fbpx

Afl. 28 – Teruggaan naar de kern van je visie

Waarom is het hebben van een visie zo belangrijk voor je onderneming? En hoe zorg je ervoor dat je visie niet verwatert? In deze podcast vertel ik hoe je je visie voor jou laat werken en daag ik je uit om jouw visie interessant maken.

Luister de podcast op Spotify of Apple Podcasts

Je luistert naar de podcast van Schop naar de top door Lotje Euser, aflevering nummer 28

Welkom in deze aflevering! Ik ben Lotje Euser, ik ben business coach en ik help ondernemende vrouwen om de top te bereiken.

Hoe is het met jullie? Ik ben bezig met dry January en het lukt me aardig. Ik heb dit voornemen en begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op wijn, champagne, of goede whisky of tequila als ik een lowcarb dieet volg maar ik merk dat op de day after gewoon …. Mijn energie zo ontzettend laag is. En dat vind ik zonde want ik houd van het leven en dat maakte dat ik dacht: ik ga in januari niet drinken. 

Een klant waarmee ik in gesprek was zei dat week 3 echt lastig voor me ging worden, en nu zag ik dat deze maand nu 4 maar 5 weken heeft dus nouja – ik heb nog wat uitdaging voor de boeg. 

Maar tot nu toe vind ik het eigenlijk heel prettig. Ik voel me goed, ik slaap goed. Wat wil een mens nog meer? Heerlijk! Afgelopen weekend ben ik naar Antwerpen gegaan voor de verjaardag van een vriendin en het was zo heerlijk dat ik de Bob kon zijn zonder enige spijt. Dus wie weet … maak ik hier wel een gewoonte van.

Er is een coach in Amerika, Brooke Castillo. Ik was een beetje geïnspireerd door haar. Ze heeft al miljoenen omgezet met haar coaching school en zij heeft een hele goede podcastaflevering van the life coach school over assets gemaakt. Zij ziet haar hersenen als haar greatest asset “it can solve any problem” en daarom drinkt zij dus nooit meer. Omdat ze haar hersenen zo goed waardeert. OMG – dat is toch gewoon Next level?

Mijn poll op Instagram waarin ik vroeg: heb jij wel eens overwogen om te stoppen met drinken? had ook leuk resultaten, 87% van de stemmers, dat waren er 31 – stemden dat zij ook wel eens overwogen om te stoppen met drinken. Had ik dus echt niet verwacht.

Er zijn trouwens meer topondernemers die niet drinken he. Wist je dat Steve Jobs niet dronk? Nouja die was ook vegetariër dus misschien kun je het je voorstellen maar Donald Trump drinkt bijv. ook niet en Warren Buffett ook niet. Op het gebied van vrouwelijke ondernemers kon ik niet veel vinden maar Tyra Banks, Jada Smith, Jennifer Lopez, Blake lively zijn bijvoorbeeld ook succesvolle vrouwen die niet drinken. Iets om over na te denken…

Ik houd jullie op de hoogte van mijn sobere maand. Maar tot nu toe… bevalt het uitstekend!

Nou waar ik vandaag over ga vertellen is visie. En dat komt omdat ik afgelopen weken ook weer meer terug ben gegaan naar mijn visie. Ik had tussen kerst en oud en nieuw een workshop met een van mijn coaches, Floor Schmeitz en we gingen in die workshop even volledig terug naar mijn visie. Want ik merkte dat ik aan het wankelen was, er klopte iets niet en ik begreep niet waarom. Mijn coach vertelde me dat ik mijn visie verwaterd had en dat ik weer terug naar de kern moest. En dat hebben we gedaan.

En dit fenomeen, dat je visie verwatert, overkomt veel ondernemers en ook bedrijven. Ze dwalen af van hun visie als hun visie niet centraal staat bij alles wat ze doen. 

Stel dat jouw visie om kwaliteit draait, je wilt je klanten de beste kwaliteit leveren maar je bent meer bezig om snel omzet te maken… ben je dan nog wel genoeg bezig met die visie? Over het topic kwaliteit ga ik trouwens ook nog een aflevering maken… daar valt heel veel over te vertellen.

Stel dat je de beste wilt worden, maar je raakt al je goede mensen kwijt als bedrijf…. Ben je je dan nog wel aan het focussen op de juiste zaken? 

