Er wordt zoveel over high-end sales gezegd, maar wat is high-end sales nou eigenlijk? En hoe maak je dat succesvol? En wat doe je als je merkt dat jouw eigen high-end sales niet lekker loopt? Ik vertel je er alles over in deze aflevering.
High-End sals: de fabels en feiten op een rij
Je luistert naar de deals on heel podcast door business mentor Lotje Euser, aflevering nummer 102.
Welkom bij aflevering 102 en vandaag heb ik echt iets enorms waardevols voor jou als ondernemers namelijk: we gaan het hebben over fabels en feiten over high-end sales.
Afgelopen week was ik op een event en ik hielp een van mijn klanten, een miljoenenbedrijf, daar met leads verzamelen en praten tegen klanten. Dat bedrijf, biedt ook high-end producten aan, in dit geval software.
En als allereerst: wat is high-end sales nou eigenlijk?
Want er wordt heel veel gepraat over high-end sales, high-ticket sales, high-value sales. Ik gebruik deze termen ook veel door elkaar.
Maar wat dit allemaal voor mij betekent is het volgende: high-end sales is het verkopen van producten of diensten, die bovengemiddeld qua prijs in de markt worden aangeboden. En ook hoger dan gemiddeld in waarde zijn voor de klant.
De prijs is niet altijd leidend. Er is, als je het mij vraagt geen gedefinieerde high-end prijs zovan: pas vanaf 10k is je aanbod high-end of iets dergelijks.
Van elk product in de markt, bestaat er wel een high-end variant.
Ik was met Eric gisteren lekker on the road, we gingen op zoek naar eetkamerstoelen en tuinmeubels en we stopten bij een zaakje in Elst, en daar hebben ze echt superlekker chocola. Ik was even afgeleid van onze missie want ik moest en zou die chocola kopen. En ja het was ook hele bijzondere, met allerlei soorten vullingen die je niet overal vindt. Mijn favoriet is die met liquor 43 – echt GEWELDIG.
Je betaalt voor een bakje niet wat je bij de Albert Heijn voor pralines betaald, iets van 3,50 ofzo. Maar voor zo’n doosje bonbons betaal je al gauw 15 euro.
Dat is dus ook al een vorm van high-end, maar dan voor chocola.
Dus snap je dat, high-end niet te pinpointen is op prijs? Dat als ik zou zeggen: high-end begint bij 10k dat je daarmee geen recht doet aan andere soorten high-end producten die niet die prijs halen?
Ik denk dat als jij een aanbod hebt,, gepinpoint op een klant die graag meer betaalt voor hoge kwaliteit – en dat aanbod een stuk hoger in prijs is dan de gemiddelde prijs, en jij graag veel meer kwaliteit levert, dat je dat high-end kunt noemen – ongeacht wat die prijs is.
Dus. Oke nu hebben we helderheid over high-end, het is gewoon hoger in prijs dan wat er gemiddeld wordt aangeboden – omdat je daar ook iets voor terugkrijgt dan het gemiddelde – dat we dat high-end kunnen noemen.
Nu door naar de fabels en feiten over high-end.
Ik wil je graag meenemen in waarom ik deze aflevering maak omdat ik me soms erger aan de geschetste situaties in de coachingwereld over high-end sales en wat er voor nodig is om dat succesvol te maken.
Dat het “maar één type post” nodig heeft om je aanbod te verkopen.
Dat je helemaal geen calls hoeft te doen.
Waardoor er een soort van delusional beeld ontstaat over de tijd en effort die vanuit jou als ondernemer nodig is, om jouw high-end aanbod te verkopen.
De eerste fabel die ik voor je heb is dat je geen sales calls hoeft te doen om je high-end aanbod hoeft te verkopen.
Dit hangt, helemaal samen, met jouw publiek & hoe erg zij op het randje van hun stoel zitten om bij jou te kopen.
Soms heb je mensen om je heen zweven van wie je weet: zodra ik dit aanbod maak, gaan ze meteen instappen.
Omdat je al gratis calls met ze hebt gehad.
Zij elke masterclass van jou kopen over een bepaald topic.
Zij de grootste fan zijn van jouw podcast.
Omdat zij een mini-offer van je hebben gekocht en je vroegen naar je 1:1 toen je geen 1:1 verkocht.
Dan hoef je inderdaad geen sales calls te doen.
Echter kan ik wel raden dat dit de minderheid is van jouw volgers. En zie ik nog steeds dat sales calls het echt zoveel makkelijker maken om echt die connectie te leggen met potentiële klanten en zie ik ook echt: iedereen die bij mij 1:1 calls heeft gedaan, stapt of in in mijn aanbod of koopt daarna 9/10 altijd iets erna.
Feit is dus, het hangt helemaal af van jouw publiek. Hoe opgewarmd die zijn en hoe goed jij hen en hun behoeftes kent.
