Hoe bepaal jij de prijs voor jouw aanbod van producten en/of diensten? Als ondernemer is het zo belangrijk dat je de juiste prijs bepaalt voor je aanbod. Maar hoe zet je jezelf en je business vol zelfvertrouwen in de markt? In deze blog ga ik daar verder op in.
Hoe bepaal jij je prijs? Kies je een prijs waarbij je je comfortabel voelt? Think again. Je prijs mag niet alleen jouw klanten uitdagen, maar ook jezelf. Wil je jezelf uitdagen en lekker uit je comfortzone komen? HERE IT IS! De kans om uit je comfortzone te komen wordt gegeven door je prijs te bepalen. Maar hoe doe je dat?
Wat ben jij waard?
Wat ben jij waard? Als ik dit zo vraag, aan ondernemers, vinden ze het lastig om te beantwoorden. Maar als ik het objectief benader: waarin heb jij kennis opgedaan? Welke expertise heb je ontwikkeld? Hoeveel jaar heb je hierover gedaan? Wat heb je allemaal voor elkaar gekregen? Dan kun je deze vragen makkelijker beantwoorden.
Als je deze zaken meer objectief benadert dan maakt het het makkelijker om ze op een rijtje te zetten.
Je kennis, expertise en ervaring bepalen namelijk voor een belangrijk deel je waarde en mag je daarom meenemen in je prijs.
Maar er is nog iets anders, getallen vinden we prettig omdat ze feiten weergeven. Maar ze zeggen niet alles. Zo zijn er ook ondernemers die 2 jaar aan ervaring hebben die veel waardevoller is dan 20 jaar ervaring van een ander. Getallen stoppen daar met interessant zijn. Het komt neer op: resultaten spreken voor zichzelf.
Welke resultaten heb jij gehaald?
Je waarde voelen
Voel jij ook wat je waard bent? Als jij zo de feiten hebt opgesomd, voel jij dan al wat je waard bent?
Er zijn genoeg ondernemers die al tientallen jaren ervaring hebben opgedaan in hun vakgebied en zich tot de beste mogen benoemen maar zichzelf toch nog voor een dubbeltje neerzetten. Hoe kan dat?
Omdat je jezelf “het waard” vinden dieper gaat dan alleen de feiten. Het gaat over je eigenwaarde voelen.
En je eigenwaarde wordt vaak beïnvloed door de manier waarop je bent opgegroeid en de overtuigingen die in je onderbewustzijn zijn geplant. Daarom is het belangrijk om na te gaan: voel ik mij het waard?
Voel jij je het waard om jezelf voor € 10.000 te verkopen? Of voor € 100.000? Waarom voor het een wel en voor het ander niet?
De vergelijking met concurrenten
“Maar als ik mezelf neerzet voor X dan prijs ik mezelf uit de markt, mijn concurrenten zitten allemaal veel lager.”
Zo’n dooddoener.
Er zijn genoeg ondernemers die het tegenovergestelde doen. Die niet zo’n bak aan ervaring meebrengen als jij en zeker ook minder getalenteerd zijn en die tóch zichzelf kunnen verkopen voor een hogere prijs. Dat kan soms frustrerend voelen voor jezelf als andere ondernemer, omdat het hen wel lukt en jou niet.
Starbucks vraagt ook zonder gêne € 4,30 v0or een kleine cappuccino. En we betalen het zonder twijfel, terwijl: is dit nu de beste koffie? Misschien, misschien ook niet. Heeft Starbucks zichzelf uit de markt geprijsd? Zeker niet.
Wat ik wil zeggen is: ik geloof niet in jezelf uit de markt prijzen. Maar er is een mits.
Zelfvertrouwen is de key
Mits je het durft. Mits je ervoor gaat. Mits je in jezelf gelooft en in je eigenwaarde. Doe het gewoon. Het gaat uiteindelijk allemaal om doen en het durven verkopen van datgene wat je als meerwaarde brengt aan je klanten.
En daar is lef voor nodig en een rotsvast vertrouwen in jezelf.
Eigenlijk kom je er zo achter dat je prijs een weerspiegeling is van dat vertrouwen in jezelf. Daarom besteden we in mijn coachingsprogramma altijd veel aandacht aan zelfvertrouwen, zodat jij weet en voelt wat je waard bent en je dit ook kunt doorvertalen naar de manier waarop jij je business runt.
Wil je hierover sparren? Vraag gerust een gratis call aan via onderstaand formulier: