fbpx

“De Boodschap”

Wat is de boodschap die je met jouw business wilt uitdragen? Sommigen noemen het een “Value Proposition”, “Merkbelofte”, “Statement” of een “USP”. Ik houd het graag simpel noem het “De Boodschap.” Een duidelijke boodschap aan jouw klanten is belangrijk om meerdere redenen. In deze blog vertel ik je hoe je een duidelijke boodschap creëert en wat je vervolgens met die boodschap kunt doen.

Waarom is het belangrijk dat je een duidelijke boodschap hebt als ondernemer?

  1. Een goede boodschap brengt je snel tot de kern waardoor je niet veel woorden nodig hebt om te omschrijven welke meerwaarde je levert.
  2. Je kunt jezelf makkelijker onderscheiden van de concurrentie.
  3. Klanten snappen direct met welk probleem jij ze kunt helpen.
  4. Je trekt de juiste klanten aan voor jouw business.

    Kortom: Een goede boodschap helpt je verkopen.

     

Wat maakt een boodschap duidelijk en scherp?

Vaak als mijn klanten in het begin moeten omschrijven wat ze precies doen, hebben ze heel veel woorden nodig. De boodschap die ze willen delen, mondt dan uit tot een wollige woordenbrij die uiteindelijk totaal nietszeggend is. Politici zijn daar trouwens ook een kei in ;-). Herken je dit?

Een duidelijke boodschap heeft niet veel woorden nodig, maar wel de juiste woorden die direct passen bij de identiteit van jouw business.

Dus in plaats van dat je het hebt over efficiëntie verbeteren, effectiviteit verhogen, werk meer manageable maken en bla bla bla, kun je beter gewoon zeggen wat je nou precies doet. “Ik help ZZP’ers om handmatige taken te automatiseren en voer administratieve taken uit zodat zij zich meer kunnen richten op hun core business.”

De regel die ik hanteer is dat als je een goede boodschap hebt, je in 2 of 3 zinnen direct moet kunnen uitleggen welk probleem je oplost, voor wie je het probleem oplost en hoe je het oplost.

Dus in plaats van dat je zegt: “Ik beheer social media-accounts van bedrijven.”  (wat dus weinig zegt) zeg je bijvoorbeeld: “Ik help winkeliers met een webshop om meer online te verkopen door hun engagement op social media te verhogen.”

Wat doe je vervolgens als je je boodschap hebt gedefinieerd?

Zoals je hebt gelezen is je boodschap is goud waard voor je business omdat het je helpt om te verkopen!

Maar waar veel bedrijven uiteindelijk stranden, is dat ze die boodschap vervolgens vergeten uit te dragen. Zo zonde, want waar heb je een boodschap voor als niemand hem ooit hoort?

Je business moet doordrenkt zijn met jouw boodschap. Dit kun je doen door je boodschap bij al je marketing en sales activiteiten top of mind te houden. Nu klinkt dat heel vaag maar ik ga het nu direct concreet maken voor je: Wat zou iemand doen die zijn boodschap top of mind heeft?

Zou diegene zijn boodschap in zijn handtekening neerzetten? Of in zijn profiel op LinkedIn? Zou hij hem pontificaal op zijn website neerzetten? Of op zijn visitekaartjes? Hoe zou hij zijn customer service inrichten als zijn boodschap top of mind was? Welke producten zou hij toevoegen aan zijn assortiment?

Al je activiteiten moeten dus in het verlengde liggen van je boodschap. Als je daar goed op afstemt, krijgt je boodschap ook écht betekenis bij je klanten en blijven het niet loze woorden. Je klanten gaan dan jouw boodschap voor jou uitdragen en dat is de mooiste marketing die je voor jouw business kunt hebben.

Psst! Heb je hulp nodig met jouw boodschap? Neem dan contact met me op via onderstaand formulier!