fbpx

Podcast afl. 8 – Waar haal je marketing inspiratie uit?

In deze podcast praat ik over waar je marketing inspiratie uit kunt halen en hoe je omgaat met periodes waarin je helemaal geen inspiratie hebt.

Beluister hem hieronder op Spotify:

En lees hieronder de transcriptie!

Je luistert naar de Podcast van Schop naar de Top door Lotje Euser, aflevering nummer 8

Hallo allemaal! Hoe is het allemaal? Genieten jullie ook zo heerlijk van het weer, ongelooflijk mooi is het momenteel he? Welkom bij een nieuwe aflevering van mijn podcast. Vandaag ga ik het hebben over inspiratie vinden voor je marketing activiteiten. Nu is marketing sowieso een van mijn meest favoriete onderwerpen dus ik heb er helemaal zin in vandaag!

Ik weet dat een heleboel ondernemers vaak er tegen aan lopen dat ze inspiratie missen voor hun marketing-activiteiten. Dat ze niet meer weten waar ze nieuwsbrieven of blogs over moeten schrijven, of dat ze zich inspiratieloos voelen voor hun social media.

Als je dit herkent, of in een creatieve flow voor jou marketing wilt komen dan is deze aflevering echt iets voor jou.

Ten eerste: laten we even terug gaan naar de basis en het doel van marketing. Wat is het doel van marketing? Waarom moet je als ondernemer aan marketing doen? Waarom is het een essentieel onderdeel?

In mijn optiek is dat het in beweging brengen van klanten, zodat ze iets gaan doen! Zoals het doen van een aankoop, het inschrijven op een nieuwsbrief, het lezen van een blog, het aanpassen van hun gedrag (denk aan overheidscampagnes) maar je kunt nog veel meer activiteiten van beweging bedenken.

Kortom: zonder marketing, geen beweging, geen verkoop en geen business!

Misschien ben je jezelf er van bewust dat je eigenlijk nog te weinig doet aan marketing. Maar… Onbewust doe je er al meer aan dan je denkt! Zoals je logo, zoals je webpagina’s, zoals je e-mailhandtekening, dat zijn allemaal al voorbeelden van marketing. Ook de manier waarop je vragen van klanten beantwoordt; dit is ook marketing!

Daarom is het zo belangrijk dat alles wat je uitstraalt en doet helemaal past bij jouw business. Dat het naadloos op elkaar aansluit. Daardoor krijgt je klant altijd op de juiste manier door wat jij te bieden hebt. 

Maar wat nou als je even niet meer weet hoe je moet uitstralen wie je bent, wat je doet en waarom klanten bij jou moeten zijn? Omdat je voor je gevoel al alles hebt gedaan?

Zeker als je meer dan een paar jaar bezig bent, of nog maar net bent begonnen dan kan het voelen alsof je helemaal geen ideeën meer hebt. Maar gelukkig valt er altijd meer te halen dan je denkt.

Dus terug naar jouw basis: wie ben je? Wat doe je? Waarom moeten klanten bij jou zijn?

Ik geloof in de kracht van herhaling, en dit is waar veel marketeers in hun dagelijkse job bij bedrijven verveeld raken. Het zijn vaak snelle, spontane mensen die denken: ja maar dit is saai!! Dit hebben we al zo vaak gedaan!

Toch is er een behoorlijk gat tussen die verveeldheid en zorgen dat klanten jouw boodschap doorkrijgen en hem ECHT snappen. En als je te snel opgeeft, dan kun je dat gat niet genoeg overbruggen. Dus geef niet te snel op. Gebruik die kracht van herhaling. Daarmee bouw je associaties op zoals dat wanneer klanten aan jouw bedrijf denken, ze direct denken aan: sieraden! Poloshirts, moeders, sportschool, personal training, IT of een bepaalde slogans. 

Zoals Nike vaak herhaalt: just do it! Zo moet jij ook jouw slogan herhalen in jouw uitingen.

Denk bij de kracht van herhaling ook aan de algoritmes op social media, die zorgen dat een bepaalde hoeveelheid volgers je posts te zien krijgen. Maar ook, en dit herken je vast, hebben volgers niet altijd de juiste aandacht, op het juiste moment om jouw posts echt tot zich te nemen.

Daarom is het belangrijk dat je jouw boodschap consequent herhaalt en op verschillende momenten laat zien. Why are you in this game?! Wat heb jij te brengen wat jouw klanten zoeken, en waarom moeten ze bij jou zijn?

Daarnaast is het wel belangrijk om te variëren op welke manier je die boodschap overbrengt. En daar heb je soms last van die inspiratieloze periodes.

Hoe houd je het nog leuk? Voor jezelf en voor je doelgroep?

Ik zal je vertellen hoe ik dit aanpak. Ik heb natuurlijk ook momenten van eb en vloed, momenten dat ik in een enorme flow zit en momenten dat mijn hoofd niet zo creatief is.

Ik merk dat ik veel inspiratie haal uit boeken en dan niet alleen non-fictie boeken maar ook fictie boeken. Ik ben altijd ook aan het strepen in boeken, en zodra ik iets tofs lees dan schrijf ik het direct op of noteer ik het in mijn mobiel. Zo heb ik altijd een bakje waar ik uit kan putten wanneer ik niet in de flow zit. Een soort van schatkist vol inspiratie. 

Dit varieert van teksten, foto’s, korte spraakmemo’s, social media ideeën e.d.

Ook doe ik dit als ik in gesprekken ben met klanten, klanten geven je namelijk zoveel ideeën zonder dat ze het doorhebben. Zodra zij hun struggles noteren denk ik snel: ah hier kan ik iets mee voor marketing! Om het te gebruiken voor blogposts, of nieuwsbrieven.

