fbpx

#83 – De Meest Succesvolle Sales Strategie

Wat is de meest succesvolle sales strategie voor jou als ondernemer?  Deze vraag kreeg ik op Instagram om te bespreken in mijn podcast. Bestaat er zoiets als de succesvolle sales strategie  überhaupt? En hoe kom je er achter wat deze voor jou is? Al deze vragen beantwoord ik in deze aflevering!

Welkom bij de Deals on Heels podcast, ik ben Lotje Euser, ik ben business mentor en super leuk dat je luistert vandaag naar deze aflevering.

Ik ben deze week nog even aan het nagenieten van mijn event van afgelopen week. Ik gaf namelijk een live event over lead generatie en ja als je me vraagt: vat het in een woord samen. Dat is bijna niet te doen. Maar fenomenaal komt wel in de buurt. 

De energie was zo hoog en de vrouwelijke ondernemers die erbij waren, waren echt stuk voor stuk zulke leuke vrouwen. Ik geloof altijd dat de mensen die erbij moesten zijn, die waren erbij. En ja de groep voelde gewoon zo goed en fijn. En ik moest een beetje lachen want aan het einde van de dag, vroeg ik: zijn er nog vragen? En iedereen bleef zo stil. Ik zei echt zo van: volgens mij zijn jullie fulfilled. Ik had zoveel handvaten gegeven maar ook echt aangezet tot actie. Dat vind ik altijd heel belangrijk. Je hebt informatie, maar als je er niks mee doet, is het nutteloos. Informatie wordt pas waardevol als je er iets mee doet. Dat is waarom veel mensen die online cursussen volgen, nog steeds niet vooruitkomen: het is heel verleidelijk om iets tot je te nemen en vervolgens gewoon door te gaan zoals je gewend bent.

Daarom is coaching ook zo’n goede aanvulling op training, omdat je écht een coach hebt die dan naast je staat en met je meekijkt en je helpt om de inzichten te integreren.

Dus dat was ook de afsluiter van de dag. Ik heb deze vrouwen geholpen een lead gen plan te maken en ook te bepalen van: oké zijn nu jouw vervolgstappen?

En ja lead generatie is ook zo’n mooi topic, daar ga ik in deze podcast ook nog meer over delen of course maar vandaag heb ik iets anders wat ik wil bespreken.

Ik had namelijk op mijn IG stories gevraagd van: waar zal ik eens over kletsen in mijn podcast, welke prangende vragen hebben jullie en ik kreeg er een mooie vraag uit, die luidde:

Bestaat er een strategie die het meeste oplevert voor je aanbod? Waarmee je de hoogste inkomsten kunt genereren? Ongeacht, wat je aanbod is.

En hier heb ik een hoop over te delen. Als allereerst: ik denk dat als jij nu luistert en ondernemer bent, jij hier ook wel oren naar hebt.

Want als coach hoor ik van van ondernemers dat ze de salescode willen kraken. Ze willen weten wat er nodig is om hun aanbod te verkopen, op de meest succesvolle manier.

Wat succesvol is, mag je zelf invullen. Misschien betekent het voor jou: op de leukste manier. Of op de meest alignede manier, of op de makkelijkste manier, of de meest eigen manier, of op een manier waarmee je veel tijd bespaart.

Maar dat is nogal vrij invulbaar.

Kijk als business mentor maar ook als expert op salesvlak, heb ik heel veel strategieën uitgeprobeerd. 

En ik moet je een beetje teleurstellen maar ook weer niet:

Er bestaat niet één toverformule in sales land die voor iedereen werkt. Net zoals one-size-fits all bestaat ook niet. Het zijn juist vaak die one size kledingstukken die helemaal niemand passen. Vreselijk.

En het is heel verleidelijk om hier wél in te geloven. Dat dit bestaat. En dit ook hoe andere coaches hun methodes verkopen van: doe dit en krijg DAT. Weetjewel.

Maar dat zei ik ook tijdens mijn event: als ik jullie nu één methode ga aanleren, en jullie passen deze alle 12 precies hetzelfde toe, krijg je tóch 12 verschillende resultaten. Een strategie, 12 verschillende resultaten.

Waarom? 

