Zichtbaarheid wordt vaak vanuit een kant bekeken: hoe fantastisch het is als je zichtbaarder bent voor een groter publiek. Maar er is ook een andere kant vd medaille en die ervoer ik afgelopen week toen ik een reel postte op Instagram. Tijd om te praten over hoe je kut omgaan met negatieve reacties, kritiek en taboes op social media.
Je luistert naar de Deals on Heels podcast door business mentor Lotje Euser, aflevering nummer 93
Welkom bij een nieuwe aflevering!
Vandaag wil ik je meenemen in de andere kant van de medaille als het om zichtbaarheid gaat, en om eerlijk te zijn: ik vind niet dat ik hier genoeg over praat, terwijl ik het wél meemaak en het zo’n belangrijk topic is. Zeker als je erg aanwezig bent op social media.
Er wordt heel veel in de ondernemerswereld gesproken over hoe belangrijk het is dat je zichtbaar bent en dat weet jij natuurlijk onderhand ook wel.
En hoe fantastisch het is als je online publiek groeit en meer ideale klanten jou gaan volgen of met jou gaan connecten.
Maar waar niet vaak over wordt gesproken is die andere kant van de medaille: als je zichtbaarheid vergroot wordt en vervolgens alleen maar negativiteit oplevert.
En daar wil ik het in deze aflevering over hebben naar aanleiding van een reel die ik onlangs postte op instagram.
Ik postte onlangs een reel, over een deal die ik had gesloten met een bedrijf van 26k. Ik postte die reel met de onderliggende boodschap: twijfel nooit aan je waarde en blijf bij je prijs als die voor jou klopt.
Ik wist best wel dat er op geld een groot taboe rust, en dat dit ook een van de onderwerpen is die veel mensen triggert. Heel veel mensen zijn gewoon ongelukkig met wat ze verdienen, er zijn in Nederland ook behoorlijke verschillen in wat er verdiend wordt, ook onder ondernemers trouwens, en mensen zijn daardoor snel getriggerd door anderen die dan juist over hun financiële prestaties praten.
Want dan is het al snel:
“Dit is onzin!”
“Dit kan niet echt zijn.”
“Wat een bullshit”
Die reel van mij was niet qua insteek: kijk mij eens geweldig zijn, maar ik vind vooral dat we als vrouwen meer onze prestaties mogen ownen omdat we vaak te klein denken, of denken van: dit is voor mij niet weggelegd – tot je het iemand anders ziet doen met wie je je kunt identificeren. En dan ineens komt het inzicht: wacht als zíj dit kan, waarom ik dan niet?
Nou dus dat was de insteek van deze reel. Ik wil sowieso dat we als vrouwen meer onze prestaties gaan ownen om te laten zien wat er mogelijk is aan andere vrouwen. Als we het allemaal maar voor onszelf houden – hoe kunnen we dan volgende generaties inspireren?
Nou en op deze reel kwamen positieve comments van vrouwen die de boodschap dus duidelijk snapten, maar ik weet niet precies wat er gebeurde – mijn reel ging op een bepaald moment soort van viral en nu denk je misschien: lekker voor je! Is toch top? Dat wil ik ook!
Maar hij ging viral onder het “verkeerde” publiek, namelijk mannen. En dan niet mannelijke ondernemers die ook aan persoonlijke ontwikkeling hebben gedaan of zich konden identificeren met mijn boodschap maar mannen die voornamelijk aan het trollen waren.
Ik richt me qua coaching vooral op vrouwen, dus het was best bijzonder dat dit gebeurde. Dat die post onder die groep mannen veel meer bereik kreeg. En dat ik zoveel negatieve comments ontving.
Dat gebeurt namelijk helemaal niet zo vaak, wat me trouwens ook best wel verrast hoor, ik denk best vaak: bij mij valt het allemaal best mee – maar ja dit keer kwam deze reel in een bepaald algoritme waarna ik alleen maar negatieve reacties kreeg van mannen. Het was een soort spiraal: hoe meer mannen gingen reageren, hoe meer andere mannen zich ook gerechtvaardigd voelden om er nog een schepje bovenop te doen. Dus ja mijn post werd vanaf dat moment dus ook alleen nog maar aan die soort mannen getoond. Heerlijk he zo’n algoritme.
Nu ben je misschien wel benieuwd wat dit nou met mij persoonlijk doet en wat ik daarna heb gedaan.
Nou denk ik, dat ik voor negatieve comments iets minder gevoelig ben dan sommige andere vrouwen. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik toen ik jong was al beauty blogger was en beauty video’s postte op YouTube en daarop ook best wel haarreacties kreeg zoals: “Wat heb je een rare neus.” Of “Je haar ziet er echt nep uit.” Of dat mijn stem vervelend was.