Stel dat jouw visie is dat je een eerlijke business wilt runnen en daardoor de wereld wilt inspireren maar je transparantie naar klanten toe neemt af omdat je geen tijd hebt, past het dan nog wel bij jouw visie?

Mijn visie raakte ook verwaterd. Hoe kwam dat? Dat is wel interessant om met jullie te delen, dat kwam omdat ik teveel aan het people pleasen was. Ik wilde teveel mensen aanspreken ook al had ik het zelf niet door.

Dat verwateren gebeurt ook zo langzaam vaak, dat je het niet door hebt. Je zet steeds een klein stapje buiten je cirkel door je omstandigheden en voor je het weet ben je vervreemd van je eigen visie.

Dus we zijn teruggegaan naar mijn visie. Dat is: in elke vrouw schuilt een topvrouw. We maakten een deep dive met: Hoe kijk ik tegen topvrouwen aan? Waarom wil ik vrouwen naar de top helpen. Hoe ziet, doet en denkt een topvrouw?

En het voelde echt.. als thuiskomen. Ik kwam thuis bij mijn eigen visie. Als een warm bad. Ken je dat gevoel wanneer je in een warm bad stopt en denkt van: ah hehe –  ik ben dus dol op badderen maar terug naar mijn visie gaan voelde dus net zo. Ik vond het heerlijk en alles was weer glashelder. Dus daarom is het zo belangrijk dat jouw visie als ondernemer ook glashelder is. Het motiveert jou en je medewerkers, tenminste dat is de bedoeling.

Ik had een masterclass van mijn andere coach, Dominique, zij richt zich op high-end, en zij had het ook over visie. Zij heeft trouwens weer een hele andere visie dan mijn andere coach. Love it. Ze vullen elkaar ook perfect aan. En haar visie op wat een visie moet zijn vond ik heel sterk. en zij zei: ga nou eens niet allemaal van die tips delen maar deel je visie.

En dat vond ik zo’n goede opmerking! Ik dacht inderdaad. Ik word ook helemaal ongeïnspireerd van al die tips die maar gedeeld worden. Voor tips kun je ook googlen. Wat zijn de 10 creatieve manieren om reels te maken? Dat hoef ik echt niet in mijn feed te lezen, ik google het wel zelf. Maar iemands visie…. Dat is écht waardevol.

En zo geldt het ook voor coaching. Als je wilt weten hoe je iets kunt veranderen, een patroon kunt doorbreken, kun je ook googlen. Maar juist die visie die iemand heeft op een bepaald topic, maakt het interessant – als het een interessante visie is die je aanspreekt tenminste.

Laten we eens wat visies van bekende merken erbij pakken:

Disney: to make people happy

Ikea: to create a better every day life for the many people
Nike’s visie in de jaren zestig was: crush Adidas. Muaha nou toen dat gelukt is hebben ze ervan gemaakt: bring inspiration and innovation to every athlete in the world (if you have a body you’re an athlete)
Tesla: to accelerate the world’s transition to sustainable energy

Allemaal vrij generale visies – hier kun je het niet mee eens of oneens zijn. Maar hoe je dit uitlegt en uitdraagt – dat maakt het vaak interessant. Zoals Nike voor Serena Williams een speciaal tennispak ontwierp toen voor Roland Garros dat speciale druk uitoefende, net zoals compressiekousen voor na haar zwangerschap – hoe gaaf en innovatief is dat?

Dus maak je visie interessant door hoe je dit uitdraagt en wat je ermee doet. Ga eens niet met de massa mee. Doe het nou eens radicaal anders.  Ken je die man die onlangs in december aan de c-ziekte, ik durf het bijna niet uit te spreken, is gestorven in het ziekenhuis? Robin Fransman – nou die had een hele sterke visie op hoe de economie moest doordraaien in deze tijden en op het beleid van de overheid. Een van zijn betere ideeën vond ik de afschaffing van het jeugdloon en verhogen van minimumloon. 

Nou, nu kun je het daar eens of oneens mee zijn, maakt me even niet uit – maar hij had wél een sterke visie.

En een sterke visie veroorzaakt reuring, heerlijk woord reuring. En dat heeft voors én tegens. De vraag is: durf je het aan. Durf je jouw visie smaakmakend te maken. Durf je reuring te creëren met jouw visie?

