Wat is sales vanuit vrouwelijke energie? Misschien weet je al wat mannelijke en vrouwelijke energie inhoudt. Vrouwelijke energie kun je heel goed inzetten voor je salesproces. Hoe doe je dat? In deze blog deel ik mijn ervaringen met sales vanuit de feminine energy.
Toen ik voor het eerst begon met verkopen op mijn 16e leerde ik al direct een belangrijke les: maak contact met je klant. Hoe beter jij contact kunt maken met je klant, des te beter je snapt wat de klant van jou nodig heeft en des te makkelijker je kunt verkopen.
Zoals ik sales leerde
Toch leerde ik later in het bedrijfsleven sales op een vrij “mannelijke” manier: friendly but firm – zei mijn baas altijd. Blijf tijdens het gesprek altijd in de lead, geef je grenzen aan en wees gefocust op de uitkomst. Echt sales vanuit mannelijke energie.
Niets mis mee an sich.
Maar mijn sterke punten op het gebied van sales hadden weinig gemeen met de meer traditionele sales vanuit mannelijke energie. Mijn manager bij de bank noemde het al eens: “Jij gooit je charmes in de strijd en dat werkt heel goed bij jouw gesprekken.” Ik had geen idee dat dit te maken had met vrouwelijke energie maar merkte wel dat ik snel verbinding kon maken met klanten. Ik had ook nooit hele vervelende gesprekken, klanten lieten weerstand en boosheid vaak vrij snel los als ze met mij praatten.
Geen idee van mannelijke of vrouwelijke energie in sales
Op dat moment wist ik nog niet wat sales vanuit mannelijke of vrouwelijke energie was. Maar ik wist wel dat ik mijn eigen draai aan gesprekken gaf.
De calls bij het service center van die bank waren namelijk enorm saai en ik probeerde het altijd een beetje op te leuken of grapjes/complimenten erin te gooien.
Ik werd de nr 1 van mijn team in sales en salestijden. Niet doelbewust want ik wilde het gewoon oprecht naar mijn zin wilde hebben (en nam ook gewoon tijd om tussendoor naar de koffiemachine te rennen voor cappuccino – neem van mij aan dat je dat met 60 gesprekken op een dag extreem nodig hebt 😂)
Sales op een natuurlijk voelende manier
Toen ik later in de IT terecht kwam, merkte ik dat ik gesprekken daar ook meer op “mijn” manier wilde voeren. Een manier die voor mij natuurlijk voelde.
Het lukte me vrij snel om de “usual way of selling” eigen te maken – friendly, but firm – maar ik wilde het echt meer naar mijn zin hebben. Dus ik voegde meer persoonlijke elementen toe aan salesgesprekken en liet gesprekken niet om de deal te maar meer om de klant draaien.
Het verraste me dat ik daarmee nog makkelijker deals kon sluiten want dit was eigen voor mij meer een bij-effect (mijn doel was: gewoon leukere gesprekken voeren).
Hoe ik vrouwelijke energie toepaste in sales
Ik maakte, zonder dat ik het wist, gebruik van vrouwelijke energie om deals te closen door:
– meer te focussen op de behoefte van de klant
– meer en betere vragen te durven stellen
– beter contact te maken en oprechte interesse te tonen in de persoonlijke situatie van de klant.
Het stelde me ook in staat om beter te kunnen reflecteren op reacties van klanten en te zien wat zij nodig hadden in het proces.
Dit resulteerde in een closing rate voor re-selling aan bestaande klanten rond de 75% (!!). Ik had zelf niet door wat ik precies deed waardoor de success rate zo hoog was.
Pas later toen ik uit het salesteam stapte en sales door anderen van een afstand kon aanschouwen begreep ik het. De vrouwelijke energie waaruit ik kon tappen in gesprekken bleek mijn key element tot succes.
Wil jij ook meer vanuit vrouwelijke energie verkopen? Of begrijpen hoe je deze energie kunt gebruiken voor jouw eigen salesgesprekken? Heb je moeite om jezelf te verkopen of wil je de skills in je sales team verbeteren? Neem dan gerust contact voor de mogelijkheden.