Dus ik ben al best wel bekend met haatreacties, wat scheelt en heb ik daar ook best veel door geleerd. Namelijk dat wat je aandacht geeft, groeit. Ik ben dus ook nooit ingegaan op die haarreacties op YouTube en ik heb die strategie aangehouden nu met die reel.
Ik denk dat dat al scheelt en ik heb veel coaching gehad rondom schaduwwerk waardoor ik minder snel getrieerd wordt omdat ik een hoop van die triggers al heb doorgewerkt en herken.
Los daarvan: niemand vindt het leuk om negatieve reacties te krijgen, ik ook natuurlijk niet. Als je dan je instagramapp opent en dan alleen maar negatieve notificaties krijgt, ja het is niet zo dat ik denk: ah wat geweldig.
Maar het doet me niet zoveel dat ik ineens niet meer zichtbaar durf te zijn, of denk: shit nu moet ik me inhouden, of dat ik ineens een maand verdwijn ofzo. Of dat ik het gevoel heb dat ik iets fout doe.
Want als er iets is wat ik heb geleerd is dat: ook al ben je nog zo aardig en oprecht, er zullen altijd mensen zijn die jou niet leuk zullen vinden.
Ik heb hier trouwens ook een tijd geleden een podcast over gemaakt, het was echt een van mijn eerste afleveringen: nummer 7 over de mening van anderen. Dat is trouwens een van mijn beste afleveringen geworden.
Wat ik ook niet doe is dat ik niet de andere kant op schiet op dat ik extra ga provoceren ofzo.
Of dat ik denk van: pay back time baby en dat ik ze even flink van repliek dien. Want dat heeft namelijk helemaal geen zin. Je kunt geen discussies voeren met mensen die zelf geen interesse hebben in enige nuance. En dat merk je vaak wel aan de type reactie of mensen echt lopen te trollen of open staan om hierover in gesprek te gaan.
Dus wat doe ik? Ik blijf gewoon mezelf.
Maar ik wil het wel graag hierover hebben want er zijn heel veel ondernemers, en ik denk echt niet alleen vrouwen, die niet écht zichtbaar durven te zijn omdat ze bang zijn voor kritiek, of dat hun kennissen achter hun rug om gaan praten enz.
Maar ik denk wel dat vrouwen met name hier iets emotioneler op reageren dan mannen, omdat vrouwen sneller worden aangesproken op hun uiterlijk of kleding dan mannen. Als er hier nu mannen luisteren die denken: dat is niet zo – dm me dan ff.
Ik had een gesprek met een vrouwelijk ondernemer een tijdje terug en zij deelde regelmatig stories op instagram met champagne en daar kreeg ze ook commentaar op, dat ze stopte met die stories te delen.
Of een interieur ontwerper die, als ze dan foto’s van thuis deelde, dan reacties kreeg van: nou die bloemen mogen ook wel vervangen worden.” Of “had je niet even dat stapeltje tijdschriften kunnen opruimen.”
Zeker als je ook spiritueel ondernemer bent, dan ja… zijn er gewoon mensen die jou nooit zullen begrijpen, die het maar “zweverig vinden.” Ik weet ook dat velen daarom hun spiritualiteit verbergen, vind ik echt zonde. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het wél begrijpen en ook hunkeren naar meer mensen die er open over praten. We werken juist het tegengestelde, namelijk het taboe door het topic te vermijden in de hand. Door er over te praten kunnen we het juist doorbreken.
Vind ik zo bizar. Ik zou zelf nooit zulke reacties plaatsen, ik denk van: wat levert het op? Het maakt de wereld echt niet mooier of beter. En ja ik vind gewoon: overall leggen we de lat voor onszelf al vaak zoooo hoog. Perfectionisme komt zo vaak voor.
Maargoed, wat er daarna dus gebeurt is dus zonde. Dat je delen van jezelf verstopt omdat je bang bent voor commentaar.
En juist als je als online ondernemer zelf het merk bent, je eigen private brand, of je bedrijf hangt grotendeels af van jouzelf en jouw appearance, is het 10x zo belangrijk dat je je veilig voelt om helemaal zichtbaar te zijn zoals dat goed voelt. Want als je dat dus niet doet, ja niemand anders die dat voor je gaat doen.
Maarja ik wilde het dus hebben over hoe ga je hier zelf mee om? Met de kritiek en taboes?
