fbpx

Waarom elke ‘nee’ potentieel heeft

We willen allemaal het liefst een dikke YES horen op onze aanbiedingen aan klanten. Maar toch krijgen we ook wel eens die ‘nee’ te horen. Ook ik heb hiermee te dealen. En die nee is belangrijk, want elke nee heeft veel waarde en ook potentieel voor je business. Daar vertel ik meer over in deze blog.

 

Als allereerst wil ik dat je snapt dat afwijzingen onderdeel zijn van het leven. Dus ook van het ondernemerschap. Je kunt nu eenmaal niet een 100% successrate hebben. Niet mogelijk. Toen ik 30 salescalls per maand had en miljoenen omzette voor mijn baas, was mijn successrate 50%. En dat was verdomd hoog voor leadsgesprekken. Afwijzingen horen dus bij sales. Dus houd dat in gedachte terwijl je verrder leest. 

1. Elke nee geeft informatie

Wat ik vaak van klanten hoor is dat wanneer hun aanbod wordt afgewezen, ze zich vervolgens echt verslagen voelen. Daardoor gaan ze de ‘nee’ niet echt aan. En daarmee bedoel ik; ze proberen dan niet uit te vinden wat precies leidde tot die nee. Maar elke nee geeft zoveel waardevolle informatie die je kunt meenemen in de volgende keer dat je gaat verkopen.

2. Laat de kans op afwijzing je niet tegenhouden

De grootste reden waarom ondernemers nog niet zoveel verkopen als ze zouden kunnen is dat ze zichzelf willen behoeden voor afwijzing. Want afwijzing voelt…ja hoe voelt dat voor jou? Voelt het als falen? Als mislukking? 

Wat als afwijzing iets anders zou betekenen voor jou? Zoals een leermoment? Zou je dan vaker aanbiedingen doen? Des te meer aanbiedingen je doet, des te meer je leert? Klinkt best goed toch😏.

3. Elke nee had het potentieel om ja te zijn

Wat is het verschil tussen jou en ondernemers die meer verkopen? Zij durven de kans op afwijzing aan te gaan en doen vaker aanbiedingen.

Dit mag jij ook doen!

Zolang je jezelf de kans niet geeft om ‘nee’s’ te ontvangen, ontzeg je jezelf ook de kans op die JA’s.

4. Elke nee, kan een ja worden

Soms is dit het moment niet voor klanten om op je aanbod in te gaan. Maar als jij een supersterke sales pitch hebt gegeven, blijf je vaak wel in het hoofd van je potentiële klant zitten. Ze zeggen niets voor niets ‘Wat in het vat zit, verzuurt niet.’ En zo is het ook met de afwijzingen die je krijgt. Als je op een constructieve en sportieve wijze omgaat met die nee’s, kan het zomaar zijn dat ze over een tijdje toch veranderen in een ja.

———

Heb jij nou zoiets van; ik zou ook meer aanbiedingen willen doen en meer verkopen maar ik houd mezelf nog teveel in? Aarzel dan niet om een gratis coachingcall in te plannen met mij. Ik help je graag verder.