Fabel 2: High-end sales werkt alleen voor ondernemers die b2b werken.
Ja dit wordt heel vaak gedacht. Vooral ook omdat je vooral de dienstverleners die over high-end sales spreken, vooral b2b verkopen.
Absoluut een fabel.
Ook als je fotograaf bent, of cateraar, of weddingplanner – allemaal niches waar je aan consumenten verkoopt, kun je high-end sales succesvol maken.
Denk aan die chocola die ik eerder kocht – ik vind het juist super verstandig om je high-end te positioneren want er zijn al zoveel van die midden-moot aanbieders.
Daarmee val je snel weg in de massa – tenzij je echt super veel m-op-m klanten hebt omdat mensen zo tevreden met jou zijn.
Er zijn gewoon te weinig mensen die het lef hebben om flink hoger met hun prijs te gaan zitten, omdat ze zich echt aan de top van hun markt willen positioneren – uit angst of onzekerheid “kan ik dat wel maken?” Terwijl ze zoooo goed zijn in hun vakgebied, en dat is gewoon echt verspild potentieel.
Fabel 3: Als je niet regelmatig high-end klanten aantrekt door je berichten, doe je echt iets fout.
Ja er wordt zoooo vaak zo’n beeld geschetst van: “Je messaging is dé reden dat je niet wordt gezien door h-end klanten” maar het komt echt, vertrouw me, echt heel weinig voor dat een high-end klanten alleen door messaging in jouw inbox slide en om informatie vraagt.
Je kunt hele sterke content schrijven, heel scherp – en toch niet dagelijks nieuwe aanvragen verzamelen. En hier komt een feit:
Omdat je bij high-end sales echt een voet tussen de deur wilt krijgen. Of dat nou is door een sales call, een freebie, een mini-product – i dont care.
Maar de klanten die in mijn 1:1 echt meer dan 10 high-end klanten aantrokken, of elke maand 3x hun high-end aanbod verkopen die zijn elke dag bezig met nieuwe connecties leggen. En elke dag hun agenda vullen met nieuwe calls.
Elke dag waarde geven.
Consistent actie nemen.
Doorzetten.
Ook als er geen resultaat zichtbaar is, en dat is precies de valkuil van high-end sales: het kan echt een tijd duren dat je resultaat gaat zien. En niet iedereen, niet elke ondernemer kan daarmee dealen.
Ik heb het zelf ook. Ik zou veel meer low-ticket klanten kunnen aantrekken, en geloof me: ik ben doooool op mollie notificaties. Ze zijn zo verslavend. OMG!
Maar ik richt me op een type klant die heel graag bij een sales expert zoals ik willen komen om hun premium aanbod te verkopen. Die wil investeren in sales. Die ook weet: overnight success bestaat niet – maar als ik met Lotje aan de slag ga en mijn focus op sales leg, heel consistent, dan komen er resultaten.
En jij weet ook wel: bij de action komen elke dag meer mensen dan bij de Louis Vuitton.
High-end klanten zijn schaarser. Er zijn nou immers meer mensen die hun geld aan meuk uitgeven dan aan premium merken.
Daar moet je mee kunnen dealen.
Ik geloof heel erg in quality over quantity. Soms laat ik me verleiden om laaggeprijsde offers te kopen, kassakoopjes – maar waar ik echt waarde uit haal zijn mijn 1:1 mentoren & masterminds waar ik dus ook duizenden euro’s voor betaal.
Dus je doet, als je je een loser voelt omdat je DM niet overflow met berichten van klanten die aan je voeten liggen, niets fout.
Het enige is: je probeert te vertrouwen op dat massaging en content voldoende is. Maar het is het niet. Je moet elke dag op sales focussen.
Ook high-end business coaches connecten in DMs. Voeren elke dag gesprekken met nieuwe mensen. Nodigen mensen op calls uit.
Maar dat zie je niet, dus je denkt dat het er niet is. Maar het is er wel, geloof me. Het vindt alleen achter de schermen plaats. Daardoor krijg jij een vertekend beeld.
Anyway – als je nu denkt van: oké maar welke acties moet ik dan wel zetten om high-end sales te doen? Dan is dit wat ik jou zou adviseren:
- Zorg ervoor dat je elke week nieuwe sales calls ingepland krijgt
- Doe je aanbod / pitch je aanbod
- Volg leads op aan wie je een aanbod hebt gedaan
- Blijf dit consistent doen & huur een sales coach in als je telkens merkt dat je tegen dezelfde problemen aanloopt. Want het is echt onnodig om telkens in rondjes te blijven draaien.
Als jij nu al weet, dat jij hier hulp bij nodig hebt, dat je dit niet alleen wilt doen. Dan is mijn nieuwe programma de high-value sales accelerator echt iets voor jou.
Dm me met versnellen als je meer wilt weten op IG en dan wens ik je nu een heerlijke zondag!