fbpx

Wat voor soorten marketing zijn er?

Als je je een beetje verdiept in marketing zul je ontdekken dat er verschillende soorten marketing bestaan. Maar hoe onderscheiden die soorten marketing zich van elkaar en wat zijn de voordelen en nadelen? In deze blog leg ik je meer uit over verschillende vormen van marketing en hoe je ze kunt inzetten voor je bedrijf.

  1. Direct Marketing

Direct marketing is een vorm van marketing waarbij je direct je doelgroep gaat aanspreken. Het is de meest massale vorm van marketing en wordt door ontzettend veel bedrijven ingezet.

Vormen van direct Marketing

Bij Direct Marketing denk je vooral aan verschillende vormen van advertenties (zoals met Google Ads, Facebook of Instagram ads), e-mail campagnes of telefoon. De effecten van direct marketing zijn goed meetbaar en dit laat meteen de kracht zien; het is perfect te tracken.

Een voorbeeld van goede direct marketing is bijvoorbeeld dat wanneer je de site van Zalando bezoekt, je vervolgens ook advertenties krijgt van Zalando op andere websites met producten die je hebt bekijken op de site.

Voor- en nadelen van direct marketing

De voordelen van direct marketing is dat je heel duidelijk de effectiviteit van campagnes kunt meten. Ook kun je gemakkelijk veel mensen tegelijkertijd aanspreken en je kunt precies gericht bepaalde specifieke segmenten uit je doelgroep aanspreken.

De nadelen van direct marketing zijn de vaak hoge kosten voor bijv. advertenties. De populaire keywords leveren resultaten voor degenen die het meeste bieden voor de keywords ( dit zijn vaak de multi-nationals en niet het MKB). Ook vind ik dat als je direct marketing goed wilt doen, je echt moet blijven meten en verbeteren om te zorgen dat de campagnes zo effectief mogelijk zijn. Als je wilt adverteren zonder te meten is het in feite weggegooid geld. Ik adviseer mijn klanten altijd het volgende: Je kunt niet goed adverteren zonder enige kennis en zonder te tracken en te verbeteren (ook al laat Instagram je met de laagdrempelige manier van adverteren iets anders geloven).

2. Brand Marketing

Brand management, brand positioning, brand marketing, branding – allemaal verschillende woorden voor hetzelfde type marketing dat helemaal draait om de beleving van de klant en de manier waarop je je merk in de markt zet om je producten te verkopen. Met goede brand marketing kun je de juiste klantengroepen aanspreken en naar je toe trekken.

Vormen van brand marketing

Brand marketing draait om communicatie, huisstijl, tone of voice, blogs, video’s, social media, visuals, logo, naam, kanalen, persona’s – alles wat associaties opwekt met je bedrijf. Maar ook bijvoorbeeld je value proposition: welke belofte maak je waar met jouw bedrijf en het aanbod dat je levert?

Een voorbeeld van goede & slimme branding is Netflix, die voor hun huisstijl gebruik maken van de kleuren in een bioscoop (Rood van de bioscoopstoelen, zwart van de bioscoopzaal)

Daarnaast is een tv-spotje ook een voorbeeld van brand marketing. Je denkt: maar dit kun je toch gericht uitzenden? Toch ligt dit anders omdat je de effectiviteit van brand marketing namelijk niet kunt meten. Dat maakt de job van veel marketeers ook zo lastig.

De voor-en nadelen

De voordelen van brand marketing zijn dat deze manier van marketing heel laagdrempelig is voor bedrijven en geen hoge kosten met zich meebrengt. De manier waarop ik deze blog schrijf is al een vorm van brand marketing bijvoorbeeld, en het kost me helemaal niets (op een beetje tijd na).

Daarnaast helpt brand marketing, als je het goed doet en een consistente boodschap uitstuurt via je kanalen, je de juiste klanten aantrekken. Klanten zullen zich herkennen in je verhaal, uitstraling, gebruik van beelden. 

De nadelen van brand marketing is dat het niet meetbaar is. Je kunt onmogelijk meten hoeveel klanten je hebt aangetrokken door je visuals of door de blogs die je schrijft. Daarnaast weet je nooit wíe je precies allemaal aanspreekt door brand marketing. Daarnaast kost brand marketing ook de nodige tijd en je hebt wat skills nodig om te zorgen dat het hele plaatje rondom je bedrijf kloppend is en perfect op elkaar afgestemd is.

Conclusie

Doordat je de oorlog om de juiste keywords in advertenties nooit kunt winnen van bedrijven met veel grotere budgetten dan jij (hallo Bol.com, Unilever etc) gaat mijn voorkeur uit naar brand marketing. 

Maar daar tegenover stel ik dat als jij een hele specifieke doelgroep hebt, die je kunt helpen met een heel specifiek probleem, je ook voor adverteren (direct marketing) kunt kiezen. Maar dan moet je wel bereid zijn om je campagnes te blijven tracken en optimaliseren voor écht resultaat. Als je hier geen geduld voor hebt, dan is het zonde van je geld want je hebt nooit de perfecte advertente in één keer voor elkaar. Je moet blijven tweaken voor het optimale resultaat.

Een combinatie van direct marketing (in de vorm van e-mailcampagnes bijvoorbeeld) en brand marketing (je hele branding op orde) is echt de gulden middenweg voor een hoop ondernemers die geen miljoenen budgetten hebben maar toch de juiste klanten willen aantrekken. 

Welke vorm van marketing ga jij gebruiken? Let me know op Instagram, ik ben benieuwd!

Als coach help ik ondernemers om hun marketing te verbeteren zodat zij verder kunnen groeien met hun business. Wil je eens sparren over jouw uitdagingen met je business? Boek dan een gratis call!