#99 – Zo win je het vertrouwen van klanten

In deze aflevering ga ik in op hoe kun je het vertrouwen van klanten winnen? Hoe zorg je dat ze voor jou kiezen en niet voor je concurrent? Ik deel ook met je hoe ik de best practises op het gebied van vertrouwen heb geïmplementeerd voor de miljoenenbedrijven die ik hielp met hun sales.

Daarnaast plaats ik, zoals beloofd, nog een link naar mijn sales event wat volgende week op 31 januari 2025 gaat plaatsvinden.

De laatste tickets zijn nog beschikbaar, dus twijfel niet te lang en claim hier jouw plek! Want dit wordt een sales experience die je niet gaat vergeten.

Je luistert naar de Deals on Heels Podcast door  business mentor Lotje Euser, Aflevering nummer 99

Oh mooi getal 99 – love it. Ik denk dat ik bij aflevering 100 iets speciaals wil doen – nog even overna denken wat.

Ik maak deze podcastaflevering terwijl ik lekker op de bank zit in mijn nu nog appartement. Ik ga namelijk volgende maand verhuizen naar een nieuwe woning. En ik kijk er zo enorm naar uit.

Dit appartement in de binnenstad van Arnhem is heerlijk maar… ik ben echt toe aan een huis met een tuin en meer ruimte. Eric ook trouwens.

Stiekem toch nog even genieten dat ik vanuit mijn huidige appartement letterlijk de winkelstraat inkijk. En het is nog zo gezellig met al die kerstlichtjes I LOVE IT.

En we zijn al een hele tijd bezig met vloeren uitzoeken voor onze nieuwe woning – en het is nogal een reis. Eigenlijk hadden we nooit een goede match.

Soms had een winkel een goed aanbod maar echt verschrikkelijke service, we liepen een winkel in en die medewerkster was echt duidelijk ziek. Ze hoestte, ze niesde, ze zag er zo slecht uit. Ik dacht echt direct: waarom lig jij niet in bed? Maar het maakte ook dat ik echt 2 meter afstand probeerde te houden en ik zag ook aan Eric, ik moest een beetje grinniken van binnen, dat hij hetzelfde deed.

Nouja uiteindelijk hebben we wel een offerte aangevraagd, maar daarna nooit meer iets gehoord. Bizar toch? Ik denk dan: wil je nu verkopen of niet?

En soms was er hele goede service maar niet het juiste type vloeren die wij mooi vonden en soms was het gewoon beiden een mismatch.

Net toen we op het punt stonden om te zeggen: “dan maar niet” – ik was er al best klaar mee –  kwam Eric met een ander bedrijf wat precies de vloer had die we zochten en we gemakkelijk een sample konden aanvragen via de site.

En… nu wordt het interessant ook saleswise. Dat bedrijf heeft een hele goede sales strategie, die ik met je zal delen – want jullie weten hoe dol ik hierop ben.

Hun strategie is dus: je vraagt gratis samples aan via de website (of je boekt meteen een kennismakingscall)

En dan word je opgevolgd via de telefoon over je sample aanvraag en proberen ze direct een face-2-face afspraak met je te boeken om langs te komen met de sample boards.

Super slim natuurlijk – want zo kweek je meteen vertrouwen en ontwikkel je een klantrelatie.

Als je alleen een sample opstuurt moet je daarna maar hopen dat de klant bij je terugkomt voor een offerte. Dus dat vang je meteen goed af.

En zo’n stukje vloer van 10 bij 20 is natuurlijk super lastig te zien of het past in je woning.

Dus dat doen ze super handig. Ze hebben een team van salesmensen door NL rijden en de planners zorgen dat zij bij potentiële klanten op afspraak komen. Die salesmensen gaan dan elke dag door een ander deel van het land.

Nouja en vanmorgen kwam er dus een sales persoon bij mij langs, en super aardige kerel, heel duidelijk in de communicatie. Vroeg ook van te voren waarin ik precies geïnteresseerd was qua kleuren.

En omdat Eric en ik al best lang bezig zijn met een vloer uitkiezen, en omdat die kerel alles goed kon uitleggen, en direct een prijsopgave kon maken, kon ik heel makkelijk een beslissing maken.

Echt MEGA blij.

Je sales queen is echt heel happy.

Nou vandaag wil ik het hebben over een belangrijk onderdeel van sales: vertrouwen wekken.

Ik was afgelopen week bij een netwerkkoffie in Arnhem om met andere Arnhemse ondernemers te contacten en een van die onderneemsters zei van:

Sommigen zijn ZO goed in marketing, maar niet persé in hun vak. En ze gaf aan dat ze het lastig vond om écht goede mensen te vinden.

Nou ik moest dus meteen aan mijn hele vloerenavontuur denken, en ik snap het.

Ik zie dit in de coachingswereld heel veel – goede marketing maar minder goede delivering. Ook in de IT wereld waar ik bedrijven help met sales, je hebt altijd een aantal bedrijven waarbij de marketing een plaatje is, maar de service en de echte levering echt verschrikkelijk.

En ik denk dat ook de coachingwereld in zo’n fase zit van volwassener worden, want hij is eigenlijk vrij jong.

Coaching is vanuit Amerika komen overwaaien naar Europa. In NL wordt er nog wel eens een beetje gniffelend of neerbuigend over coaching gedaan.

In Amerika is het heel normaal dat je een mindsetcoach hebt, of een career coach, of een fitness coach – ook als je kijkt naar topsporters – elke topsporter heeft naast een trainer ook een coach om met uitdagingen op andere vlakken om te gaan. Is doodnormaal daar.

