoen aan de serie. Maar hij was eigenlijk nog helemaal geen succesvolle makelaar. Dus toen ze hem uitnodigden op auditie voor de serie, vroeg hij zijn vrienden om hem de hele tijd te bellen zodat hij kon doen alsof hij de hele tijd deals aan het closen was. Dit kwam zo geloofwaardig over dat hij werd aangenomen voor de serie, terwijl hij in werkelijkheid nog bijna niets had bereikt.
Zo zie je dat hij de perceptie creëerde voor anderen alsof hij al ontzettend goed en druk was als makelaar, maar dat het eigenlijk verre van de realiteit stond. Toch werd hij aangenomen en kwam hij dus zo geloofwaardig over dat hij in de serie kwam.
En dat geloof is heel belangrijk maar…. Het moet ook overeenkomen met de werkelijkheid. Want anders ontstaat er een gap en zijn je woorden leeg en hol, en laten ze geen galm achter. Ook je klanten zien dat, ze prikken er doorheen. Als jij geen kwaliteit levert maar je blijft wel roepen dat je de beste bent, ja dan ben je niet geloofwaardig.
Het verschil met Ryan uit de serie was da hij natuurlijk ook wel wist dat hij ook nog niet de beste was, maar hij had de ambitie om er alles aan te doen om wel de beste te worden. Dus al zijn acties, doelen en groei waren er op gericht om de beste te worden – als die zo aligned zijn dan kan het niet anders dan dat je jezelf en je business ook in die richting duwt.
Inmiddels is hij trouwens een van de meest succesvolle makelaars in New York, heeft hij zijn eigen firm en haalt hij echt miljarden binnen. Eigenlijk heeft hij zijn eigen realiteit gecreëerd vanuit het zelfgeloof: ik ben de beste.
Even weer terug naar de beste worden, want daar gaat deze aflevering over: Kijk ik geloof dat de beste worden of de beste zijn of blijven 3 verschillende dingen zijn.
Als je de beste wilt worden, zet je in op transformatie – je gaat iets creëren wat er nog niet is. Daar was Ryan eigenlijk in dit verhaal. Je bent er nog niet maar je wilt de beste worden, dus je moet dingen radicaal anders gaan aanpakken. Want laten we eerlijk zijn – als je dit al had gedaan dan was je misschien al de beste geweest. Dus worden heeft te maken met transformatie, niet verandering – verandering is te klein en omvat te weinig, maar echt transformatie. Iets vanuit niets creëren.
Als je de beste wilt zijn – dan moet je je gedragen alsof je het al bereikt hebt. Want als jij je klein houdt, ook al zou je daadwerkelijk de beste zijn, dan krijg je nog niet die erkenning. Dus de beste zijn is meer een state of mind en wordt bevestigd doordat anderen je de erkenning geven dat je de beste bent. Zonder die erkenning ben je niet de beste. Zonder erkenning ben je niets. Daarom is het zo belangrijk dat je deelt over wat je hebt bereikt, je resultaten, je social proof laat zien. Dat is dat stukje zichtbaarheid waar ik ook op hamer bij mijn klanten.
Daarnaast, als je de beste wilt blijven – dan, ja moet je jezelf of je bedrijf ook blijven veranderen om de koploper te blijven. Want je concurrentie zit zelf ook niet stil – en ik denk dat de beste blijven de grootste uitdaging is en dat, aangezien het allemaal relatief en perceptie is, je misschien minder voldoening zult halen uit de beste blijven. Je ziet bij veel tennissers dat als ze eenmaal een grand slam hebben gewonnen, ze heel veel druk voelen om de volgende ook weer te winnen. En dat het moment van euforie direct alweer is verdwenen zodra iemand anders weer 1e wordt. En dat is zo zonde! Want dan leef je van prijs naar prijs, en vergeet je te genieten. Er komt dan zoveel nadruk te liggen op what’s next.
