Hoe identificeer je die ideale klant? En hoe weet je welke klanten wel of niet bij je passen? In deze aflevering vertel ik je alles erover.
Hoe identificeer je nou die ideale klant?
Je luistert naar de podcast van Schop naar de Top door Lotje Euser, aflevering nummer 42
Goedemorgen op deze bewolkte ochtend. Hoe was jullie weekend? Nog lekker van de zon kunnen genieten? Ik heb dit weekend doorgebracht met familie en ik heb gisteren helpen verven in het huis van een vriend. Ik voel me vandaag als een oma van 80, want oh god – mijn rug! Ik heb echt immense spierpijn van dat verven.
Maar ik ga er vandaag een leuke podcast van maken want ik ga praten over je ideale klant. Dit gaat jou helpen om te snappen: voor wie ben ik er nou eigenlijk en welke klant kan ik het allerbeste helpen?
Veel ondernemers weten niet eens wie hun ideale klant is, en dat is een probleem. Ik zal je uitleggen waarom.
Volgens mij is het een gezegde van Seth Godin, “If you try to talk to everybody you’re talking to nobody.” Maar let me know als het anders is, ik geloof Seth Godin.
Net zoals one size fits nobody. Die onze size fits all kleding ziet niemand echt lekker. Laten we eerlijk zijn.
Ik wil jou helpen de beste deals te sluiten en sales leuk te maken voor jezelf. Dat start al met de klanten die je wilt bedienen.
Het is heel belangrijk dat je je ideale klant helder hebt, zodat je weet in je marketinguitingen tegen wie je nou precies praat.
De beste deals sluit je met de best passende klanten. Als je afwijkt van je ideale klanten kan het maar zo zijn dat je traject geen succes wordt, de verwachtingen niet overeenkomen of het je veel meer moeite kost om überhaupt klanten aan te trekken en binnen te halen.
Dus je moet weten wie jij nou het allerbeste kunt helpen.
Dus de vraag aan jou is: weet je wie jouw ideale klant is? Zo nee, dan gaan we daar lekker op in duiken.
Want hoe weet je nou wie jouw ideale klant is?
Als allereerst wil ik dat je een klant voor ogen hebt waarvoor jij de aangewezen persoon bent om die te helpen.
Als jij niet de aangewezen persoon bent, de perfect match, dan is het geen ideale klant.
Omdat ze tegen iets aanlopen waar jij ook tegenaan bent gelopen en dat helemaal hebt uitgevogeld – dus je bent 100% overtuigd van: ik kan jou helpen!!
Of omdat ze iets nodig hebben, waarop jij precies de oplossing aanbiedt.
Daarnaast is het ook belangrijk dat jij je ideale klant snapt. Wat ze willen, wat ze zoeken, waar ze tegenaanlopen, hoe ze denken / voelen / gedragen en wat daar de oorzaak van is.
Want daarop kun je inspelen met je marketing! En in je salesgesprekken.
Klanten helpen die je niet snapt, is heel ingewikkeld.
Je moet ermee kunnen levelen. En soms zijn die klanten nog niet op jouw level, maar ben je er wel van overtuigd dat jij ze heel goed kunt helpen naar dat Next level toe. Dat mag ook! Als de potentie er maar is!
Wat ik ook heb gemerkt is dat het belangrijk is dat je je klanten leuk vindt, niet zoals je je vrienden leuk vindt, maar dat je wel energie krijgt van je klanten.
Dus denk eens voor jezelf na: van welk type mensen word jij blij? Wat doen zij? Waar praten zij over? Waar lopen zij tegenaan? Van welk type mensen krijg jij energie?
Daarnaast is nog iets anders heel belangrijk.
Kies klanten die willen investeren, maar kies niet je klanten omdat ze kunnen investeren.
Ik sprak vorig jaar met een ondernemer en zij richtte zich op andere ondernemers omdat ze dacht: daar zit het geld.
Maar er kwamen geen klanten binnen, ze keek teveel op tegen die ondernemers en er was te grote afstand tussen haar en haar doelgroep.
Ze is toen geswitcht van doelgroep en ging moeders helpen die meer voldoening wilden voelen in hun leven. Een doelgroep die zich veel beter met haar konden identificeren en waarvan zij precies wist: tegen dit soort dingen loopt deze doelgroep aan.
Ze paste haar messaging erop aan en er gebeurde een wonder:
Vervolgens ging haar onderneming als een tierelier lopen.