Want problemen en uitdagingen zijn universeel, het is nooit het probleem van slechts een klant maar altijd lopen hier meerdere klanten mee rond.

Dus als een klant tegen mij zegt: ja mijn hoofd is soms een reuzerad wat maar blijft doordraaien of het systeem waar ik mee werk voelt als een jungle – dan denk ik: hee interessant! Hier kan ik iets mee doen!

Dus gebruik ook zeker de input van wat klanten je vertellen! Het is zo enorm waardevol!

Dit staat nog los van de testimonials en klantenreviews die je kunt gebruiken in je marketing-uitingen.

Daarnaast merk ik dat liedjes mij ook onwijs helpen. Ik was hier nooit zo mee bezig, tot ik merkte dat mijn coach me daarop attendeerde. Ze riep ineens: BOOM THERE IT IS! En begon het liedje te zingen, hahah en sindsdien ben ik ook aangestoken hierdoor. Ik gebruik muziek en lyrics als inspiratie. 

Het is moet ik eerlijk zeggen, een van de meest leuke inspiratiebronnen die ik gebruik!

Hetzelfde werkt dit met films en series, let maar op! 

Ook gesprekken met vrienden of familie kan voor inspiratie zorgen als je de poort openzet! Gebruik een open houding, denk bij jezelf: ik kan overal marketinginspiratie vinden.

Denk vanuit de overvloed van inspiratie die op je afkomt, overal is inspiratie te vinden als je je ervoor open stelt.

En je kunt zeker ook gewoon eens door de winkelstraat lopen en zien wat andere ondernemers gebruiken in teksten en dit lekker recyclen en op je eigen manier gebruiken.

Wat ik je ook wil meegeven is dat als je in die creatieflow zit, dat je dan vooral alles van dat moment eruit haalt! Niet denken: oke ik heb nu 2 goede ideeën, mooi! Maar creatie komt echt met eb en vloed, dus als je in die vloedgolf zit: schrijf gewoon direct alle ideeën die binnenkomen op! Denk aan dat voorraadje: vul die schatkist!

Soms zijn we te druk in ons hoofd om ruimte te maken voor creatieve ideeën. Vooral ondernemers die echt 24/7 bezig zijn hebben hier last van. Maar creativiteit heeft ruimte nodig!

Dus hoe maak ik ruimte in mijn hoofd? En dit is echt een gouden tip: Ik ga mediteren. Ik ben dit sinds een aantal maanden actief aan het doen, en ik merk dat de ideeën erna zoveel meer gaan stromen! Juist omdat mijn hoofd daarna zo heerlijk leeg voelt.

En deze tip komt van iemand die eigenlijk helemaal niet zo into meditatie was, dus je kunt begrijpen dat ik dit alleen zou benoemen als het écht goed werkt!

Mocht je niet van meditatie houden..Ook kan een wandeling enorm helpen, heerlijk naar buiten, geen podcast luisteren maar gewoon opgaan in de natuur. Juist afstand nemen van je werk helpt enorm!

Accepteer ook gewoon dat het dus eb en vloedmomenten zijn & don’t beat yourself up als je even geen inspiratie hebt. Het komt vanzelf, echt!

Nog even terug naar de creatieve teksten die je wilt bedenken voor jouw business. Denk eens aan metaforen die je kunt gebruiken. Zoals ik gebruik: in elke vrouw schuilt een topvrouw, en vervolgens heel wat metaforen kan opdreunen over bergen en ladders beklimmen, zo kun jij dit voor jouw bedrijf ook!

Welke metaforen passen bij jouw bedrijf en activiteiten? Verzin je oplossingen voor klanten? Google eens op metaforen met het woord: oplossing erin. Of zoek eens citaten op over het onderwerp waar jij je mee bezighoudt. Je hoeft het echt niet allemaal zelf te verzinnen, er zijn zoveel filosofen, wetenschappers die prachtige citaten hebben die jij goed kunt lenen voor creatieve posts!

Ik vind die oud-Hollandse citaten ook altijd enorm leuk, zoals: Als er een schaap over de dam is, volgen er meer. Of: Eigen haard is goud waard. Denk eens aan hoe je zulke teksten kunt linken aan jouw business!

Je kunt er ook gewoon grapjes ingooien, maak het vooral leuk!!

Bij dit alles staat voorop: gebruik teksten die aansluiten bij jouw business, waarbij jouw klanten zich aangesproken voelen. Je kunt bijvoorbeeld wel hippe Engelse citaten gebruiken, of uit bepaalde sci-fi films. Maar matcht dit bij jouw doelgroep? Snappen zij het? Of is het een ver van hun bed show? 

Zoals je hoort valt er enorm veel inspiratie te halen voor marketing uit hele dagelijkse zaken, je hoeft het ook echt niet zo heel ver te zoeken. Het is makkelijker dan je denkt. Jouw omgeving is een grote inspiratie schatkist als je je ervoor openstelt.

Het belangrijkste blijft: Je moet alleen gebruiken wat past. Datgene wat naadloos aansluit bij jouw business, jouw stijl van communiceren en jouw doelgroep. Dan ga je altijd goed! Dan versterkt het jouw business in de beste manier.

Nou ik hoop dat je iets aan deze tips hebt gehad en je je nu geïnspireerd voelt om lekker creatief met je marketing aan de gang te gaan. Zet je klanten in beweging, let’s go!

Mocht je hulp willen met marketing voor jouw business, stuur me dan een mailtje via info@schopnaardetop.nl of een DM op instagram.

Bedankt voor het luisteren, abonneer je op mijn podcast als je deze leuk vond en ik zou een review op apple podcasts super leuk vinden! Tot de volgende podcast van Schop naar de Top!