In tegenstelling tot NL.

Ik sta soms echt te kijken van de denigrerende opmerkingen op Linkedin over coaching. En ik denk, zeker kijkend naar de burn-out aantallen, mensen met mentale klachten, somberheid – dat er eigenlijk nog niet genoeg coaches zijn zelfs.

Waarom zou je alles in je eentje moeten uitvogelen als er ook mensen zijn die het allang hebben uitgevogeld en jij daarvan kunt leren en sneller kunt gaan?

Of dat nou in je carrière, onderneming of anywhere else is.

Maargoed – iedereen kan zich wel bijvoorbeeld coach noemen en dat maakt dus ook dat er veel kwaliteitsverschil is.

Tegelijkertijd, zijn er natuurlijk ook keurmerken en kun je een bij het NOBCO gecertificeerde opleiding volgen, dan ben je “gecertificeerd” coach maar ja jij weet ook:

Sommige mensen volgens 10 opleidingen om een goede manager te worden en zijn nog steeds bagger. Zo is het met coaching ook.

Om heel eerlijk te zijn: ik heb mijn eigen coaches nog nooit om certificeringen gevraagd. Ik keek naar hun visie, testimonials, hun online presence, de waarde die ik haalde uit gesprekken met hen (nog voor ik betaald had) en dat gaf de doorslag bij mij om ergens in te investeren. Ik voel gewoon bij iemand: van jou kan ik leren. En that’s it.

En als jij ondernemer bent, dan loop jij er ook tegenaan dat je merkt dat jij tot de top van je markt behoort en echt SUPER tevreden klanten hebt, maar dat er toch nog steeds een hoop mensen naar je concurrenten gaan.

Ja en dat doet een beetje pijn.

De vraag is: wat kun je hieraan doen? Daar wil ik even op inzoomen vanuit mijn salesperspectief.

Een grote fout die veel ondernemers maken is dat ze hun testimonials niet voor hen laten werken. Daarmee bedoel ik: ze posten een keertje een testimonial van 1 klant. Denken dan: nou mooi klaar en that’s it.

Maar dit is echt niet hoe je testimonials optimaal inzet.

Kijk, ik wil de beste salescoach van Nederland worden right? En de wereld – Ik wil de beste sales academy opzetten.

Ik ga voor GROOTS, voor BEST – ik ben niet geïnteresseerd in middelmatigheid. Als ik een vloer koop, wil ik de mooiste – als ik champagne koop wil ik de heerlijkste. Vroeger al, toen ik turnwedstrijden speelde wilde ik altijd de eerste prijs winnen – zo ben ik.

Jij ook?

LOVE IT.

Dus als ik daar wil komen, met de beste sales academy van Nederland. Als ik bekend wil staan als de beste sales coach van Nederland – moet ik dus ook laten zien waarom ik daar hoor.

En ja social proof is een van de belangrijkste elementen.

Show don’t tell – zeggen ze ook wel. Je laat je klanten het woord doen. Je klanten zijn prominent.

Ik heb miljoenenbedrijven geholpen met hun sales funnels – weet je hoe vaak ze hun klantresultaten deelden?

PRECIES 0.

DAMN.

Kun je raden wat ik daar heb verbeterd – yesssss precies, social proof toegevoegd.

Dit was trouwens ook een van de marketingopdrachten die ik deed toen ik net fulltime als ondernemer begon: ik ging klanten interviewen voor een bedrijf en schreef daar case studies omheen. Dat was namelijk aanbeveling nr 1 die ik voor hen had en die ze meteen besloten te implementeren.

Het is ZO belangrijk als je wilt uitstijgen boven je concurrenten.

Dus zodra je verkoopt, je funnel maakt, een aanbod promoot – GEBRUIK SOCIAL PROOF.

Je klanten willen vertrouwen, weet je HOEVEEL verschil het maakt als je met een potentiële klant praat en je een succesverhaal kunt delen van een klant die in PRECIES hetzelfde schuitje zat als de klant voor je?

En zodra je jouw aanbod promoot – dat je meteen “Dit is wat anderen zeggen over dit aanbod” erbij vermeldt?

En als je niet alleen die testimonials eens in de zoveel tijd post, maar eromheen de customer story vertelt? En als story telling inzet?

En als je klanten uitnodigt in je podcast. Of in een live video om te vertellen over de samenwerking?

WEET JE HOE WAARDEVOL DAT IS VOOR JE SALES?

En jij maar zoeken: Hoe gaan mensen mij vertrouwen? Hoe val ik op?

Nou zo dus!

Let your customers do the talking for you. Ook in je sales.

Op mijn salesevent the Power of P die volgende week al gaat plaatsvinden op 31 januari, ga ik het hebben over meerdere manieren zodat jij krachtiger overkomt op klanten en waar je manieren laat liggen in jouw sales om die te versnellen dit jaar.

Dit wordt echt een uniek sales event, het wordt geen “luisteren en zitten” event – ik ga er echt een interactieve experience van maken met natuurlijk een goede vleug glamour.

Dus trek je glitter of galajurk uit de kast en meld je aan via de link in de shownotes, want na deze avond denk jij nooit meer hetzelfde over sales. Beloofd!

De laatst tickets zijn nu verkrijgbaar.

Met deze woorden ga ik lekker weekend vieren en wens ik jou ook een heel fijn weekend toe.