Als allereerst: weet dus dat het niet aan jou ligt. Ik leen dit even uit die eerdere podcastaflevering van mij waarin ik dit nog uitgebreider bespreek maar het gaat om het volgende:
Ook al ben je de meest juicy perzik, er zullen altijd mensen zijn die niet van perzik houden.
Ten tweede: vraag jezelf af: is het mijn ideale klant die negatieve comments plaatst? Zo nee, why should you care?
Bij mijn reel waren het overduidelijk mannen die absoluut niet tot mijn doelgroep behoorden, dus waarom zou ik daarom moeten geven? Ik maak toch content voor mijn ideale klant, een vrouwelijke ondernemer. En ik ga ervan uit dat zij mijn boodschap wel op de juiste manier kan interpreteren want zij zal zich er ook in herkennen.
En ten derde: kun je je veilig voelen ook al ontvang je negatieve commentaren?
Dit heeft ook heel erg met persoonlijk leiderschap te maken, hoe kun je jezelf hierdoor heen leiden? Misschien wil je er met iemand over praten, misschien wil je gewoon echt even knallen in de sportschool om je emoties eruit te boksen, misschien wil je even heel hard shake it off van Taylor swift zingen. Do what you need to process your emotions.
En dit heeft ook te maken met stevig kunnen blijven staan, in jezelf geloven. En die veiligheid voelen van binnenuit – wat er ook om je heen gebeurt.
Ik zie zoveel vrouwen die zich laten afleiden door de hoeveelheid likes of views en zodra die laag zijn, is hun eigen zelfwaarde of zelfbeeld ook laag. Dat is echt een probleem want dan heb je steeds die externe validatie van anderen nodig om je goed te voelen.
De vraag is: kun jij je ook goed voelen zonder dat je daarvoor anderen nodig hebt?
Dat is iets waar ik de afgelopen jaren heel erg mee aan de slag ben geweest. Ik ben altijd heel veel aangemoedigd door mijn ouders bijvoorbeeld. En dat is heel fijn en liefdevol, maar ik was dus ook iemand die dat best erg nodig had, continu. En als ik dat dus niet van anderen ontving, dan voelde ik een leegte of onzekerheid. Omdat ik dat zelfvertrouwen niet uit mijzelf kon halen. En daar heb ik aan gewerkt, ben ik op gecoacht. En daardoor kan ik dus ook beter omgaan met kritiek of negatieve reacties. Omdat ik dat niet als bevestiging gebruik om mijn eigen zelfbeeld te valideren.
En als laatste: hoe snel kun jij opveren na kritiek of negatieve comments?
Ik heb het met mijn coachingklanten heel vaak over veerkracht.
Ik vind het een heel mooi woord en zeker in sales is veerkrachtig zijn een van de mooiste eigenschappen. Omdat zeker in sales, waarbij je eigenlijk continu aan het experimenteren en verbeteren bent, veerkracht heel belangrijk is.
In sales is het zo dat je nooit garantie hebt op succes. Ja hoe meer ervaring je hebt hoe meer je weet wat ongeveer werkt maar alles verandert ook de hele tijd. Dus het kan ineens dat je vorig jaar super succesvol een webinar draaide die continu klanten opleverde, maar nu ineens niet meer. En als je dan veerkracht mist, dan ga je al snel in die negatieve spiraal van: omg niks werkt. Ik kan dit niet. Ik ben een loser. Ja en daar kom je natuurlijk niet verder mee.
Door veerkrachtig te zijn, leer je omgaan met ik denk ook de tendens van het leven: ups en downs. Ik zeg vaak in deze podcast van: leven is 50/50 – je hebt fantastische fases maar ook fases die gewoon echt zwaar zijn.
Hoe veerkrachtiger je bent, hoe makkelijker jij weer opveert na die downs. Dus ook die negatieve reacties of slechte salesmaanden of boze klanten – noem maar op.
Dit is precies waar ik met coachingklanten ook aan werk, dat ze wat er ook gebeurt op social media goed kunnen omgaan met negatieve backlash en dat ze zich niet tegengehouden voelen om zichtbaar te zijn die goed is voor hun brand, hun sales en hun ideale klanten.
Ik ben heel benieuwd of deze podcast je laat nadenken over manieren waarop jij je misschien inhoudt en dat je nadenkt over: waarom doe ik dat eigenlijk? Waar ben je bang voor? En wat zou er gebeuren als jij die angst niet meer zou hebben? Wat voor positief effect zou dat hebben op je zichtbaarheid, op hoe je je gedraagt, en waarin je écht jezelf laat zien?
Laat het me gerust weten in een DM, ik vind het altijd heel leuk om jullie reacties te ontvangen op deze afleveringen.
Ik wens je voor nu een heel fijne week en tot snel!