Wanneer je voor jezelf begint als ondernemer of zzp’er dan is het belangrijk dat je van te voren nadenkt over wie tot jouw doelgroep behoren en wie niet. Voor wie bied je je diensten aan? Veel ondernemers vinden het spannend om hun niche te kiezen, terwijl ik een niche écht als goud beschouw. Een goede niche kan je écht betere resultaten opleveren waaronder meer klandizie, omzet en betere klantbeoordelingen. In deze blog leg ik uit waarom een niche zo belangrijk is voor jouw business.
“Kan ik het beter niet zo breed mogelijk houden?” vroeg een klant aan mij. – “Anders sluit ik misschien mensen uit die ik wel zou kunnen helpen.” Ze wilde niet graag mensen buitensluiten, eigenlijk wilde ze het liefst iedereen bedienen met haar dienstverlening.
Klinkt dit herkenbaar voor je? Wil jij ook het liefst iedereen bedienen met jouw aanbod? En ben je bang dat je mensen buitensluit als je je niche kiest en daardoor juist business verliest? Dan kan ik je gerust stellen: juist het tegenovergestelde is waar!
Wat zijn de voordelen van een niche?
- Je kunt je meer focussen op datgene waar je heel goed in bent
Ook al help ik veel ondernemers die multi-getalenteerd zijn, je kunt nooit álles 100% perfect beheersen. Jij hebt ook je uitschieters, zaken waarin jij écht heel goed bent van nature en die je ook nog eens heel leuk vindt om te doen. Een niche helpt je daarop te kunnen focussen.
Als je probeert iedereen te helpen, is de kans groot dat je ook meer dingen gaat doen die niet tot jouw ‘key business activities’ horen, waardoor je uiteindelijk minder voldoening voelt.
Daarnaast geloof ik dat je veel meer kans hebt om jouw bedrijf naar een geweldige omzet te leiden als je doet waarin jij het beste bent en waar je ook veel plezier uit haalt.
2. Je kunt je focussen op een doelgroep waar jij écht blij van wordt
Als zzp’er heb je vaak niet de meeste klanten, dus daarom des te belangrijker dat je zorgt dat je in ieder geval de leukste klanten hebt. Degenen waar jij écht een stap verder voor wilt doen, waar jij ’s morgens vrolijk door opstaat en die je heel graag goed wilt bedienen!
Zie je niche dus ook als iets bijzonders. Stel dat je een zwembad in de tuin hebt, je eigen private pool. En er passen maar X aantal mensen in, jouw klanten. Welke mensen zou je dan het állerliefst uitnodigen voor jouw zwembad? Welke klanten wil jij in jouw private pool hebben?
3. Het bedienen van je niche gaat je gemakkelijker af
Als je een niche kiest die bij je past, zul je zien dat je deze mensen veel beter kunt bedienen omdat je ze vaak beter snapt, ze zich met jou kunnen identificeren, en je je aanbod beter kunt afstemmen op deze doelgroep. Hierdoor houd je ook veel meer energie over aan het einde van je dag, want de match is gewoon veel beter!
Uiteindelijk zul je zien dat deze optimale match je ook hele goede online reviews en mond-tot-mond reclame gaat opleveren.
4. Het is makkelijker om je te onderscheiden
Het kan lastig zijn om je te onderscheiden als zzp’er, aangezien de vijver gewoon heel groot is! Denk bijvoorbeeld aan de fotografie-wereld. Hoe onderscheid je je als fotograaf in een markt waar al zoveel fotografen zijn? Waarom zouden klanten voor jou kiezen?
Door je te richten op een niche laat je je specialisatie je helpen om je te onderscheiden. Want mensen kiezen het liefst voor specialisten, dit geldt dus ook jouw klanten.
Voorbeeld
Stel dat je het leuk vindt interieurs van huizen te fotograferen, dan is dat niet persé een unique selling point (USP) dat jou onderscheidend maakt. Maar stel dat je makelaars of verkopers helpt om hun huizen zo winstgevend mogelijk te verkopen, dan kan dat een hele mooie niche zijn!
Het mooiste gedeelte: je kunt je eigen niche creëren
Die private pool waar we het over hadden, de vijver waarin niet iedereen zit te vissen… jij kunt die zelf creëren. Je hoeft niet een niche te kiezen die al bestaat, je mag ook zelf je niche bedenken. Je kunt je eigen combinatie van kennis en ervaring omvormen tot je eigen niche. Het mooie is …Er zijn nog zoveel niche combinaties mogelijk! Denk aan een docent, die andere docenten coacht op beter les te geven aan lastige leerlingen. Of een oud-HR medewerker die nu organisaties coacht om hun medewerkers beter bestendig tegen burn-out te laten zijn.
Zoals je leest gebeuren er hele mooie dingen wanneer je je niche kiest en weet je nu waarom het zo belangrijk is dat je een niche kiest.
Er zitten nog een hoop andere voordelen aan als je je niche kiest, zoals dat je de juiste klanten gaat aantrekken in plaats van dat je heel hard je best moet doen om ze te vinden.
Daarom is het belangrijk dat je goed over je niche nadenkt. Het levert je business zoveel moois op!
Heb je hier hulp bij nodig? Ik coach ondernemers op het gebied van sales en marketing. Wil je hier een keer met mij over sparren? Vul dan onderstaand contactformulier in om een gratis call te boeken!