fbpx

Van uurtje factuurtje naar meerwaarde leveren

Veel ZZP’ers, maar ook coaches, consultants en therapeuten werken nog op uurbasis. Dit zit er bij sommigen zo ingeslepen dat ze niet weten hoe ze het anders zouden moeten doen. Misschien herken je dit zelf wel en werk je ook met uurtarieven. Dit verdienmodel lijkt logisch maar dient je totaal niet wanneer je een schaalbare business wilt opzetten. In deze blog neem ik je mee naar een ander verdienmodel, waarvan ik denk dat dit jou als ZZP’er meer dient.

Het probleem van uurtje factuurtje

 

  1. Het inschatten van de benodigde hoeveelheid uren is lastig

    Als Coach kom ik heel veel zelfstandigen tegen die hun geld met uurtje factuurtje verdienen. Op het eerste gezicht is hier niets mis mee, je werkt een aantal uur en krijgt een vergoeding voor het aantal uur dat je hebt gewerkt. Maar je bent als ZZP’er ook afhankelijk van een aantal externe factoren om je werk binnen de benodigde tijd af te maken, waar je geen invloed op hebt. Zoals trage communicatie bij de opdrachtgever, personeelsverloop, etc. Allemaal zaken die zorgen dat je opdracht meer tijd kost dan ingeschat.

  2. Overuren worden vaak niet uitbetaald

    In het beste geval maak je van te voren een goede inschatting van het aantal benodigde uren, kom je goed uit en is er niets aan de hand. Maar in het slechtste geval heb je toch meer uur nodig, werk je ’s onverhoopts toch meer dan afgesproken staat in het contract. In sommige gevallen doen bedrijven niet moeilijk wanneer toch meer uur gefactureerd wordt, maar vaker krijgen ZZP’ers deze overuren niet eens uitbetaald – terwijl ze gemiddeld meer uur werken dan mensen in loondienst.

  3. Sneller overwerken ligt op de loer

    ZZP’ers zijn daarnaast ook vaak dedicated professionals die graag hun werk héél goed doen (daarom zijn ze zelfstandig geworden) en weten dat hun volgende opdracht afhangt van mond-tot-mond reclame. Hierdoor zijn ze geneigd om tot het gaatje te gaan en toch die onbetaalde overuren maken wanneer dat nodig is.

  4. Uurtarief bepalen is onwijs lastig

    Wat reken je als uurtarief? Hoe leg je jouw waarde vast per uur? Kijk je naar de markt? Kijk je naar je eigen ervaring? Opleiding? Wat jouw buurman in 3 uur kan, kun jij misschien wel in 1 uur. Hoe wordt jouw waarde weerspiegeld in je uurtarief? Alleen kijken naar wat je per uur kunt vragen om rond te komen is niet voldoende, het moet ook je bijkomende kosten als zelfstandige dekken zoals verzekeringen e.d. Geef maar toe, een uurtarief bepalen is niet makkelijk!

  5. Per uur werken is niet schaalbaar

    Stel je wilt groeien, maar je werkt al 60 uur per week. Je hebt maar 2 manieren om te groeien; of nog meer uur werken of je uurtarief omhoog gooien. Beiden zijn niet ideaal omdat bij de ene je privé-leven in het gedrang komt (en was vrijheid nou juist niet de reden dat je zelfstandig ging?) en bij de ander ben je afhankelijk van de markt.

Laten we eerlijk zijn; je runt momenteel geen business op deze manier.

Op basis van uurtarief werken heeft je geen ondernemer gemaakt. Je hebt jezelf  een baan gegeven zonder überhaupt de voordelen die je krijgt als je voor een baas zou werken (zoals je pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden, een bonus etc.) . Je hebt jezelf afhankelijk gemaakt om minimaal 50 uur te zwoegen omdat er anders niet voldoende geld binnenkomt.

Het alternatief: op basis van meerwaarde gaan ondernemen

Als je er klaar voor bent om in te zien dat uurtje-factuurtje je als ZZP’er absoluut geen voordelen brengt is het tijd om andere manieren van inkomen te gaan genereren. Manieren die niet afhankelijk zijn van het aantal uur dat je maakt.

Een van die manieren is om te gaan ondernemen en je tarief te bepalen op basis van de meerwaarde die je levert.

Hoe stap je over op dit verdienmodel?

Dit overstappen is voor veel ZZP’ers doodeng omdat ze ineens moeten gaan nadenken over wat hun meerwaarde is, hoeveel die meerwaarde waard is.  Dit zijn de twee belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen als je van het uurtje-factuurtje verdienmodel af wilt. En vaak schrik je dan, op een positieve manier, omdat je erachter komt dat wat jij levert meer waard is dan je had gedacht.

Zoals een fotograaf die niet foto’s maakt voor makelaars op basis van een uurtarief, maar op basis van de meerwaarde die hij levert: hij helpt makelaars huizen nog beter en makkelijker te verkopen. Dat kan makelaars maanden aan tijd schelen en wat is een maand in tijdwinst voor een makelaar waard? Een ander huis dat hij in die maand kan verkopen?

Dit is een goed voorbeeld om erbij te houden wanneer jij overweegt om van verdienmodel te switchen. Natuurlijk is dit maar een van de voorbeelden en zijn er nog meer andere handige verdienmodellen die je kunt gebruiken wanneer je besluit van uurtje-factuurtje af te stappen. 

De volgende stap is in het overstappen: hoe ga je die meerwaarde vermarkten? Zorgen dat potentiële klanten (opdrachtgevers) jou voor deze meerwaarde gaan betalen?
Daar help ik ondernemers mee in mijn coachingstrajecten. Wil jij hier een keer over sparren met mij? Vul dan mijn contactformulier hieronder in!