Veel ondernemers vinden het lastig om hun social media effectief in te zetten en weten niet goed hoe deze kan bijdragen aan hun bedrijfsdoelstellingen. Door het toenemende aantal social media-accounts en posts wordt het daarnaast steeds lastiger om je doelgroep te bereiken met je posts. Hoe zorg je dat jouw social media posts gezien worden door je volgers en doorbreek je de algoritmes? In deze blog geef ik je 5 tips om jouw social media succesvoller in te zetten!
Tip 1: Ken je social media doelen
Een van de zaken waar de weg naar social media succes begint is: ken je social mediadoelen. Wat wil je bereiken met je social media? Wil je engagen met je doelgroep om te weten wat er bij hen speelt? Wil je meer awareness voor je merk bereiken? Of wil je traffic naar je website genereren? Of wil je conversie bereiken? Wanneer je dit direct scherp hebt, weet je waar jouw social activiteiten naar moeten leiden.
Tip 2: Ken je doelgroep en weet waar die doelgroep online zit
Wie is jouw doelgroep? En waar bevindt die doelgroep zich online? Is dit vooral op Facebook, Snapchat, Instagram, Pinterest of Twitter? Er zijn op Facebook ontelbare groepen die zich richten op bepaalde onderwerpen zoals bloggen, tuinieren, koken en noem maar op! Als je een product verkoopt gericht op mode bijvoorbeeld, dan is het aan te raden om groepen op Facebook met dit onderwerp te joinen. Zo kun je je mengen in de discussies, mensen vertellen over jouw product of oplossingen bieden voor mensen die met een bepaald probleem strugglen.
Tip 3: Bepaal je content en houd dit interessant
Content is key. Daarom is het belangrijk dat je precies post wat relevant is voor jouw doelgroep en hiermee de interesse van potentiële klanten trekt. Daarnaast is het belangrijk dat je je content per kanaal apart benadert. Op Instagram draait het helemaal om beeld, aantrekkelijke teksten en beeldmateriaal vallen op! Maar op Facebook gaat het bijvoorbeeld meer over de berichten die je post en inhoud. Met Twitter kun je perfect inspelen op de vluchtige relevantie van het moment, koppel je content aan het moment dat speelt.
Tip 4: Post met regelmaat en gebruik hashtags
Des te regelmatiger je post, des te beter de algoritmes van Twitter, Facebook en Instagram je posts zullen oppakken en tonen aan je volgers. Maak hierbij gebruik van hashtags die gevolgd worden door jouw doelgroep zoals, stel dat je een dieetconsulent bent de volgende hashtags kunt inzetten: #afvallen #afvaltips #lowcarbdieet. Daarnaast: des te specifieker de hashtag en het onderwerp, des te beter je gevonden wordt. Je kunt je voorstellen dat minder mensen van de hashtag #ketodieet gebruik maken dan van #dieet in het algemeen. Hierdoor wordt de socialclutter kleiner en worden je posts sneller gezien door anderen. Het is prima om een standaard wolk van hashtags te gebruiken, maar wees niet bang dit te wisselen en verschillende wolken uit te proberen om te zien wat voor jouw account het best werkt.
Tip 5: Maak een contentkalender
Content kalenders zorgen voor rust in je hoofd (je hoeft immers niet per moment na te denken wat je gaat posten) en overzicht. Hierdoor kun je ook gebruik maken van terugkomende thema’s of campagnes. Apps zoals Hootsuite helpen je content in te plannen van te voren en geven overzicht in je planning. Je kunt beginnen met een contentkalender voor 1 of 2 weken.
Vervolgens is het vooral: uitproberen en volhouden! Als je hulp nodig hebt met jouw social media strategie, kijk dan eens naar mijn coaching opties. Ik adviseer je graag om jouw social media succesvol te maken!