Hoe verkoop jij jezelf als ZZP’er? Ben jij die ZZP’er die zich nog laat inhuren door een bureau? En denk je dat je alleen opdrachten kunt binnenhalen via bemiddellaars? Dan wordt het tijd voor verandering. In deze blog vertel ik hoe je zelf die opdrachten kunt binnenhalen en deals kunt closen.
Als allereerst: waarom zou je moeten overwegen om zelf opdrachten binnen te halen? Omdat je meer kunt dan je zelf denkt. Omdat ik weet dat jij met zelf ook die opdrachten kunt binnenslepen en daarmee wordt jouw business een stuk lucratiever.
1. Zorg voor een goed verhaal
Ook wel propositie, mission statement of boodschap. genoemd. Wat is jouw boodschap? In je boodschap omschrijf je op een heldere manier wat je doet, voor wie en hoe. Het moet kort, krachtig en duidelijk zijn, zodat het bij wijze van spreken op je visitekaartje zou passen (of in je linked-in of Instagram Bio – hallo ’20!)
2. Creëer een helder aanbod
Bedenk een product dat je wilt verkopen. Welk resultaat koopt je opdrachtgever ermee? Hoe duidelijker, hoe beter. En geef aan dat aanbod een prijs. Wat levert het een opdrachtgever op als hij jouw product koopt?
Je hoort het misschien al: ik adviseer je om niet uurtje-factuurtje te werken maar een aanbod met een heldere prijs neer te zetten.
3. Ken je niche
Hoe beter je niche, hoe meer je eruit springt voor jouw toekomstige opdrachtgevers. Je kunt nu eenmaal niet iedereen helpen en daar moet je ook niet naar streven. Mensen houden van specialisten met een bepaalde expertise. Die kracht moet je absoluut niet onderschatten. en zeg nou zelf: jij haalt je brood toch ook het liefst bij een ambachtelijke bakker?
4. Wees zichtbaar
Ja, die zichtbaarheid is een dingetje voor veel mensen. Er lijkt nog altijd een soort schaamte te bestaan om jezelf écht te laten zien. Zichtbaar word je door jezelf letterlijk te laten zien, je visie te delen en met mensen contact te maken.
Kies een manier die bij jou past. Kun je goed schrijven? Post artikelen online. Ben je beter in praten en presenteren? Maak video’s, podcasts of organiseer webinars.
5. Weet hoe je deals wilt sluiten
Zodra je gesprekken ingaat met mogelijke opdrachtgevers, wees dan duidelijk voor jezelf met welke intentie je de gesprekken ingaat. Wat wil je eruit halen? Zet een duidelijk intentie neer, stel je grenzen, en houd je daaraan. Dat kan gaan over je prijs, de duur van de opdracht en de tijd die je beschikbaar bent voor de opdracht. Dit voorkomt dat je teveel hooi op je vork neemt. (momenteel ervaren 6/10 ZZP’ers dat ze de hoeveelheid werk niet aankunnen)
Jij bent de expert – jij bepaalt wat de juiste oplossing is voor je klant en hierover mag je geen concessies doen. Stand your ground – opdrachtgevers zullen dit respecteren als je duidelijk bent in hoe de opdracht eruit moet zien om X resultaat te behalen.