fbpx

Vrouwelijke energie inzetten voor sales

Wat zet je vrouwelijke energie in met sales? Toen ik een burn-out had ben ik me gaan verdiepen in mannelijke en vrouwelijke energie. Alhoewel ik de namen voor de termen verkeerd gekozen vind (alsof het iets met gender te maken heeft) heb ik er wel wat van geleerd. In deze post vertel ik je hoe je vrouwelijke energie inzet om je sales resultaten te verhogen.

 

Alhoewel je sales energie eerder als mannelijke energie zou typeren, wil ik je in deze post overtuigen van het tegenovergestelde. Ik vind sales juist heel vrouwelijk.

Wat is mannelijke en vrouwelijke energie?

Nogmaals, de gekozen woorden vind ik verkeerd. Alsof mannen typisch mannelijke energie hebben, en vrouwen vrouwelijke energie. Daar heeft het namelijk helemaal niets mee te maken. 

Mannelijke energie houdt in dat je dingen creëert, naar buiten brengt, voor resultaat gaat. In sales kun je dat zien als verkoopresultaten voor elkaar boksen bijvoorbeeld. Meer omzet creëren. Mannelijke energie gaat vooral om externe zaken. Ik zou het liever externe energie willen noemen. Het gaat om datgene wat zichtbaar is.

Vrouwelijke energie draait om je binnenwereld. Je gevoelens, je gedachtes, je ziel, je talenten. De inspiratie die je hebt. Vrouwelijke energie draait om empathie en open communicatie.

Daarom zou ik vrouwelijke energie liever interne energie noemen. Omdat het helemaal niks met gender te maken heeft.

Hoe gebruik je vrouwelijke energie voor sales?

Ik vind dat de basis van sales  draait om relaties opbouwen. Daarvoor heb je open communicatie nodig om verbinding te leggen met je klanten – allemaal vanuit je innerlijke wereld. Zonder relaties, geen sales. Je klanten willen je kunnen vertrouwen en daarvoor ga je een relatie aan met je klanten. 

Een échte relatie kun je alleen aangaan als je je kwetsbaar opstelt, open bent in je communicatie en oprechte interesse en empathie toont.  Allemaal zaken die we scharen onder vrouwelijke energie.

Zeker in een wereld waarin de hele mensenmassa tot je klantenbestand kan horen, willen klanten extra persoonlijkheid van jou. Vrouwelijke energie helpt je om sales persoonlijker te maken zodat klanten zich gehoord en verbonden voelen.

Big deal die vrouwelijke energie

Misschien denk je nu: dat durf ik wel bij kleine klanten. Maar hoe zit dat dan bij multi-nationals? In die wereld moet je toch vooral zakelijk blijven? Ik zal je wat grappigs vertellen…

Hoe meer je de sales bij multi nationals induikt, hoe meer je ziet dat sales juist om de persoonlijke relatie gaat met je klant. Hoe groter het bedrag, hoe persoonlijker je de relatie moet maken. Daarom vond ik de grootste deals altijd de leukste om te closen. Ze waren qua relatie altijd de meest persoonlijke.

Maar daarom wil ik ook dat een hoop van mijn klanten stoppen met onpersoonlijke producten zoals e-books van een paar euro. Ik wil dat ze groter gaan denken, Ik wil dat ze sales juist persoonlijker gaan maken en grotere persoonlijkere producten aanbieden.

Wat gebeurt er met sales zonder vrouwelijke energie?

Sla je dit gedeelte over dan voelen klanten zich niet gehoord, vinden ze dat ze geen persoonlijke service krijgen, kopen ze niet bij je of komen ze in de toekomst niet bij je terug.

Waarom is vrouwelijke energie voor jou belangrijk?

Er is een reden dat alles in het leven om balans draait. Dat is met mannelijke en vrouwelijke energie ook zo.
Ik kwam in een burn-out terecht omdat ik teveel op mijn mannelijke energie gefocust was. Ik was elke dag bezig met resultaten behalen, meer klanten binnenhalen. Ik verdiende miljoenen voor mijn toenmalige werkgever. Maar ik vergat daarbij naar mijn eigen gevoel te luisteren. Doordat ik een enorme stroom aan klanten moest bedienen, werd het werk steeds minder persoonlijk en daardoor miste ik voldoening. 

Daarom ben ik als coach bewust bezig met wanneer ik welke energie gebruik en hoe ik hier balans in kan brengen. Dit leer ik ook mijn coachingklanten. Ik wil dat je resultaat behaalt zonder dat het ten kosten gaat van jezelf.

Eens kletsen over