Een sterke visie en daar achter durven staan is 1 (ook als een hoop mensen het oneens zijn met je – trouwens dat zijn ze toch wel. Wij Nederlanders vinden het nu eenmaal heerlijk om tegen dingen aan te schoppen, of onderuit te schoppen – vooral mensen op twitter. Dat is toch een beetje het afvoerputje van mensen hun ongenoegens)

Maar dan moet je je wel je visie verkondigen. En daar blijven een hoop ondernemers op steken. Ze houden hun visie voor zichzelf of ze hebben er niet eens een.

Je merkt aan mijn verhaal: ik ben er ook ingetrapt. En hey – ik heb er op geacteerd.

Maar een visie betekent alleen dus iets als je er ook naar handelt. Als je er echt op acteert. Als het niet alleen een leuk zinnetje op je website is, door marketing bedacht,  bij de “over-ons” pagina maar als hij echt is doorgesijpeld in je bedrijf.

Als je werknemer bent en nu luistert vind ik ook dat je een visie mag hebben en verkondigen. Een visie op hoe jouw team beter kan presteren, een visie op interne communicatie, een visie op het HR beleid… en is het heel waardevol als je dit ook verkondigt. 

Maar net zoals bij ondernemers gebeurt dit vaak niet. Waarom niet?

Omdat een visie ook mensen kan afstoten. Niet de hele wereld kan het er mee eens zijn. Klinkt logisch, maar in de praktijk is het daarom toch lastiger om je visie helemaal te belichamen dan je op het eerste oog denkt.

On onderbewustzijn wil niet afgestoten worden door de groep, want dat betekende in de prehistorie dat je het niet ging overleven. Je had de groep nodig om te overleven. Nu is dat inmiddels anders maar ons brein vindt het veel lastiger om dingen te doen waarvan we weten dat anderen het er niet mee eens zijn.

En juist voor ondernemers in een markt waar er veel competitie is, zoals in de coachingmarkt, is het heel belangrijk dat je juist jouw visie als instrument gebruikt om klanten aan te trekken en af te stoten.

Misschien heb je mijn podcast geluisterd over de meningen van anderen – maar wat je ook doet, er zal er altijd iemand mee oneens zijn. Zijn het dit keer niet je klanten of je collega’s, dan zijn het wel je familieleden bijvoorbeeld.

Maar dat geeft niet. Je bent niet gaan ondernemen om te zorgen dat mensen het eens worden met je, maar om je eigen visie te verkondigen – hoop ik toch.

Jouw uitdaging is om het people pleasen los te laten. Daar niet om te geven en gewoon voor je visie te staan.

Want anders blijf je dus in het midden hangen en trek je niemand écht aan. Je stoot niemand af, want je zit in het gouden midden, maar je maakt ook geen diehard fans. 

Bij tennis heb je dit ook, dat midden van de baan rondom de T waar je eigenlijk niet moet spelen. Want je maakt het dan de tegenstander te makkelijk. Je wilt eigenlijk links of rechts cross spelen. Zo noemen ze het als je een beetje diagonaal op de baan staat. Maar het is lastiger om langs de lijntjes te spelen want je slaat sneller de bal uit – en je wilt het risico niet lopen dat de bal uit gaat. Dat is waarom veel beginnende tennissers, ik was er ook zo eentje, teveel in het midden blijven slaan. Slechte keuze. Daarom ben ik denk ik nooit de 8 ontgroeid. 

Met ondernemen en je visie dus net zo. Blijf niet in het midden hangen maar verkondig gewoon luid en breed je visie en handel er ook naar. Zodat je acties in lijn zijn met die visie.

En wees voorbereid op dat anderen het er mee oneens zijn – en begrijp dat het oké is. Het is niet hun taak om het eens te zijn met jou, het is ook niet jouw taak om het eens te zijn met anderen.

Het is jouw taak, als je de top wilt bereiken, dat je je visie luid verkondigt. Zodat je andere inspireert om hetzelfde te doen, of omdat je anderen inspireert met jou visie om ergens anders tegenaan te kijken of naar te handelen, of omdat anderen zich kunnen identificeren met jouw visie en ga je ook klanten aantrekken. Dan laat je je visie voor jou werken.

Maar eerst moet jij aan je visie werken en deze uitdragen. Wat is jouw visie? Ik hoor het graag. Tot de volgende keer.