Omdat er 12 verschillende vrouwen zijn, met 12 verschillende businesses, ideal klanten, producten, netwerken, energieën, talenten.

Dus op het moment dat iemand jou een gegarandeerde strategie wil verkopen, dan moeten eigenlijk al jouw alarmbellen gaan rinkelen. Want het bestaat gewoon niet.

It is too good to be true, en als dat het geval lijkt, ja dan is dat het ook echt.

Dus… DE toverformule in sales bestaat niet. En ik ben hier ook ingetrapt. Ik heb ook mensen ingehuurd, cursussen gekocht die werden verkocht als: dit is DE manier. 

En ik dacht van: OMG I NEED THIS!

En jij vast ook. 

Maar ik heb me dit gerealiseerd. Dat ik uit verkeerde overtuigingen investeringen maakte. En dat maakt ook dat ik, nu niet meer iets aanschaf in de hoop op: OMG DIT is het antwoord. 

Nee, ik weet nu beter. 

En ik hoop dat jij ook dat inzicht hebt, en dat voorkomt veel valse hoop. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.

MAAR! Mijn klanten creëren toch hele goede resultaten in sales met mijn coaching. Hoe komt dat dan?

Nou dus niet omdat ik jou als klant één manier of strategie aanleer. 

Nee. Maar omdat ik echt, als jij bij mij komt, naar jou kijk, jou zie, jouw business zie, jouw ideale klanten, je marketing, je sales – en op basis daarvan wij samen jouw strategie gaan bepalen. En tactieken en acties. En dat is onderdeel van mijn Bestseller methode die leer in mijn Bestseller programma. Dit is echt een programma voor jou als jouw sales moet groeien. En jij nog naar je eerste 100K wilt groeien.

Dit programma is niet een standaard stappenplan op je plakken, ik heb daar zelf ook een hekel aan. Ik ben daar te eigenwijs voor. 

Maar er zijn een aantal gemene delers die het succes van je sales strategie bepalen en die ook aanleer in mijn Bestseller programma en die ga ik met je delen:

  1. Je strategie moet je als allereerst energie geven -> het werkt gewoon niet als jij een strategie hebt, bijvoorbeeld een lanceringsstrategie en je voert deze uit, maar jij vervolgens 1 maand moet bijkomen van je strategie. Dat is niet duurzaam. Dat zorgt voor vertraging. En dit gebeurt hè? Ik zie dit zo vaak voorbij komen. Vrouwen die moeten bijkomen van hun eigen lanceringen, dat is niet  handig en ook niet schaalbaar. Want als je al van 1 lancering moet bijkomen, hoe ga je dan naast elkaar verkopen? Dus je strategie moet vol te houden zijn en dat brengt me op het volgende:

2) Je strategie moet herhaalbaar zijn. Goed voorbeeldje: vorig jaar had ik persoonlijke invites gestuurd voor mijn event en dat was leuk maar ik kan natuurlijk niet voor elk programma wat ik lanceer telkens papieren invites gaan sturen. Of naja dat kan wel in theorie, maar de magie is er na kaartje 3 denk ik wel af. Dan zijn mensen er wel klaar mee, en het belangrijkste: ik ook. Haha. En dat sluit weer mooi aan op mijn eerste inzicht wat ik deelde met je. Je strategie moet je energie geven.

Nou volgende:

3) Je strategie moet passen bij wie jij bent, je aanbod, je business en je ideale klant. Stel dat jij netwerken inzet als strategie, hartstikke leuk maar als jouw ideale klant nooit bij netwerkbijeenkomsten is, ja dan heeft dat geen zin. Of als jij staat voor persoonlijke aanpak en je stuurt 25 geautomatiseerde DM’s waarbij iedereen hetzelfde bericht krijgt, ja dat matcht natuurlijk totaal niet. Dan sla je de plank compleet mis. En jouw klant, die niet behandeld wil worden als een nummertje, want laten we eerlijk zijn: niemand wil dat – ja merkt dat natuurlijk ook op en die stoot je daarmee af.