Dus kies echt een doelgroep die goed bij je past.
Anders krijg je een hele Energy draining business of merk je dat er niemand reageert. Omdat de aansluiting tot die doelgroep mist.
Dus bedenk goed: word ik blij van deze doelgroep en kan ik ze aanspreken?
Ook wil ik dat je naar het tegenovergestelde kijkt.
Bedenk eens: van welk soort mensen krijg jij juist geen energie? Wie behoort juist NIET tot jouw doelgroep?
Zo krijg ik bijvoorbeeld geen energie van passieve mensen, mijn ideale klanten daarentegen houden van actie nemen en resultaat boeken.
Wat ook belangrijk is, is dat je dus weet wie jij niet wilt helpen en hoe je weet dat een potentiële klant, niet de juiste voor jou is.
Dan heb ik het over de red flags op het gebied van klanten.
Ik zal er een aantal voor je noemen.
- een klant die continu afspraken afzegt op het laatste moment
- Een klant die niet kan investeren in jouw aanbod
- Een klant die geen verantwoordelijkheid wil nemen
- Een klant die niet reageert op jouw berichten
- Een klant die passief is
- Een klant die laat merken dat hij je niet vertrouwt
- Een klant die eigenlijk niet wil meewerken
- Een klant die continu negatieve opmerkingen plaatst
Nouja noem maar op! En vooral in het begin, weet je nog niet zo goed wie dit soort mensen zijn. Maar op het moment dat het gebeurt: you know it when you know it.
Een van mijn klanten had laatst een ontevreden klant, ze had al de sessie in 2en geknipt wat onhandig voor mijn klant was, en wilde in veel termijnen betalen want ze had eigenlijk geen geld. Het kostte mijn klant heel veel energie en tijd. En zij had super veel extra gegeven en de klant was alsnog ontevreden.
Achteraf gezien zei ze tegen mij: ja dit waren eigenlijk allemaal al rode vlaggen van te voren.
En ja zo is het. Ontwijk die rode vlaggen niet. Maar wees erop tijd bij om niet in zee te gaan en geen deals te maken met dit type klanten.
En dan moet je lef tonen en laten zien: ik werk alleen met leuke klanten, die perfect bij mij passen.
Dat is niet makkelijk, zeker wanneer je het gevoel hebt dat je niet kieskeurig mag zijn in je aanvragen omdat je omzet nog niet sky high is, of wanneer je net bent begonnen.
Maar als een klant rode vlaggen laat zien, dan wordt het eigenlijk nooit een leuk en succesvol traject.
Ik heb liever dat je ruimte maakt voor klanten die wel heel graag jouw hulp willen, super gemotiveerd zijn en kunnen investeren.
Anders vul je je agenda alleen maar met die “mweh” klanten en heb je geen tijd meer over voor de echte geweldige klanten.
Dus durf daar bewuste keuzes in te maken.
Dit is net zoals met job hunting. Als je te snel een baan kiest waarvan je denkt: nou het is hem niet helemaal, dan ontzeg je jezelf de kans op een geweldige baan die ook nog eens goed betaalt en waarbij je leuke collega’s hebt.
Maar geloof jij dat die baan bestaat? Geloof jij dat die ideale klant voor jou bestaat? Want dat is een heel belangrijk deel en begin van de route naar jouw doelen toe.
Het geloof in: ik weet dat er klanten zijn die heel graag betalen voor mijn diensten en waar ik ook nog eens super fijn mee kan samenwerken.
Dus wees niet bang om juist wat kieskeuriger te zijn. Dat is namelijk wél super aantrekkelijk.
Het lijkt een beetje op playing hard to get – het is die date die we eigenlijk niet kunnen scoren maar die we wel heel graag zouden willen!!
Ik zeg tegen mijn klanten ook: laat merken in je uitingen voor wie jij er juist NIET bent, voor wie jij niet the one bent om ze te helpen.
Dat werkt nog beter voor je ideale klanten want zij weten: deze persoon werkt niet zomaar met iedereen samen – en die klant voelt zich vervolgens speciaal als jij wel met hem of haar gaat werken.
Dit was wat ik je deze week wilde vertellen – ik hoop dat je er iets aan hebt en mocht je nou nog vragen hebben dan kun je me altijd even een berichtje sturen op Instagram of Linked in!
Liefs!