Funnels zijn niet meer weg te denken uit de marketing! Sommige businesscoaches vinden het een must-have. Maar is dat ook waar? Heb jij een funnel nodig? In deze blog deel ik mijn visie met je.
Als allereerst, wat is een funnel precies?
Met een funnel trechter je je potentiële klanten en leid je ze naar een aankoop toe. Het begint vaak met een gratis aan te vragen product (zoals e-book of video) via je website of social media.
Klanten laten hun gegevens achter en in ruil daarvoor krijgen ze het product. Vervolgens komen ze in een soort e-mail sequence terecht. In deze mail-sequence krijgen ze om de X tijd een mailtje waarbij ze gaandeweg geleid worden naar een aankoop. Het doel is om te zorgen dat klanten je gaan kennen, je producten leuk gaan vinden en vervolgens gaan kopen.
Het tweede product waar vaak naar wordt geleid is een redelijk goedkoop “entree product” en vervolgens als dit wordt gekocht wordt geleid naar het hoofdproduct.
Je kunt je voorstellen dat het gratis product heel aantrekkelijk is. Maar naarmate er meer e-mails gestuurd worden, zullen er ook meer klanten afhaken.
Uiteindelijk blijft er een klein percentage over wat daadwerkelijk het hoofdproduct zal gaan kopen. Daarom loopt de trechter smal toe aan het einde.
Dit percentage wat uiteindelijk koopt, verschilt heel erg. Denk aan zo’n 20-60%, afhankelijk van het soort product, de kwaliteit van de funnel en de doelgroep.
Wat zijn de voordelen van een funnel?
De voordelen van een funnel zijn:
- je verzamelt e-mailadressen van potentiële klanten en kunt deze abonneren op je mailings
- je weet wie er interesse hebben in jouw dienst/product
- het is een alternatieve route om mensen te laten kopen, zodat je niet alleen afhankelijk bent van bijvoorbeeld social media
Voor welk type producten werkt een funnel?
Een funnel werkt het best voor laagdrempelige producten die je in grote aantallen kunt verkopen. Denk aan een cursus, een boek of e-book, fysieke consumentenproducten, een kort programma etc.
Wat zijn de nadelen van een funnel?
Sommige ondernemers slaan door met hun e-mails in de funnel. Ze gaan al bestaande klanten in een mailsequence stoppen die het product al hebben gekocht bijvoorbeeld. Of ze sturen zoveel e-mails dat het meer op stalken neerkomt en als irritant wordt ervaren.
Daarnaast is een funnel echt work in progress. Het is net zoals met adverteren: je blijft tracken, analyseren & verbeteren. Je bouwt de perfecte funnel niet in een poging. Je zult hem continu moeten aanpassen om hem effectiever te maken en dat kost veel tijd en moeite.
Ook heb je een e-mailprogramma nodig wat automatisch geplande e-mails kan sturen, anders heb je heel veel handmatig werk.
De vraag is: heb jij dat er voor over? Of kun je dit bijvoorbeeld uitbesteden?
Voor welke producten werken funnels niet?
Funnels werken niet voor langdurige programma’s die niet en masse verkocht worden. Dus bijvoorbeeld écht high-end producten, of trajecten op maat.
Heb jij een funnel nodig?
Het ligt helemaal aan jouw doelgroep en jouw aanbod. Stel je bent binnenhuisarchitect, en je hebt maar 5 klanten per jaar nodig – dan is een funnel niet de tool voor jou. Jij kunt dan beter jouw energie steken in persoonlijkere benaderingen, evenementen, social media, content creatie, SEO, netwerken & referrals.
Er zijn sowieso nog veel meer manieren om aan lead generation te doen, eens daarover kletsen? Neem gerust contact op!