4) Je strategie moet ook flexibel zijn op een bepaalde manier. De markt verander continu, mensen veranderen – wat 3 jaar geleden werkte, ja werkt vaak niet meer op dit moment. Want mensen worden kieskeuriger – er is een overload aan informatie. Waar je vroeger met een paar posts je programma wel kon volkrijgen -> tegenwoordig is je bereik op social media gewoon veel lager omdat er veel meer content wordt geproduceerd dan we kunnen consumeren. Daarom klagen zoveel mensen over dat algoritme. Ja het is lastiger om op te vallen – en ja je moet hierin meeveranderen. Dus een statische strategie zou ik nooit aanraden. 

Daarnaast vind ik het sowieso ook en dit is mijn laatste inzicht, belangrijk dat je strategie niet op één paard wedt. Stel: je haalt al je klanten uit instagram. Maar om dat te bereiken moet je continu online bezig zijn met connecties leggen. Op het moment dat jij op vakantie gaat, en je dus niet zichtbaar wilt zijn, jouw strategie puur op IG gericht is… ja dan begrijp je wel wat er met je sales gebeurt: die gaat direct naar beneden.

Dus ik raad daarom mijn klanten ook aan om meerdere strategieën naast elkaar in te zetten, zodat, stel dat je social media account wordt geblokkeerd, je business en sales niet in een klapt. En dat is ook onderdeel van mijn Bestseller methode. 

Als jij nou na het luisteren van deze aflevering denkt: wat jij hier vertelt Lotje, spreekt me zo erg aan. En jij gelooft ook niet in DE toverformule, maar je gelooft wel dat er meer magie halen valt in jouw sales als ondernemer.

Dan kun je nu 2 dingen doen: je kunt OF alvast je early bird plekje claimen voor de Elevate to 6-figures mastermind die start in juni. Dat is een 4-maanden mastermind waarin ik je echt help groeien voorbij 100k dit jaar. Kijk even in mijn link in bio op instagram om je aan te melden. Ik heb hier echt zo waanzinnig veel zin in!! En het woord zegt het al: mastermind: dus je komt in een groep van waanzinnig leuke vrouwen – want ik trek altijd hele leuke types aan, net zoals bij mijn event, en je zult je ook heuplift voelen in die groep. Want iedereen heeft hetzelfde doel: meer dan 100K omzet creëren maar dan wel op een manier die duurzaam is voor jou, voor jouw wellbeing, voor je energie.

Als je regelmatig luistert naar mijn podcast dan weet je gewoon dat dat heel belangrijk voor mij is en mijn klanten.

Maar dit is ook perfect voor jou als je wilt stoppen met het getwijfel, het overdenken, en het ingewikkeld maken van sales – want in feite is het niet ingewikkeld. Sales is heel simpel. Je hebt gewoon vaak die schop onder je kont nodig om acties te nemen. En ja in deze mastermind ga je SUPER geactiveerd worden.

Of je kunt 1:1 met mij samenwerken. Ik weet dat sommigen dit fijner vinden. Dat is helemaal oké, ik ben ook zo’n iemand. Mijn coach vroeg aan mij eind vorig jaar: wil je 1:1 of in de Mastermind? En ik zo: 1:1 natuurlijk. Haha lol. I like private spaces. Ik zit ook in groepen hoor, maar ja bij haar, Floor heet ze, wil ik gewoon 1:1.

Maar goed als jij dus ook liever 1:1 coaching wilt, dan kun je in mijn Bestseller programma stappen.

Ik moet eerlijk zeggen: dit programma is heel fijn voor jou als je wilt snappen hoe sales werkt, als je strategie mist, als je geen idee hebt van hoe mensen kopen, of hoe jij zorgt dat mensen bij jou kopen. Je gaat zo onwijs veel leren en toepassen over sales, messaging, strategie en zichtbaarheid. Ja dit is echt een van mijn favoriete programma’s voor ondernemers die echt hun probleem recht in de ogen willen aankijken en laten we eerlijk zijn in 9/10 gevallen is dat gewoon sales. Je kunt me “BESTSELLER” DM-en en dan kletsen we gewoon even over dit programma en wat je kunt verwachten.

Alright, nou ik hoop dat je heel veel hebt gehaald uit deze aflevering, laat het me weten wat je van deze aflevering vond. Voor degene wiens vraag ik heb beantwoord: ik hoop echt dat je nieuwe inzichten hebt opgedaan en ja ik kijk heel erg uit naar de volgende aflevering!