Daarom denk ik dat de beste blijven geen doel is wat perse voldoening geeft, maar meer druk oplevert. En dat als je eenmaal de beste bent (geweest) dat je dan naar een ander doel op zoekt gaat, zoals meer impact maken, of de wereld een betere plek maken, of het leven voor andere mensen makkelijker maken.
Nou, hoe word je dan de beste?
Als allereerst: je kunt niet in alles de beste worden. Je wil het misschien wel, zeker als je zoals ik bent en veel talenten hebt maar je moet kiezen. Toen ik op het conservatorium zowel piano- als vioollessen nam op mijn 15e omdat ik niet kon kiezen, merkte ik dat het toch onmogelijk was om allebei op hoog niveau te doen. Dus toen heb ik vervolgens pianoles laten vallen en ben ik me op viool gaan richten. Met je business is het net zo, maar dan spreken we over je niche. Hoe beter jij je niche kiest hoe makkelijker het wordt om de beste te worden. Want de vijver is gewoon kleiner, minder concurrentie, en je kunt je beter focussen op jouw vakgebied.
Als je mijn Blog over je niche kiezen hebt gelezen dan snap je waar ik het over hebt. Hoe preciezer jij je niche kiest, hoe makkelijker het voor jou is om de beste te worden.
We willen vaak iedereen helpen, maar laten we eerlijk zijn: jij wordt helemaal niet blij van iedereen en je kunt ook niet de beste worden als je iedereen wilt helpen. Want dan moet je je veel te veel gaan uitrekken om door iedereen als de beste gezien te worden, terwijl hoe gerichten en specifieker jij jouw diensten levert – hoe makkelijker het is om kwaliteit te leveren en je skills te verbeteren door herhaling.
Dan moet je dus keuzes gaan maken in wat je wel aanpakt en niet aanpakt. En dit is echt de kéy van de beste worden. Niet alles zomaar aanpakken, maar alleen die type opdrachten die bij jou passen, en bij jouw skills. En dit vinden veel ondernemers, niet alleen zzp’ers overigens, erg lastig. Ze hebben het gevoel dat ze dan kansen mislopen en omzet missen. Maar het tegenovergestelde is waar. Juist door je te specialiseren en je niche te kiezen kun je juist jouw expertise zoveel beter en waardevoller inzetten, waardoor jouw klanten daar ook voor gaan betalen, want ze weten immers dat jouw expertise helemaal aansluit op hun wensen.
Ik heb dit laatst nog meegemaakt. Je weet vast wel dat het coaching vakgebied ontzettend groot is. Je hebt voedingscoaches, life coaches, carrière coaches, branding coaches, high end coaches, communicatie coaches, webdesign coaches – noem maar op! En je kunt gewoon niet op al die gebieden de beste worden.
Iemand kwam bij mij voor coaching maar op loonbaan gebied. En dat is gewoon niet mijn specialisatie, misschien dat ik het wel zou kunnen, maar ik wil gewoon een onwijs goede business coach worden en me daarin specialiseren en dat lukt niet als ik ook andere vormen van coaching ga doen. En dat is spannend, maar tegelijkertijd weet ik dat ik dan tijd vrijmaak om mijn skills en expertise in beter passende opdrachten te steken die mij gaan helpen naar mijn doel toe. Aan de ene kant is het dus een beetje egoïstisch – op een goede manier en aan de andere kant is het juist heel slim en krachtig. Je kunt nu eenmaal niet iedereen helpen, en dat is oké! Daarvan word je niet de beste, je wordt de beste door juist te specialiseren, je kennis en expertise op een bepaald gebied uit te diepen en zo de beste te worden in dat veld.
Welk veld ga jij kiezen? Of ben je er nog niet helemaal uit? Of betrap je jezelf erop dat je misschien ook nog te breed bezig bent?
Als business coach help ik mijn klanten gericht de go-to expert te worden in hun vakgebied. Mocht je hierover meer willen weten, stuur me dan een DM op Instagram of ga naar mijn website: schopnaardetop.nl
Ik hoop dat je wat hebt opgestoken van deze aflevering en dat je de volgende keer weer luistert naar een nieuwe aflevering van Schop naar de Top!